כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
מעל 300 מפעלים

יצרנים טורקיים וגופי כשרות מישראל שוקלים מחדש את שיתוף הפעולה

האיסור הפתאומי של טורקיה על סחר עם ישראל כבר משפיע על תעשיית המזון הכשר. כדי לשרת את השוק הישראלי, פועלים ברחבי טורקיה למעלה מ-300 מפעלים בעלי תעודת כשרות

יצרנים טורקיים וגופי כשרות מישראל שוקלים מחדש את שיתוף הפעולה
אילוסטרציה צילום: pixabay

לאחר חודשים של הידרדרות היחסים ורטוריקה עוינת יותר ויותר, הגיעה השבתה מוחלטת של הסחר בין טורקיה וישראל.

ההשבתה, שעליה הכריז נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, תומך טרור ב-3 במאי, ניתקה נתיב סחר מרכזי למזון כשר ומשפיעה אנשים ועל מחירים.

"בשבועיים האחרונים הכל נעצר. אנחנו לא יכולים לעשות עסקים רגילים", אמר רמי סימון לסוכנות הידיעות היהודית JTA, יהודי טורקי הסוחר באלומיניום וחומרי בניין לישראל.

סימון אמר שהוא ואחרים מחפשים מדינות אחרות לשלוח אליהן את המוצרים שלהם, אבל זו תעשייה שמבוססת על קשרים, וקשה לפרוץ לשווקים חדשים. הוא גם ציין כי הוא סיפק סחורה גם בעזה ובאזורים פלסטינים בשטחים וכעת אינו יכול לשלוח את מוצריו אליהם, מכיוון שנמלים ישראלים סגורים לטורקים.

ארדואן אמר כי הסחר יחודש רק כאשר תהיה הפסקת אש קבועה בין ישראל לחמאס, ארגון טרור שארדואן מאד תומך בו.

"בהתחשב בקרבה הגיאוגרפית של טורקיה, אתה יכול להזמין משהו ותוך כמה ימים יהיה לך אותו", אמר ד״ר חי איתן כהן ינרוג׳ק, מומחה לטורקיה ממרכז דיין שבאוניברסיטת תל אביב. איתן הוא יליד טורקיה וחוקר יחסי טורקיה-ישראל. "זה היה יתרון עצום לאיש עסקים ישראלי לעשות עסקים עם טורקיה ולא עם יעדים מרוחקים יותר".

כדי לשרת את השוק הישראלי, פועלים ברחבי טורקיה למעלה מ-300 מפעלים בעלי תעודת כשרות. לפני האמברגו, בכל רגע נתון כ-20 משגיחים ישראלים נמצאים בטורקיה לבדוק מפעלים ברחבי המדינה, מהגבול האיראני ועד לחוף האגאי, כך לפי JTA.

"כל זה נעצר", אמר מקור המכיר את תעשיית הכשרות הטורקית ל-JTA, בעלי מפעלים טורקיים וגופי כשרות שוקלים מחדש את החוזים שלהם.

חלק מהמאכלים הכשרים דורשים פיקוח רק פעם או פעמיים בשנה, כלומר ניתן יהיה להציל את הייצור הנוכחי אם יושג הסכם הפסקת אש בחודשים הקרובים. אבל אחרים דורשים פיקוח צמוד יותר, או אפילו קבוע. כולל מוצרים המחייבים משגיח צמוד כדי שיהיה "פת ישראל" ו"חלב ישראל".

סופרמרקטים כשרים בארה"ב מחזיקים סחורות המיוצרות בטורקיה עם כשרות מישראל. והחרם משפיע גם על מוצרים אלה.

 

טורקיה כשרות מלחמת חרבות ברזל חמאס רג'יפ טאיפ ארדואן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד