כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

לא מצחיק • ליצנות רפואית ככלי לקידום ההבראה

ליצנות רפואית הפכה כבר מזמן בכל העולם למקצוע של ממש ואפילו מבוקש • מה לומדים שם? ולמה זה חשוב שיהיו ליצנים רפואיים בישראל? • האם השיטה עובדת? והכי חשוב, היכן ניתן ללמוד מקצוע שמח שכזה? • "כל המחלות מתחילות מקלקול השמחה", אמר רבי נחמן מברסלב

צילום אילוסטרציה: פלאש 90
צילום אילוסטרציה: פלאש 90

"הכל התחיל ביום אחד, בתלמיד לרפואה בשם פאץ אדאמס, אשר במסגרת לימודיו הצחיק את חוליו. ראה כי טוב והחליט יחד עם עמיתיו להקים בית חולים המשתמש בהומור כשיטה, שיטת הליצנות. פאץ אדאמס כל יום היה מתחפש לליצן ומצחיק את החולים, גם במסגרת תפקידו כרופא".

"הליצן נוגע בדבר עצמו שמשמעותו היא מהות האדם, הוא מבוגר וילד כאחד, מפוחד ואמיץ,שמח ועצוב, חלש וחזק, ותפקידו להזכיר לנו שקיים עולם שלם אי שם מעבר לקירות החיוורים, מאחוריהם מצאנו את עצמנו לכודים", כך מציינים באוניברסיטת בר אילן ומוסיפים: "הקורס מיועד לאנשים הרוצים להתחבר לתפקיד הליצן בקונטקסט שיקומי. הקורס כולל בתוכו כלים המאפשרים לאנשים לעבוד עם הזולת ולערב בכך גישה הומוריסטית, מלאת דמיון ומשוחררת וליצור קשר המבוסס על אהבה חמלה וחוסר שיפוטיות. הקורס בנוי על יסודות של תיאטרון, אלמנטים של דרמה טרפיה ועקרונות של פסיכולוגיה חיובית ומבוסס על תפקיד הליצן הפנימי".

ליצן רפואי, מה תפקידו?
ליצנות רפואית נחשבת לשיטה טיפולית רב תחומית המיועדת לסייע לחולים לשפר את מצבם הבריאותי באמצעות הומור. הליצנים הרפואיים יוצרים קשר אישי עם המאושפזים ומשתמשים בכוח ההומור כדי להקל על מכאובם. הצוות הרפואי הנוכח בבתי החולים מכיר בכוחו המרפא של מפגש זה ועד פעמים רבות לשיפור במצבם הבריאותי של המטופלים.

תחום הליצנות הרפואית תפס תאוצה בשנים האחרונות והוא משמש כשיטת טיפול נפוצה בבתי החולים ובמרכזים הרפואיים ברחבי הארץ.

מקצוע זה, חשוב בעיקר לילדים. הליצנים הרפואיים הם הצלה בשבילם, הם מסיחים את דעתם ועוזרים להם לשכוח, אפילו לרגע למה הם שם.הם שרים להם שירים, מספרים סיפורים, רוקדים להם ריקודים, מראים להם קסמים ובעיקר מרוממים את רוחם. כיום כבר פועלים ליצנים רפואיים בכל העולם.

לימודים אמיתיים
ליצנות זה מקצוע. בדרך כלל עוסקים בזה שחקנים, שלמדו כמה שנים, אולם בכל מקום יש תנאי קבלה שונים. ליצן רפואי צריך ללמוד משחק קומי, להשתמש בגוף ובשפה, בחפצים למיניהם, כגון: קסמים ותלבושות. ואולי אף לגבש דמות של ליצן אישית, עם החותמת שלו.

לימודי ליצנות רפואית מוצעים במסגרת קורסים ואף במסגרת מסלול אקדמי לתואר ראשון. לימודים אלו נועדו להכשיר ליצנים רפואיים לעבודה מעשית במרכזי הבריאות השונים. תוכניות הלימוד מקנות למשתתפים ידע רב מתחום התיאטרון, פסיכולוגיה וסיעוד, וכן מיומנויות וכלים מעשיים ליישום עבודתם בשטח.

לליצן רפואי תפקיד חשוב יותר מזה של שחקן, משום שהוא נמצא לבד אל מול קהלו וצריך לדעת איך לדבר עם החולה ומשפחתו, להכיר מחלות, בעיקר של ילדים (כי שם רוב העבודה נעשית), את מערכת בתי החולים ובעיקר לדעת מה ילדים אוהבים. זוהי עבודה מאוד מספקת, עבודת קודש.



תובנות לחיים טובים יותר
מתי סידס מנחה סדנאות "יוגה צחוק" laughter yoga leader וותיק ומנוסה. הוסמך על ידיי ד"ר אוטה לימנט ועל ידי ממציא השיטה, ד"ר מדן קטריה ההודי, ללמד ולהסמיך מנחי יוגה צחוק.
בשיחה עמו הוא מסביר את חשיבות הצחוק ואת האפשרויות הנלמדות ממקצוע מרתק ומעניין זה.

"אני ליצן רפואי מוסמך מזה כ 10 שנים. עוסק בזה באופן רצוף, גם בהתנדבות, בבתי חולים ובמוסדות שונים. אני בין הראשונים בארץ, שיצא ממחלקת הילדים בבית החולים ופנה לעשייה בכל המחלקות, מרפאות ואישפוזי יום. יש לי ניסיון רב ומגוון, בעבודה ובטיפול מול חולים ומאושפזים באוכלוסיות שונות . אני מלמד ליצנות רפואית ומביא לקורס ולתלמידים הרבה מאוד מהתובנות והניסיון שלי. השכלתי במשך השנים להתאים את עבודתי הן כליצן והן כמורה למירקם האנושי הישראלי המגוון, שמאפיין גם את קהל התלמידים. הליצנות הרפואית טומנת בחובה הרבה מאוד דברים, מעבר לעבודה מול החולה או המטופל בבית החולים. אותם ניתן ללמוד, להבין, להפנים, להטמיע, להציף וכמובן גם ליישם, בחיי היומיום שלנו כפרטים, במשפחה ובקהילה. היופי בליצנות הרפואית, שהיא מתאפשרת כמעט עבור כל אחד, בלי מאפיינים של גיל, אופי, מעמד, עיסוק וכו. במהלך השנים השתלמתי והשכלתי בכמה תחומים הקשורים לנושא, זאת מתוך הבנה שלימוד הליצנות הרפואית, מעבר להיותו כלי טיפולי, הוא קובץ של תובנות לחיים טובים יותר".

יוגה צחוק
התרגול מביא לידי הפרשת אנדורפינים וסרוטונין למחזור הדם, כשרמתם עולה בדם, הם מנטרלים את התופעות השליליות של הסטרס, משפרים את תפקודה של המערכת החיסונית., גורמים לתחושה טובה ולחשיבה חיובית. הפעילות הקבוצתית מתאימה לכל גיל.

"דרכו של חיוך"
החיוך, הצחוק, האופטימיות, החשיבה החיובית, ההומור. שילובם של כל אלה בחיים הפרטיים, בעבודה, בקהילה, בחינוך. כמעט בכל מיסגרת אפשרית. כאשר החיוך והצחוק הופכים להרגל – המשקפיים שאנו מסתכלים דרכם הופכים לבהירים וחיוביים, הסבלנות והסובלנות לסובב אותנו גדלים, היכולת לצאת "מהקופסה" מתאפשרת והיצירתיות ומציאת פתרונות משתכללים במידה רבה.
כלים אלו מאפשרים בריאות טובה ומיטיבה. רגיעה ושלווה פנימית, שמחת חיים שתקרין על הסביבה. תקשורת טובה בבית ובמשפחה, סביבת עבודה נעימה ורגועה, יעילות ויצירתיות. עלייה במוטיבציה האישית. הנעת הסביבה האנושית לשיתופי פעולה מתוך מוטיבציה ושמחת היצירה המשותפת. העדפת, עידוד ואמון בתקשורת נעימה, באמצעות חיוך מאיר ושמחה. הקניית כלים להתמודדות עם תופעות של מתח וכעסים.





מהו קורס ליצנות רפואית?

"להכשיר אנשים בוגרים", מסביר סידס, "להביא שמחה וחיוך לבתי חולים ומוסדות רפואיים וטיפוליים שונים. לאפשר שינוי אווירה ושיגרה במוסד עבור הצוות המטפל והמטופלים. זהו רק חלק מתפקיד הליצן אשר אמור להגיע לרמה של מטפל באמצעות תקשורת בינאישית מילולית ולא מילולית, המבוססת על מיומנויות משחק, תיאטרון, קרקס, שיחה, ליצנות. במהלך הקורס לומדים ומפתחים, ערכי אהבה שמחה ורגישות לזולת, כחלק בלתי נפרד מאורח החיים. מהותה של התנהגות חיובית ותומכת חיים. לומדים להכיל ולהתמודד עם מה שרואים וחווים בבית החולים".

"הלימוד בקורס הוא יחידני וקבוצתי כאחד. גיבוש הקבוצה, התמיכה והפירגון ההדדיים הם חלק מאווירת הלימוד. הלימוד נעשה בכמה רבדים במקביל. הלימוד והתרגול הם חווייתיים ומשעשעים. מסיימי הקורס לוקחים איתם כלים רבים לחייהם פרטיים, אותם הם יכולים גם ליישם בעבודתם כליצנים רפואיים".

"הליצנות הרפואית טומנת בחובה הרבה מאוד דברים", מציין סידס ומוסיף, "מעבר לעבודה מול החולה או המטופל בבית החולים. אותם ניתן ללמוד, להבין, להפנים, להטמיע, להציף וכמובן גם ליישם, בחיי היומיום שלנו כפרטים, במשפחה ובקהילה. היופי בליצנות הרפואית, שהיא מתאפשרת כמעט עבור כל אחד, בלי מאפיינים של גיל, אופי, מעמד, עיסוק וכו. מעבר להיותו כלי טיפולי, הוא קובץ של תובנות לחיים טובים יותר".

באילו תחומים עוסקת הליצנות הרפואית?

• נתינה ותרומה לקהילה
• קבלת האחר באשר הוא
• להיות בשביל האחר, לפני העשייה למענו
• העצמה אישית מעצם הנתינה. בטחון לעמוד מול קהל
• תקשורת בינאישית עם אנשים באשר הם
• אינטליגנציה ריגשית. מה בין אמפטיה להזדהות
• הבנת הרגשות המלווים את המטופל בבית החולים ואת המלווים אותו
• דרכי התמודדות במצבי חולי ואישפוז
• ראיית החיים ומצבים, בראי ההומור
• צחוק, השתובבות, התיילדות והשתטות, התנהגויות נכונות ולגיטימיות לחיים טובים
• פתיחות, הקשבה
• מפגש ישיר ובלתי אמצעי עם אנשים מאוכלוסיות שונות
• הכרות עם עולם הרפואה. מוסדות רפואיים, שיקומים, סיעודיים, קהילתיים וכו.
• ועוד...

הנושאים הנילמדים בקורס הליצנות הם רבים, מגוונים, מעניינים, חוויתיים, מעשירים ומעצימים.
הקורס עיוני בחלקו, אך ברובו סדנאי ופעלתני. הוא מעניק לתלמיד כלים מעשיים וניסיון ראשוני לעבודה.



הנושאים הנילמדים והמתורגלים בקורס:

• גילוי ובניית הליצן האישי ודמותו
• מהות הליצן בלהיות בשקט הפנימי. התבוננות אקטיבית
• שפת הליצן, ג'יבריש. תרגול הקול
• עבודה עם הפנים והגוף, מימיקה ותנועה
• משחקים, הפעלות. תרגיליי חימום. תרגילים ומשחקים משעשעים
• משחקי תיאטרון ודמיון
• עבודה עם אף אדום. המסכה הקטנה
• משחקי אילתור (אימפרוביזציה). שפה, שיחה, תנועה.
• עבודה עם (פרטנר) בן זוג
• תקשורת בינאישית, מילולית ולא מילולית(פנטומימה). תרגיליי שיחה
• חשיבה, התייחסות, ראייה והתבטאות דרך ההומור
• המסכות של החיים. עבודה עם רגשות שונים
• הצחוק בחיינו. תרגול ואימון צחוק בלתי תלוי
• שימוש באביזרי ליצן. קסמים, בלוני צורות, ג'אגלינג
• בניית ביגוד, תלבושת ליצן
• איפור ליצנים
• הבנת החולה, המאושפז, המטופל
• דרכי עבודה עם חולים שונים. מאפייני גיל ומצב
• הליצן המשמח, הליצן המטפל
• הבנת הצוות הרפואי, שילוב ועבודה איתו
• מה מותר ומה אסור בבית החולים

למה בריא וכדאי לצחוק ?
היוגה צחוק היא שיטה שפותחה ע"י ד"ר מאדן קטריה, רופא קונבנציונלי ממומביי שבהודו, בעקבות סידרת מאמרים שניכתבו בנושא הצחוק וההומור.בשיטת היוגה צחוק אנו משלבים תרגילים מעוררי צחוק בשילוב נשימות יוגיות.

נמצא שלצחוק יתרונות בריאותיים רבים. הצחוק פועל באופן מופלא על גופינו הן מבחינה פיזיולוגית והן מבחינה פסיכולוגית (גוף ונפש כאחד). יכול לרומם מצב רוח בשניות, לשחרר מתחים ללא כל תלות בגורם חיצוני, הוא משפיע על הפרשת הורמונים וגם פועל מכאנית על מערכות פנימיות בגופנו.

צחוק עמוק מהבטן, מעלה את רמות האנדורפינים והסרוטונין בדם שהם הסמים הטובים, הטבעיים בגופנו הפועלים כמשככי כאבים, מווסתי לחץ דם. צחוק מפעיל את מערכת החיסון ומעלה את כמות התאים נוגדי הדלקות, ומאפשר לגוף להתמודד ביתר יעילות עם מחלות וגידולים, יוצר עיסוי למערכת הלב-ריאה, למערכות פנימיות וכלי הדם ולמערכת השרירים.

הצחוק נוגד את התופעות השליליות של המתח (סטרס). סטרס מתמשך שאינו מוקל, מביא לידי ירידה במערכת החיסונית וחשיפה למחלות. ידוע שבזמן הסטרס הנשימה הופכת לשטחית ורמות החמצן בגופנו פוחתות. לצערנו אורך חיינו מושפע רבות מסטרס ואנו שכחנו לצחוק. צחוק בריא מהבטן מניע את הסרעפת היטב, עוזר באוורור הריאות ומביא לידי עלייה משמעותית ברמות החמצן לריאות, לגוף ולמוח דרך מחזור הדם.

כדי לקבל את היתרונות הבריאותיים הללו, דרוש לנו את היכולת לצחוק לאורך זמן בין 15-20 דקות באופן רצוף. בשיטת היוגה צחוק אנו מסוגלים לצחוק לאורך זמן, ולאמן את הסרעפת, מה שלא ניתן לעשות בכל אימון אחר.

בשיטת ה"יוגה צחוק" ניתן לעבוד עם כל אוכלוסייה מקהל פעיל ובריא עד למוגבלים בכיסאות גלגלים, ללא צורך בציוד מיוחד, או אמצעים מיוחדים. מנחה טוב יוכל להפעיל כל קבוצה ללא מגבלה.

בשיטת היוגה צחוק, כל אחד יכול לצחוק. אין צורך בחוש הומור, מצב רוח מיוחד או גירוי חיצוני. ביוגה צחוק אנו מתרגלים את הסרעפת והצחוק בא לבד.אנחנו צוחקים בקבוצה, הצחוק מדבק, מקרב לבבות ופותח דלתות.

על פי מחקרים הוכח שהצחוק מחזק מערכת חיסונית של הגוף. צחוק עוזר בהתמודדות עם מחלות. מחזק מערכת לב ריאות וכלי דם. מפחית לחצים כאבים ומתחים. משפר אסטמה ואלרגיות. עושה מצב רוח מצוין ומטעין באנרגיות. תורם רבות לפיתוח היצירתיות שלנו. משפר בטחון עצמי. תורם להרגשת החופש לבטא רגשות. כי "צחוק התרופה הטובה ביותר" - (ד"ר פאץ אדמס)

דוקטור ליצן
חמוש במה שהוא מכנה: "מזוודה מצילת חיים" נכנס הליצן הרפואי למחלקה הכירורגית ואחריו – השתרכו כמו שובל חגיגי שמחה וחיוכים, קסמים והפתעות.

האווירה בבית החולים השתנתה באחת. פתאום נעשו כולם מחויכים ומלאי ציפייה. "אם רק תצליח להוציא ממנו חיוך, זה יהיה הכל בשבילי", אמרה אימו של אחד הילדים ששכב כואב ומיוסר במיטה. הילד לא רק חייך, אלא יצא עם הליצן לסיבוב קצר במחלקה.

אמא שלו, לא מאמינה למראה עיניה, מיהרה להסריט את הרגעים המרגשים במצלמתה "כדי להראות לאבא".

אם גם את חולמת להביא צחוק ושמחה לילדים חולים, אם את שואפת לשלב מקצוע עם יכולת להביא שמחה ללבבות של קשישים, ילדים או מרותקים למיטותיהם, זו ההזדמנות שלך. הקמפוס החרדי תילתן מציע קורס ליצנות רפואית שתשנה לך את החיים.

יש קונה עולמו בשעה אחת
"כשנכנסתי בפעם הראשונה למחלקה ועמדתי מול יהודי זקן בא בימים השקוע במיטת חוליו, ללא כל אפשרות להניע אף איבר מאיברי גופו, כשסף הכאב עלה לעוצמות בלתי נסבלות, ובני משפחתו עומדים סביבו בדממה ונותנים לסבל להכניע גם אותם.. הבנתי שזו השליחות שלי" מספרת חני בוחבוט מהקמפוס החרדי במכללת תילתן, "כי אז נכנס הליצן הרפואי והפך את היוצרות.. הוא גרם ליהודי הזקן הסובל 'לרקוד' במיטה לצלילי השיר מש.. מש.. משנכנס ליצן... וכשלאט לאט הפשיר הפחד וכולם הצטרפו לשירה עם ריקודים כשדמעות של עצב ושמחה מתערבבים והרגשות ממש מבולבלים.. או אז השתחררה המועקה והתחלפה ברגש של פורקן מתוך שמחה".

"ו.. כן.. הליצן הרפואי אכן הפך להם את היגון המדכדך לשמחה של התחזקות מתוך אמונה", מוסיפה חני, "הוא נתן להם את הכלים הנכונים להתמודדות במצבים כאלו, כלים המשפרים את פני הדברים והופכים אותם ליותר נכונים.כי האדם הכואב שוקע בעצב קודר ובכך מעמיק את הסבל והנזק".

ליצנות רפואית זוהי שיטה מדעית הקובעת כי הצחוק והשמחה מועילים לבריאות. שיטה זו רווחת היום בעולם כדפוס חיים ומאפשרת התמודדות נכונה בכל תחומי החיים החברתיים. כשאדם צוחק ושמח הוא מייצר אנדורפינים המחזקים את המערכת החיסונית ובכך מסייע לגוף להלחם בחולי ולרפאו.

"וכך", מציינת חני, "מצאתי את עצמי בפרויקט המשפר את איכות החיים, כי מצווה גדולה להיות בשמחה זהו ציווי ולא המלצה. מכללת תילתן הקמפוס החרדי היה החלוץ הראשון והיחידי עד כה שהכשיר ליצנים וליצניות רפואיים מתוך המגזר החרדי, ובכך מינף את התחום שהוא אחד משלושת היסודות שעליהם עומד העולם – חסד!"

ועכשיו יצאה הליצנות הרפואית לדרך חדשה, כאשר נדיב בעל שם החליט לקחת יוזמה ברוכה ולהקים את הארגון "תהיה בריא". הארגון נטל על עצמו להכשיר אנשי צוות מתוך בית החולים עם תלמידים נוספים מכל הגילאים כליצנים רפואיים, כאשר המטרה והחזון להקיפ צבא של ליצנים רפואיים שיוכלו לשפר את איכות חיי החולה ומשפחתו בטריטוריה של בתי החולים ומחוצה לו. הדבר הוכח מעל כל ספק, כי שיתוף הפעולה בין אנשי הצוות לליצנים הרפואיים מזרז את תהליך ההחלמה, ע"י הומור צחוק ושמחה.



ליצנית רפואי בריאות שמחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד