ז' סיון התשפ"ד
13.06.2024
תחזית מדאיגה

מקרי סרטן בעולם עתידים להכפיל את עצמם בתוך כ-21 שנה

על פי נתוני משרד הבריאות עישון הוא גורם הסיכון העיקרי לסרטן שלפוחית השתן. גורמים אחרים הם חשיפה למסרטנים תעסוקתיים והיסטוריה משפחתית. סרטן שלפוחית השתן הוא הסרטן התשיעי בשכיחותו בעולם והחמישי בשכיחותו בישראל

מקרי סרטן בעולם עתידים להכפיל את עצמם בתוך כ-21 שנה
אילוסטרציה צילום: pixabay

סרטן השלפוחית הוא הסרטן התשיעי בשכיחותו בעולם והחמישי בישראל. אחד מכל 28 גברים ואחת מכל 89 נשים נמצאים בסיכון לחלות. עישון הוא גורם הסיכון העיקרי למחלה. אבחון מוקדם מגדיל משמעותית את סיכויי הריפוי. רק לאחרונה אישר משרד הבריאות בדיקה מהפכנית אשר יכולה לחסוך הליך פולשני שכבר נמצאת בכללית מושלם ובביטוחים הפרטיים. ארגון הבריאות העולמי בתחזית על גידול מדאיג בתחלואה. הנה כל הפרטים:

לרגל חודש המודעות הבינלאומי לסרטן שלפוחית השתן, עדכנה הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי, את התחזית העולמית של מחלת הסרטן. על פי הנתונים, בשנת 2045 עתידים לחלות ברחבי העולם כ-1.1 מיליון נשים וגברים בסרטן שלפוחית, לעומת מספר החולות והחולים אשר עומד היום על כ-614 אלף.

בישראל כך חוזים בארגון הבריאות העולמי, עתידים לחלות בשנת 2045 כ-3,250  נשים וגברים בסרטן שלפוחית מדי שנה. נכון להיום על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן מדי שנה מתגלים בארץ כ - 1,800 חולות וחולים חדשים עם סרטן זה. 

על פי נתוני משרד הבריאות עישון הוא גורם הסיכון העיקרי לסרטן שלפוחית השתן. גורמים אחרים הם חשיפה למסרטנים תעסוקתיים והיסטוריה משפחתית. סרטן שלפוחית השתן הוא הסרטן התשיעי בשכיחותו בעולם והחמישי בשכיחותו בישראל. 

מנתוני החברה האמריקנית לסרטן עולה כי אחד מכל 28 גברים ואחת מכל 89 נשים נמצאים בסיכון לחלות בסרטן שלפוחית במהלך החיים. 

הסיכון של קרובי משפחה של אדם שחלה בסרטן שלפוחית גבוה מעט יותר משל האוכלוסייה הרגילה, ככל הנראה בגלל גורמי סיכון דומים, כמו עישון. לעיתים נדירות גן תורשתי גם עלול להגביר את הסיכון ולגרום לסרטן שלפוחית. 

חודש המודעות הבינלאומי לסרטן שלפוחית מצוין בכל שנה בחודש מאי בסימן אבחון מוקדם אשר מגדיל משמעותית את סיכויי הריפוי והירידה בתמותה. רק לאחרונה אישר משרד הבריאות בדיקת שתן מהפכנית המתבססת על זיהוי סמנים ביולוגיים (ביו-מארקרים) על גבי הדנ"א שהופק מהתאים בדגימה. סמנים אלו מעידים על סיכון מוגבר לנוכחות גידול סרטני, גם כזה שלעיתים לא ניתן לראות כלל בבדיקות הדמיה או בבדיקות אבחנה פולשניות. 

הבדיקה החדשה שנקראת Bladder EpiCheck מאפשרת אבחון ראשוני מוקדם בקרב בעלי תסמינים מחשידים וכן גילוי הישנות המחלה אצל אנשים שהחלימו כבר, אצלם הסיכון לחזרת המחלה כידוע גבוה מאוד. הבדיקה כבר אושרה על ידי מנהל התרופות והמזון האמריקאי ה-FDA לצורך אבחון הישנות המחלה ואף נכללת בבדיקות הנסקרות בהנחיות של האיגוד האירופי לאורולוגיה (EAU). בנוסף היא בעלת תו הסימון CE לתקינה אירופית.

בגלל נטיית הגידול לחזור, המטופלים שאובחן אצלם בעבר סרטן שלפוחית, נדרשים לעבור מספר רב של בדיקות ציסטוסקופיה פולשניות כחלק ממעקב לאורך שנים. על פי הערכות במערכת הבריאות, כיום ישנם  -20,000 ישראלים הנמצאים בשלבי טיפול ומעקב.

פרופ' עופר נתיב מומחה לכירורגיה אורולוגית, מרצה בפקולטה לרפואה של הטכניון ולשעבר מנהל המחלקה האורולוגית במרכז הרפואי בני ציון, המשמש כיועץ לבדיקה הסביר כי: "אבחון מוקדם מציע לאנשים סיכוי גבוה יותר לטיפול מוצלח ולהישרדות ארוכת טווח. בזכות הבדיקה אנחנו יכולים לגלות הימצאות של סרטן אגרסיבי או לשלול את קיומו בשלפוחית ובכך לחסוך לחלק משמעותי מהחולים בדיקת אבחנה פולשנית (ניתן להשתמש בבדיקה החדשה לסירוגין עם בדיקת ציסטוסקופיה). בנוסף הבדיקה משפרת את שיעורי הגילוי המוקדם, בפרט של גידולים שטוחים שקשה לאתרם בשיטות פולשניות או בדיקות הדמיה. יש חשיבות רבה לאבחון מוקדם של סרטן שלפוחית שכן הוא עלול להתקדם, לחדור לרקמת השריר ולהתפשט גם לבלוטות הלימפה ולאיברים נוספים".  

אמינות הבדיקה  הוכחה לאחרונה במטה אנליזה נרחבת של מחקרים קליניים אשר הראו כי לבדיקה ערך ניבוי שלילי של 99% לסרטן ברמת ממאירות גבוהה בשלפוחית כלומר, ב-99% מהמקרים בהם מתקבלת תוצאה שלילית, אכן אין סרטן בדרגת ממאירות גבוהה בשלפוחית. 

הבדיקה פותחה על ידי חברת נוקלאיקס הישראלית המתמחה בבדיקות מולקולריות חדשניות ולא פולשניות לאבחון סרטן ומיוצגת בלעדית בישראל על ידי חברת מדיקל לינק מקבוצת בייבי לינק העוסקת בטכנולוגיות רפואיות מתקדמות, מספקת בדיקות חדשניות ופועלת כבר 17 שנה במערכת הבריאות בארץ. היא מיועדת לגברים ולנשים עם חשד לסרטן שלפוחית השתן  והפניה מרופא.

עלותה היא 3,250 שקלים והיא כבר נכללת במרבית ביטוחי הבריאות הפרטיים וכן בכללית מושלם. החברה מעריכה שגם הביטוחים המשלימים של קופות החולים האחרות, צפויים להצטרף. מתן דגימת השתן מתבצע במעבדה ובנוסף החברה מאפשרת לאנשים חולים או מוגבלים, בתוספת תשלום סבירה, להזמין איסוף באמצעות שליח עד הבית. הדגימות נשלחות להולנד לצורך ביצוע הבדיקה ופענוחה, והתשובה מתקבלת בתוך 15 ימי עבודה בדואר אלקטרוני למטופלים ולאורולוג שלהם.

משרד הבריאות סרטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד