י' סיון התשפ"ד
16.06.2024
בצל המלחמה

ראש המל"ל העניק סקירה בוועדת חוץ וביטחון

ועדת החוץ והביטחון שמעה סקירה מדינית ביטחונית מראש המל"ל צחי הנגבי. על היום שאחרי אמר הנגבי כי עמדת המל"ל היא שאין גורם שיוכל לקחת אחריות ביטחונית על הרצועה, מלבד צה"ל

ראש המל"ל העניק סקירה בוועדת חוץ וביטחון
ראש המל״ל בוועדת חו״ב צילום: בני דורון - דוברות הכנסת

ועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטיין, קיימה היום (רביעי) דיון חסוי בהשתתפות ראש המטה לביטחון לאומי, צחי הנגבי. הוועדה שמעה מראש המל"ל סקירה מדינית ביטחונית, ולאחריה השיב הנגבי בהרחבה לשאלות חברי הוועדה. 

יו"ר הוועדה ח"כ יולי אדלשטיין: "לאחרונה אני שומע אמירות מטרידות שמזכירות דברים ששמעתי לפני 20 שנה, שאם רק נתנתק מעזה, ננעל את השערים ונזרוק את המפתחות לים, כך נזכה לשקט. אנחנו צריכים לראות את הצד המעשי, אין כרגע אלטרנטיבות למעט שליטה ביטחונית של צה"ל, שתספק הגנה וביטחון לתושבי ישראל. הגישה במסגרתה אנחנו מנסים למכור איזו שהיא נוסטלגיה מדומיינת ולספר לעצמינו סיפורים, היא מאוד מסוכנת ועלולה להוביל אותנו לאבדון."

הדיון כאמור היה חסוי ולהלן נקודות עיקריות שניתנות לפרסום: ראש המל"ל חזר בפני חברי הוועדה על שלוש מטרות המלחמה – השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, יצירת התנאים להשבת החטופים שהייתה ונותרה מחויבות קדושה, ויצירת מצב שבו לא נשקף עוד איום על ישראל מרצועת עזה, שיחזיק לאורך זמן. לדבריו אלה מטרות שאפתניות אך לא יומרניות, והן ניתנות להשגה. הוא הוסיף כי בעוד שבעבר המטרות היו אמורפיות כדוגמת "צריבת תודעה" או "חיזוק הרתעה", הפעם מדובר במטרות אופרטיביות שניתנות למדידה. 

הנגבי ציין כי ישנם אתגרים נוספים שהתווספו למלחמה ומשפיעים על היכולת להשיג את מטרותיה, בדמות המערכה המשפטית הבינלאומית, המערכה המדינית, החוסן הלאומי והיחסים עם ארצות הברית, ופירט על כל אחד מהם.

הנגבי התייחס לפעולה ברפיח והסביר שלא מדובר רק בפירוק הגדודים שנותרו שם אלא בצורך למנוע קיום טריטוריה במשילות חמאס, הכוללת את הגבול עם מצרים המהווה צינור חמצן לחמאס. מכאן נובעת החשיבות הרבה של השגת יעדי פעולה זו. הוא ציין כי ההצלחה לפנות מספר גדול מאוד של אזרחים ללא נפגעים וללא יצירת משבר הומניטרי, מאפשרת לנהל את המבצע ברפיח. 

ראש המל"ל התייחס גם למצב בצפון ולמערכה הרב זירתית והשפעותיה ארוכות הטווח מן ההיבטים הכלכליים, המשקיים, ושל כוח האדם והתעשיות הביטחוניות. 

לשאלות חברי הוועדה בנוגע ליום שאחרי, השיב הנגבי כי ישראל איננה מעוניינת לשלוט בחיים האזרחיים בעזה ובוחנת חלופות הכוללות גם גורמים פנימיים, אך שאלה לא יצמחו כל עוד חמאס טרם הוכרע. הנגבי הבהיר שעמדת המל"ל היא שאין גורם שיוכל לקחת אחריות ביטחונית על הרצועה, מלבד צה"ל.

חברי הוועדה ביקשו לקבל מראש המל"ל תמונת מצב בנוגע למגעים בין ארה"ב לסעודיה, שהציג היכן הדברים עומדים, את ההיתכנות והתנאים להשגת נורמליזציה ואת ההשלכות הרחבות בנושא.

חברי הוועדה העלו בפני ראש המל"ל את נושא פעילות אונר"א וביקשו את התייחסותו. הנגבי אמר כי המטרה ההיא לשים קץ לפעילות אונר"א במזרח ירושלים, באיו"ש וברצועת עזה וכי כבר היום אונר"א איננו בעל הדעה ובעל המאה ברצועה כפי שהיה, וכי ישנם ארגונים אחרים המתחילים לפעול במקומו בנושאים מסוימים.

חברי הוועדה העלו בפני ראש המל"ל נושאים נוספים בהם, המצב הביטחוני באיו"ש, היחסים עם מצרים, הלחצים להקמת מדינה פלשתינית, העיכובים במימוש תכנית מגן הצפון ועוד.

יולי אדלשטיין צחי הנגבי מלחמת חרבות ברזל ראש המל"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד