י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

צפו: כך נערכת העיר התורנית הצפופה בעולם לקראת חג הפסח

בבני ברק, ההיערכות לפסח מורכבת עשרות מונים • ראש העיר זייברט וסגנו שפירא מתמודדים עם אתגר מורכב במיוחד, הדורש מבצעים חריגים • כמה טונות של אשפה יפונו, כיצד נעלמו כל שלטי הבחירות ומה קרה לפחים בעיר? • סיקור ותיעוד

צפו: כך נערכת העיר התורנית הצפופה בעולם לקראת חג הפסח


עיריית בני ברק נדרשת לתופעה שאין לה אח ורע בעולם כולו: עיר מהצפופות בעולם, שהתברכה במשפחות ברוכות ילדים בלעה"ר, ומלבד התפקוד השוטף של העירייה בתפעול עיר כזאת, במוסדות, בתחבורה, בתשתיות ובתקציבים, כמות האשפה הנאספת מהעיר כפולה ומכופלת מזו שכל עירייה דומה אחרת צריכה להתמודד.

שבעתיים נכון הדבר לקראת חג הפסח, אז מלאים פחי האשפה ופתחי הבתים ברהיטים ישנים, גרוטאות ושאר סוגי פסולת ביתית, חלקה גם מהקייטנות הנחמדות הנערכות על ידי ילדי וילדות החמד בחדרי המדרגות בימי חופשה אלו.

את השינוי כבר מרגישים התושבים ורואים אותו בעיניהם, תושבי העיר נתקלים בכרזות "אכפת לנו", הסלוגן המלווה את הפרויקט המיוחד של ניקיון ערב פסח אותו מובילים ראש העיר חנוך זייברט וסגנו מנחם שפירא ראש אגף התברואה פיקוח ושיטור עירוני. השינוי הראשון בולט לעין, דרך פחי האשפה שנצבעו מחדש, וקיבלו פנים חדשות ומרעננות, לאחר שנים ארוכות שהדבר לא נעשה.

בנוסף, הוכרז על מבצע חסר תקדים, במסגרתו נרכשו פחי אשפה חדשים, לאור הבלאי הגדול המאפיין את פחי האשפה המצויים בפתח כל בניין. הפחים נמכרו במחיר מסובסד של 100 ש"ח בלבד לכל ועד בית, כאשר העירייה משלימה ומסבסדת את שלוש מאות השקלים הנותרים לעלותו של כל פח. עד עתה, נרכשו ע"י תושבי העיר למעלה מ-2,000 פחים, פרויקט שנעשה בתקופה האחרונה והוא בעיצומו.

גם חלקם של פחי האשפה הטמונים לא קופח. כחלק מההיערכות לקראת חג הפסח והניקיון הכרוך בו, נרכשו עוד 16 פחי טמון חדשים, ונפרסו ברחבי העיר. לצד זאת, יצאו בפרויקט מיוחד של פחי אשפה קטנים שמותקנים בימים אלו על עמודים שונים בעיר, המוסיפים לשמירה על ניקיון רחובות העיר.

במסגרת מבצע הניקיון חסר התקדים לקראת חג הפסח, הגיעה העירייה להסכם עם קבלני הבניין, שידאגו לניקוי חזיתות השלדים והבניינים בבנייה, כדי לשמור על חזות נקיה בימי החג.
שמונה אזורי ניקוי

בעיריית בני ברק סימנו מטרה עליה לא מתפשרים: להגיע לחג הפסח עם עיר נקיה לחלוטין, ולצורך כך ההיערכות היא חסרת תקדים. העיר חולקה לשמונה אזורי ניקוי, וזאת על סמך ניסיון העבר והיכרות עם המצב באזורים וברחובות השונים. תחת הכותרת "אכפת לי שיהיה כאן נקי", נקבעו שמונה אזורים – מרכז, נחמיה, שיכון ה', שבטי ישראל, פרדס-כץ, קריית-הרצוג, קהילות-יעקב, הרב שך ושיכוני א,ב',ג'.

המודעות בפתחי הבניינים, עדכנו את התושבים על תאריך היעד שעד אליו ניתן להוציא את הפסולת מניקוי המקלטים וחדרי המדרגות, בלי תיאום מוקדם. יחד עם זאת, נקבעו נהלים ברורים לתיאום עבור תושבים המעוניינים בכל זאת להוציא פסולת אחרי תאריך זה.

העוברים ברחובות בני ברק רואים את עבודתן של כמה משאיות אשפה, העסוקות בפינוי פסולת מפתחי הבניינים. עשרות רבות של כלי רכב לניקיון נוספו למערך הפועל בכל אזורי העיר בני ברק, ומשמרות עובדים בשלוש משמרות. אגף התברואה תוגבר במנופים רבים, רכבי דחס, פינוי מיכלים, משאיות תברואה ומשמרות נוספות של עובדים. כלי רכב מיוחדים גם מוכנסים לרחובות קטנים שלמשאיות גדולות יש קושי להיכנס אליהם, כדי לאפשר עיר נקיה בחג.

כחלק ממבצע הניקיון המורחב והמאסיבי, ניקו עובדי העירייה את כל תחנות האוטובוסים בכל האזורים, את עמודי התמרורים וארונות-סעף. לאחר גמר עבודות הניקוי בתחנות ובעמודים, הוגבר הפיקוח, כדי שההשקעה הכספית והלוגיסטית לא תהא לשווא, וכנגד המדביקים שלא כחוק יוטלו קנסות כספיים מתריעים, לצד ניקיון מסיבי של רכב מיוחד העומד לניקוי הגרפיטי בעיר.

בסמיכות לחג הפסח נערכו השנה בחירות, מה שסרבל עוד יותר את מבצע הניקיון בעיר. אבל כפי שניתן לראות, בקושי מוצאים את מודעות הבחירות והמדבקות שהתנוססו בכל פינה. בעבודה מאומצת של עובדי העירייה, תוך ארבעים ושמונה שעות מרגע סגירת הקלפיות, לא נשארו מודעות ומדבקות!

על פי ההערכה בהתאם לשנים קודמות, צפויות משאיות האשפה של העירייה לפנות כ-700 טון של אשפה רגילה ועוד כ-150 טון של חמץ, בערב החג בלבד! מדובר בשעות בודדות בהן כל תושבי העיר, ללא יוצא מן הכלל, מרוקנים את כל החמץ והאשפה שנותרים בבית, שורפים את החמץ בחביות שהעירייה מפזרת ברחבי העיר, וכולם חייבים לסיים זאת עד לסוף זמן הביעור.

למשך השעות הללו, נערך מבצע לוגיסטי נפרד ומיוחד. ברחבי העיר יסיירו הכבאיות, ולאחריהם משאיות, טרקטורים ורכבי פינוי, רכבי דחס ומנופים, וכפי שהיה בשנים עברו, כל החביות יפונו על כל אפר החמץ, עד לשעות אחר הצהריים, לפני כניסת החג. תושבי העיר שיצעדו לבתי הכנסת בליל התקדש החג, יפסעו אי"ה ברחובות נקיים, כיאה וכיאות לעיר התורה.

גם המוקד העירוני תוגבר, ומחלקת התברואה ערוכה לטפל ביותר מאלף פניות מדי יום מצד תושבים המבקשים שאלה או סיוע בענייני התברואה והניקיון לחג.

במגרשים הריקים, שם גם פועלים טרקטורים על מנת לנקות את השטחים הללו מאשפה ופסולת, כדי לשוות לעיר מראה נקי וחגיגי.

עם שעת השקיעה עומדים עשרות אנשים עומדים ליד מגדל המים בעיר הם ממתינים לזמן השקיעה כדי למלאות מים שלנו, העירייה מעמידה את השירות הזה לתושבים ובימים אלו גדולי ישראל, ראשי הישיבות ועמך בית ישראל מגיעים לכאן כדי לשאוב מים. מדי ערב לאחר השאיבה מגיעים אנשי אגף התברואה לנקות את הפסולת שנשארה במקום והם ערוכים מדי ערב פסח לכך.

גם נושא עגלת כלים עומד בראש מעיינה של העירייה שכבר הודיעה לציבור, כי כל מי שמבקש להציב מתקן להגעלת כלים לקראת החג, יקבל תחילה אישור של אגף התברואה והפיקוח של העירייה, לאחר שבעבר נשארו לא אחת, שאריות ולכלוכים בדרכים, לאחר גמר ההגעלה. מוקדים שלא יקבלו אישור מוקדם של האגף ייסגרו. העירייה גם פנתה לארגוני חסד המחלקים מזון לנצרכים לקראת החג, לתאם עם אגף התברואה, כדי שניקוי המתחם לאחר החלוקה, יתבצע באופן מסודר ויעיל.
המבצע הוכיח את עצמו בצורה נפלאה.













פסח היערכות נקיון פחי אשפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד