י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

ברוך שפטרנו: אולי הממשלה הבאה תציל חיים

שמואל אבואב מסכם את הקדנציה החולפת, בה הזניחה ממשלת ישראל את המטלה החשובה מכל - הצלת חיי אדם • טור

ברוך שפטרנו: אולי הממשלה הבאה תציל חיים

"לישראל יש חלון הזדמנויות נדיר של פעם בדור להרכיב קואליציה שתשנה את אופן הדברים. יש לנו כיוון משותף, אנחנו לא מסכימים על הכל, אבל יש לנו הרבה מן המשותף ועליו נעבוד ביחד".

מילים כדורבנות. הימים: ימי ראשית הקדנציה של הממשלה היוצאת. הדובר: שר הכלכלה נפתלי בנט, מתייחס לברית שכרת עם שר האוצר יאיר לפיד.

בשפה משפטית ניתן לכנות את דברי בנט כ"אמת לשעתה". הוא אבחן בצורה נכונה חלון הזדמנויות פוליטי, שאפשר להניח בצד את הנושאים המעטים העומדים במחלוקת, ולהסתער יחד, בכוחות משותפים, על הנושאים הרבים לגביהם שוררת הסכמה. סופה של הממשלה בדמי ימיה, מוכיח שחלון ההזדמנויות לא נוצל ונזק רב נגרם לחברה הישראלית בשל כך.

מקובל למדוד את הנזק, שנגרם עקב חוסר היכולת של מרכיבי הקואליציה לעבוד ביחד על קידום הנושאים שאינם במחלוקת, במונחים כלכליים. מחירי הדיור לא ירדו, יוקר המחיה לא פחת, אי השוויון לא צומצם ועוד. זו טעות. הנזק הנוסף שנגרם חמור בהרבה מנזק כלכל, מה שאיבדנו בקדנציה החולפת, הם חיי אדם.. מוות שהיה בידי הממשלה היוצאת למנוע, ולא מנעה.

האם מניעת הקטל המיותר בדרכים, גורם המוות הראשון של אזרחים ישראלים צעירים, עומד במחלוקת פוליטית כלשהי? ברור שלא. אלא שגם בעניין הזה, היריבות הפוליטית קלקלה את השורה והממשלה בזבזה את הקדנציה בלא התקדמות ממשית. מדוע? כיוון שאם אכן היתה הממשלה היוצאת עובדת בהרמוניה על הנושאים שאינם במחלוקת, היו מוחזרים לתקציבי הבטיחות בדרכים 300 מיליון השקלים שקוצצו ממנו.

אם היה מוחזר התקציב, היתה משטרת התנועה מיישמת את תכניתה וקולטת לשורותיה סטודנטים ככוח גיבוי להרחבת הנוכחות בכבישים. אם היה מוחזר התקציב, היו נוספים למצבת הניידות של המשטרה 200 הניידות החסרות למערך האכיפה. היו מוצבות מצלמות אכיפה במוקדי סיכון מרובי נפגעים, ולא רק 59 מצלמות. וזאת בשעה שפקידי הממשלה, באוצר ובמשרד התחבורה, יודעים היטב שהמחקרים מצביעים על כך שהצבת כל המצלמות יכולה להביא להפחתה של 30% במספרי ההרוגים. היו תלמידי י' ו-י"א לומדים כולם חינוך תעבורתי, ולא רק שליש מהם, גם כאן בשעה שכל המחקרים מצביעים על חשיבותם הרבה של החינוך וההסברה במסגרת המאבק בהתנהגויות כביש מסוכנות של הצעירים. מוקדי הסיכון היו מטופלים באופן נקודתי ובכך היה נמנע מותם של כ 55 אזרחים מידי שנה.

ומעל לכל, היתה הממשלה עומדת ביעד שקבעה לעצמה, ומפחיתה גם בשנה החולפת את מספר ההרוגים ב 5% נוספים. תחת זאת התחלפה ההפחתה המתוכננת בעליה של 3% במספרי ההרוגים. במקום 294 הרוגים, נהרגו בשנה החולפת 320 אזרחים.

כשאלה פני הדברים, נראה היעד המרכזי של הממשלה, לרדת בשנת 2020 אל מתחת ל 200 הרוגים בשנה ובכך להימנות עם חמש המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים, רחוק מהישג יד.

כך שמבחינת בטיחותם של אזרחי ישראל בדרכים, מותר לברך ברוך שפטרנו מעונשה של ממשלה זו, ולצפות מהממשלה הבאה ליותר.

*הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת אור ירוק
חיים בנט לפיד תקציב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד