י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
המקור הרביעי בגודלו

איך משפיע החרם התורכי על שוק הרכב בישראל?

בשנות ה-90 יונדאי, הונדה וטויוטה הכריזו כי הן פותחות מפעלים בתורכיה מכיוון שתורכיה נמצאת בצומת ימי חשוב ועשירה במשאבי כוח אדם זול

איך משפיע החרם התורכי על שוק הרכב בישראל?
מפעל רכב עצום של פורד בתורכיה. לחרם לא תהיה השפעה הרסנית על שוק הרכב הישראלי צילום: פורד

שוק הרכב הישראלי נכנס למצב בעייתי מאוד: בשבוע שעבר הודיעה תורכיה כי היא עוצרת את הסחר הימי בין המדינות. סחר ימי פירושו יצוא מתורכיה של אינספור סחורות מסוגים שונים, החל בדברי מזון וכלה בסחורות חיוניות לבניין, אבל מה שמעניין אותנו הן כמובן מכוניות. ולמרבה הצער תורכיה היא יצרנית גדולה מאוד של מכוניות.

כיצד לתורכיה יש בכלל יצוא של מכוניות למרות שכמעט אין כמעט יצרניות רכב תורכיות? הסיבה העיקרית היא יצרני הרכב הגדולים, שמייצרים את המכוניות שלהם בתורכיה. בשנות ה-90 יונדאי, הונדה וטויוטה הכריזו כי הן פותחות מפעלים בתורכיה מכיוון שתורכיה נמצאת בצומת ימי חשוב ועשירה במשאבי כוח אדם זול (ביחס למערב).

כיום רשימת הדגמים מתוצרת תורכיה שמיוצאים לישראל כוללת את רנו קליאו, פורד טרנזיט, יונדאי i20, יונדאי i10, טויוטה קורולה וגם רכב הכביש שטח של טויוטה: C-HR.

מבחינת המספרים, לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2023 אשר מסכמים את כמות כל הרכבים בכבישי ישראל, בין אם הם ישנים ובין אם הם חדשים, נכון לשנת 2023 היו רשומים בישראל 4,100,389 כלי רכב (כלומר גם משאיות וגם פרייבטים). מתוך אותם כלי רכב, 6.6% היו מתוצרת תורכיה, כלומר טורקיה היא המקור הרביעי בגודלו כמקור לשוק הרכב הישראלי.

מה יבואני הרכב יעשו כעת כשתורכיה כבר לא מייצאת מכוניות לישראל? התשובה היא כנראה "ישבו על הגדר" עד יעבור זעם, כלומר יחכו לראות מה יקרה במהלך השבועות הקרובים. ואם המשבר לא ייפתר, לפי פרסומים בתקשורת הישראלית הם ייצאו את המכוניות מתורכיה ליוון ומשם לישראל, מה שייקר (עוד) את המכוניות.

 

מלחמת חרבות ברזל טורקיה רכבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד