כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

60% מהילדים שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2014 – מהחברה הערבית

אור ירוק: "על מדינת ישראל לקחת אחריות על המצב הקשה בבטיחות בדרכים בחברה הערבית ולהעביר תקציבים לשיפור התשתיות והגברת החינוך והמודעות בחברה הערבית"

60% מהילדים שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2014 – מהחברה הערבית


עמותת עמותת אור ירוק בשיתוף המועצה המקומית ג'דיידה מכר, ערכו כנס מיוחד לנשות החברה הערבית במטרה לגייס את נשות החברה הערבית למען בטיחות הילדים בדרכים. במהלך הכנס המעניין, שנערך ביום רביעי, 11 לפברואר בג'דיידה מכר, הוצגה לנשות החברה הערבית תמונת המצב המדאיגה של המגזר הערבי בנושא תאונות הדרכים, בדגש על תאונות דרכים בהן מעורבים ילדים בני החברה הערבית. בכנס, נכחו למעלה ממאה נשים.

את הכנס פתח מוחמד שאמי, ראש מועצת ג'דיידה מכר ואחריו עלו לנאום מר אבו מוך הממונה על החינוך לבטיחות בדרכים במגזר הלא יהודי במשרד החינוך, ומחמוד וואקד הממונה על הבטיחות במועצה בג'דיידה מכר. לבסוף עלתה ד"ר ציפי לוטן, מדענית ראשית , עמותת אור ירוק ומנהלת מדעית קרן רן נאור מעמותת "אור ירוק".

אחריהם הציגה ד"ר סאמירה עובייד הממונה על קידום הבריאות במחוז צפון במשרד הבריאות את השפעת ההורים על התנהגות הילדים ואת חשיבותם עבור הילדים בהדרכה בנושא בטיחות בדרכים והליווי וההשגחה בדרכים. אחריה ד"ר קרולין מטר הציגה את תמונת המצב של הבטיחות בדרכים במגזר הערבי, את נתוני ההרוגים במגזר ואת הגורמים המרכזיים לתאונות דרכים בחברה הערבית, בדגש על תאונות חצר.

בנוסף בת השירות סאג'ה ביארי, המתנדבת בעמותת אור ירוק, סיפרה על תפקיד בנות השירות וכיצד הן מסייעות לילדים ללמוד את כללי הבטיחות בדרכים. היא הסבירה, כי לאחרונה החלה תכנית חדשה של בנות השירות בשיתוף עמותת אור ירוק, במסגרתה מעניקות בנות השירות סיוע לתלמידים בחציית הכבישים ליד בית הספר. סאג'ה סיפרה עד כמה היא וחברותיה נהנות מאד לעזור לילדים ומרגישות סיפוק רב לעשות זאת. הילדים, סיפרה סאג'ה, מחכים לסיוען בחציית הכביש ומודים להן כל הזמן על עזרתן.

מי שהמחישה את חשיבות התנדבותה של סאג'ה היא תינא סאמר ארשיד, ילדה הלומדת בכיתה א' אשר סיפרה על הפחד שלה ושל חבריה ללכת ברחובות ובמיוחד על הפחד מחציית כבישים. היא דיברה על כך שהיא חוששת שתידרס על ידי מכוניות כיוון שהן נוסעות במהירות וכי הנהגים לא רואים אותה, חוששת מנפילות בשל הבורות בדרכים ומכך שהיא נאלצת ללכת על הכביש מאחר וישנם מפגעים שונים על המדרכה.

בחלקו השני של הכנס התקיים פאנל מומחים בנושא "שומרים על הילדים שלנו בדרכים" בו השתתפו ד"ר ופא אליאס -ראש המחלקה להנדסת בניין במכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון; באסם עבד אל עאל -רכז זהירות בדרכים בבית ספר יסודי אלראזי בג'דיידה; עאמר עאמר - מנהל מחוז צפון עמותת ש"ל ורכז אור ירוק; גליה שפריר-ציונוב - מנהלת מרחב צפון בארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים; ומייסאה, אמא בוועד הורים בבי"ס איבן סינא.

על פי נתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, למרום שהאוכלוסייה הערבית בישראל מהווה כחמישית מכלל האוכלוסייה, למעלה משליש מההרוגים בתאונות דרכים הם בני החברה הערבית. בנוסף, כ- 60% מהילדים שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2014 (19 ילדים בגילאי 0-14) היו מהחברה הערבית ו-74% מהפעוטות שנהרגו השנה בתאונות דרכים (14 פעוטות בגילאי 0-4), היו מהחברה הערבית.

מתחילת שנת 2015 נהרגו 15 בני אדם מהחברה הערבית, עלייה של 150% לעומת התקופה המקבילה בשנת 204, במהלכה נהרגו שישה בני אדם מהחברה הערבית.

עמותת אור ירוק קוראת לכל נשות החברה הערבית להצטרף בזמנן הפנוי ל – 5,000 מתנדבי עמותת אור ירוק ולהתנדב למען הבטיחות בדרכים במקום מגוריהם. אור ירוק זקוקה לעזרתכן להעלאת המודעות לבטיחות בדרכים בחברה הערבית ובמיוחד בקרב הילדים.

עמותת אור ירוק: "העובדה שכל כך הרבה ילדים מהחברה הערבית נהרגים בתאונות דרכים צריכה להוות תמרור אזהרה למדינת ישראל. בכדי לשנות את המצב הקשה, על המדינה לקחת עליו אחריות ולהעביר תקציבים לשיפור התשתיות – להסדיר מדרכות, מעברי חציה ותמרורים ביישובים הערביים, ובנוסף להגביר את החינוך והמודעות לנושא הבטיחות בדרכים בחברה הערבית ולדאוג למשמרות זה"ב באזורי בתי הספר בחברה הערבית. כך ניתן יהיה להפחית את מספר ההרוגים ולמנוע ממשפחות נוספות להיכנס למעגל השכול של תאונות הדרכים".
אור ירוק תנועה רכב תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד