ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

ארה"ב לא מחדשת הסכם היסטורי עם ישראל

ההסכם לאספקת נפט במקרי חירום נחתם ב-1975 ומאז חודש כל 10 שנים, אך ממשל אובמה מעכב חתימה על המסמך מאז נובמבר

אובמה, פלאש90
אובמה, פלאש90


ארה"ב אינה מחדשת הסכם היסטורי, שבו היא ערבה לאספקת נפט לישראל במקרי חירום, כלומר מקרים שבהם תהיה ישראל מנותקת ממקורותיה המסחריים השגרתיים לרכש נפט בגלל מלחמה או חסימת נתיבים ימיים. ההסכם פקע בנובמבר 2014 ומאז לא נקף הממשל אצבע לחידושו. כך מסרו ל"גלובס" מקורות בוושינגטון.

המקורות אמרו, כי לא ברור אם מדובר בצעד מכוון של הממשל, שנובע אולי מהתלקחות החיכוכים החדשים בין רה"מ בנימין נתניהו לבין הבית הלבן, או באינרציה ביורוקרטית בוושינגטון.

ההסכם נחתם בראשונה ב-1975 בתקופת ממשל פורד, שנתיים לאחר מלחמת יום כיפור ובעקבות הסכם ההתנתקות השני בין ישראל למצרים, בספטמבר 1975, שבו הסכימה ישראל לסגת משדות נפט מצריים בסיני. הסכמת ארה"ב לערוב לאספקת נפט לישראל במקרי חירום היתה אחד מהתמריצים החשובים שהניעו את ישראל לוותר על שדות הנפט.

ב-1979, בתקופת ממשל קארטר, חתמו ישראל ומצרים על הסכמי קמפ דייוויד, שלווו בשני הסכמים בין ארה"ב לישראל במתכונת ההסכם מ-1975. בהסכמים אלה נתנה ארה"ב ערובות לישראל, שתהיה לה גישה לנפט אמריקאי במחירי השוק העולמי אם ישראל לא תוכל לספק את ביקושי שוק האנרגיה הפנימי שלה בגלל אילוצי מלחמה. ההסכמים אף קבעו שארה"ב תסייע להעביר משלוחי נפט לישראל אם ישראל לא תוכל לגייס אוניות מכל בשוק הפתוח. לימים גובשו שני ההסכמים למסמך אחד. משך תחולת ההסכם נקבע ל-15 שנה והוא היה אמור לפקוע ב-25 בנובמבר 1994. במועד הפקיעה חידש ממשל קלינטון את ההסכם לעשר שנים נוספות, וב-2004 הוארך תוקפו בעוד 10 שנים. כאמור, הוא פקע בנובמבר 2014, ומאז לא נעשה דבר לקראת חידושו.

עתה, כנראה בעקבות דחיפה מאייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, שלחה קבוצת סנאטורים, דמוקרטים ורפובליקנים, מכתב לשר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, ובו נקרא הממשל לחדש את ההסכם ההיסטורי. על המכתב חתומים ליסה מארקובסקי, יו"ר הוועדה לאנרגיה ומשאבי-טבע של הסנאט, ומארק וורנר, הדמוקרט הבכיר בוועדה, וארבעה סנאטורים אחרים.

במכתבם מציינים הסנאטורים, כי נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר באחרונה, שיחסי וושינגטון עם ישראל צריכים להיות "חזקים ונצחיים, באפן שאי אפשר להטיל בו ספק, בלי כל קשר לעונות הפוליטיות בשתי המדינות ובלי קשר לאיזו מפלגה נמצאת בשלטון בכל את משתי המדינות". הסנאטורים מדגישים: "אנו מסכימים לכך בכל לב".

"אנו קוראים (לסטייט דיפרטמנט) להחיש את חידוש ההסכם החשוב הזה כמחוות תמיכה משמעותית בידידתנו ובעלת בריתנו בתקופה מאתגרת זו", נאמר במכתב.

ישראל מעולם לא השתמשה בחוזה, אך לדברי גורמים ישראליים יש משמעות לעצם קיומו. גורם ישראלי השווה את ההסכם לאספקת נפט בעת חירום להסכם הערבויות בין שתי המדינות, שמאפשר לישראל ליטול הלוואות מבנקים מסחריים בריבית נמוכה בהרבה מזו של השוק. "ישראל השתמשה בערבויות לעיתים נדירות ביותר, אך חשוב שהסכם הערבויות יהיה קיים, וכך גם הסכם האנרגיה שערב לאספקה סדירה של נפט", אמר גורם הישראלי. "לא השתמשנו בו, אך חשוב שהוא ישכב חתום במגירה".
ארצות הברית נפט הסכם ישראל חירום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד