כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
סערת האלימות במירון

בן גביר זימן את המפכ"ל לשימוע - ויבקש מהממשלה לסיים את כהונתו

השר בן גביר ימליץ לממשלה להקדים את סיום את כהונתו של המפכ"ל קובי שבתאי, בכפוף לשימוע שיערוך לו: "היית 'מנותק קשר' לחלוטין" | הרקע לעימות בין השניים: פניית המפכ"ל ליועמ"שית בטענה כי בן גביר קיבל החלטה עצמאית להשעות את השוטרים שהכו חרדים

בן גביר זימן את המפכ"ל לשימוע - ויבקש מהממשלה לסיים את כהונתו
בן גביר והמפכ"ל צילום: דוברות המשטרה

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע כי זימן את מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי לשימוע ביום רביעי הקרוב, בטרם ימליץ לממשלה להקדים את סיום כהונתו. השר בן גביר מציין במכתב ששלח למפכ"ל את ההחלטה להאריך את כהונתו על רקע תפקודו באירועי שבעה באוקטובר, "ואולם, בתקופה האחרונה מתרבים הסימנים ומתרבות הטענות לאי תפקודך הכללי, באופן המשליך לרעה על תפקודה של משטרת ישראל בכלל, ובתקופה מלחמתית זו בפרט", כותב בן גביר.

השר בן גביר מציג שורת דוגמאות, לדבריו: "כך למשל, בהכנות לאירועי מירון לא הופעת להערכת המצב המסכמת בנושא, גם לא ביקרת בחפ"ק בשטח, ולדברי בכירים במשטרה - היית "מנותק קשר" לחלוטין".

"דברים אלו מצטרפים לאי קיומם של ישיבות עומק וישיבות סטטוס בראשותך בנושא הפשיעה במגזר הערבי וארגוני פשיעה על אף הנחיותיי בעניין, ולהעדרם של דיונים והנחיות בעניין גניבות הרכבים, תאונות דרכים, גיוסים למשטרה, מימוש תקציבים, הצטיידות ורכש, וניהול כללי של המשטרה, כאשר במשטרה מדווחים לי על היעדרותך הכללית מעבודתך", כתב בן גביר.

השר בן גביר מוסיף כי "למעשה, הדבר היחיד בו הינך מתפקד, הינו קידום קצינים מקורבים בלבד. בהערת אגב יצוין, כי קצינים רבים במשטרה טוענים כי "אין מה לדבר עם המפכ"ל, המפכ"ל בפועל הוא ערן היועץ האסטרטגי"". 

בהמשך לדברים אלו, כותב השר בן גביר למפכ"ל כי "מוטלת על השר אחריות מיניסטריאלית לתפקודה של המשטרה, והוא אינו יכול להסתתר "כמשקיף מן הצד", בכל הנוגע להתנהלות דרגי הביצוע".

בן גביר מציין כי ההחלטה להאריך את כהונת המפכ"ל אושררה על ידי ועדת החקירה הממלכתית לחקירת אסון מירון, שקבעה כי המפכ"ל נכשל באסון מירון, וכי בשל נסיבות המלחמה - היא מותירה בידי הממשלה את המועד לקביעת סיום כהונתו. 

העימות החריף בין השר למפכ"ל מגיע לאחר שמפכ"ל המשטרה פנה אמש ליועמ״שית לממשלה עו״ד גלי בהרב מיארהף והתלונן כי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר צלצל למפקד מג"ב ללא אישורו ועדכונו.  כמו כן, שבתאי כעס על הודעת השר, בה הוא ומפקד מג"ב החליטו להשעות את השוטרים שפעלו באלימות נגד מתפללים חרדים במירון.

בסביבת השר בן גביר מתחו ביקורת על מפכ״ל המשטרה ואמרו כי ״בתקופה האחרונה המפכ״ל לא מתפקד ונעדר מישיבות חשובות. נעדר מישיבת ההכנה על מירון, והשיא שהוא בכלל לא הגיע במירון באופן חסר תקדים - בניגוד להיסטוריה של 20 שנים״. בסביבת השר הוסיפו כי ״המפכ״ל שבתאי לא ביקר בהר מירון בכל ימי ההילולה, ובהערכת מצב האחרונה לא הגיע״ 

בסביבתו של בן גביר תקפו: ״אין מפכ״ל מתפקד במדינת ישראל - מדו״ח ועדת מירון הוא מסתובב כבוי. אם המפכ״ל מסיר אחריות, השר גם צריך לעשות את זה? ממעט לדיונים וישיבות חשובות. אם יש אלימות חמורה - השר חייב לבקש דין וחשבון ועשה זאת עם גורמים רלוונטיים לאירוע ולא עם מפכ״ל שלא מתפקד״. מקורביו של השר בן גביר אמרו: ״לא יתכן שיש אירועי אלימות קשים בהר מירון - והמפכ״ל לא מתערב באירוע״

איתמר בן גביר מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד