כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

רב-מתכון • הקבוצה הכי שימושית בפייסבוק: אמהות מבשלות כשר

פחות משבועיים מאז הוקמה – הצטרפו אליה קרוב ל-1500 נשים. כנסו ותרגישו כמו במטבח אחד גדול, חם ונעים – מתכונים, טיפים, עצות ורעיונות – והכל כשר למהדרין

רב-מתכון • הקבוצה הכי שימושית בפייסבוק: אמהות מבשלות כשר
123


יש קטע שאני מתחמקת לברר אצל הפסיכולוג האם הוא תקין או לא. למה דווקא על דברים שאני לא רוצה להסתכל – העיניים שלי ננעלות.

דוגמה? קחו את הפייסבוק, התמונות שם מככבות במקצועיות רבה, מסרים מטורפים משולבים באמצעי המחשה מיוחדים, מרתקים אותך למסך ואת נשאבת. אז אפשר לומר שאני מהטיפוסים שלא פותחים כל תמונה וסרטון שעוברים להם ליד הידיים, ובצורה הזו הכי טוב לכולם.

אלא שיום אחד גיליתי כמה חברות, מוכשרות למדי, יש לציין, מעבירות ביניהן מסרים מלאי קלוריות, וכששאלתי איך ייתכן שכולם בעניינים ואני לא, הסתכלו עלי בהלם – את לא בקבוצה?



מיד התחלתי לגמגם שמרוב קבוצות לא... וכו', אבל זה היה שקר. לא הייתי בקבוצה – והרגשתי לא שייכת. רצתי לפייסבוק ומצאתי מהר: "אמהות מבשלות כשר" –
זה נחמד, אישרתי לעצמי את המידע, תוך כדי שאני נאנחת עמוקות, ברור לי מה יקרה לי בימים הקרובים. עוד העלאה, עוד תמונה, עוד מתכון, ואני – עיניי כלות. למה תמיד כל המוכשרות נמצאות במקום אחד. מאיפה למשל יש לכולן זמן להפיק יצירות פאר פרי מטבחן?

אבל תודו, קבוצת אמהות מבשלות כשר – זה גאוני. הגיע הזמן שבשנת 2015 – יהיה למגזר החרדי "סיי", שתהיה לו אמירה. ופה זה בדיוק המקום לאמירה. אם כבר חרדים באינטרנט, אז לפחות במקומות הנכונים, ושייצא מזה משהו טוב (וטעים).

בשיחה עם חיה גלסטר (הלפרין) היא מספרת על הטריגר שגרם לה לפתוח את הקבוצה שצברה תאוצה מטורפת. קרוב ל-2000 נשים תוך שבוע וחצי!



"תמיד אהבתי דברים יפים וטעימים, מה שלא הפך אותי לפעילה בקבוצות אוכל למיניהן, אבל בהחלט עקבתי מהצד", היא מספרת. "הרבה פעמים יצא לי לראות קבוצות אוכל שמתוכן, דורשי כשרות נאלצים לברור את המתכונים עם המצרכים שאפשר להשיג בכשרות מהודרת. זכור לי גם מקבוצות שמתיימרות להיות לכאורה כשרות, אבל קורה שהיו עולים שם מתכונים עם תמונות הכי לא כשרות שיש, כולל חמץ בפסח. זה הפריע לי מאוד. בשיחה עם חברה מלונדון, היא אמרה לי: 'מילא אצלנו, קבוצות אוכל שהן לא מהדרין – זה הגיוני, אבל בישראל'? והיא הפילה לי סוג של אסימון. היי, אני במדינה יהודית, שייכת לציבור שיש לו לא מעט מנדטים – מה שאומר שהוא מספיק גדול, לא מגיע לי לקבל מלכתחילה משהו מושלם, ולא להצטרך לחפש מתוך ההיצע, מה שמתאים לי"?

כך נולדה קבוצת "אמהות מבשלות כשר" – ותאמינו לי, לא בדקתי כל אחת את ההכשרים שלה, אבל התמונות שם מעוררות את כל חושי הריח והטעם – בוודאות. "כולנו שם נשים שמבשלות כשר, כך שאין פה הרבה מה לברור. מה שכיף בקבוצה, זה שהרבה מאוד מכירות לפחות חלק ניכר מחברות הקבוצה, ומרגישות שם בנוח", מספרת חיה. "ביומיים הראשונים הנעתי את הקבוצה, וביום השלישי זה הפך להיות טבעי ופעיל כאילו אנחנו שם שנים. זה מדהים שנשים מעלות מתכונים, ואחרות שמנסות את המתכון – מעלות לאחר מכן תמונה של הניסיון האישי שלהן. האווירה נעימה, חמימה, אישית – וזה כבר הרבה מעבר לאוכל".



מתוך מטרה לתת ערך מוסף לנשות הקבוצה, החליטה גלסטר לארח אנשי מקצוע בתחום האוכל. אם כבר נשים מבשלות. "אני זוכרת שחיפשתי מישהי שמתמחה בבצק סוכר כשר. הגעתי למישהי, שאף שאינה חרדית – עובדת עם מוצרים כשרים בלבד. אז הבאנו אותה לשעתיים של אירוח בקבוצה, והנשים נהנו מאוד, ויצאו עם הרבה מאוד ידע ורעיונות". זה כמעט מקום בילוי – אפשר לומר.
אם תיכנסו לקבוצה תגלו אינטראקציה מתוקה ומלהיבה. זו מספרת על איך הופכים את המתכון החלבי לפרווה, את הפרווה לבשרי, וכל מתכון שעולם שם – פשוט מותאם מלכתחילה עם המוצרים שכולם כשרים בכשרות מהודרת. מעניין לראות שגם נשים שאינן עונות על ההגדרה החרדית, מחפשות לקחת חלק בקבוצה, מאחר והן מחזיקות מטבח כשר. "הרבה יותר קל וכיף להיות במקום שאת יודעת מראש שלא יעלה מתכון שחצי ממנו לא תוכלי להכין, כי אין את המצרכים הדרושים להכנתו", הן מספרות.

בקבוצה תוכלו לראות גם נשים מובילות בתחום האוכל במגזר החרדי. מורן פינטו, שפית בעלת הקייטרינג אניני טעם, נמצאת בקבוצה ואף העלתה מתכון משל עצמה. "אני רואה דבר מבורך בקבוצה שהיא ייעודית לנשים שמבקשות אוכל כשר. יש פה הזדמנות מצוינת לסייע זו לזו. אני נתקלת הרבה בעובדה שנשים שניסו, וחוו שינויים של מעברים מבשר לחלב, והמירו מצרכים במתכונים שונים – יודעות לספר לנשים אחרות מה מומלץ יותר ומה פחות, ויש כאן מקום מדהים, שהוא בעצם כמו מטבח פתוח שמאפשר הצצה לארוחות כשרות למהדרין, טעימות ויפות למראה. אין ספק שיש לנו הרבה מה להציע, ולא מגיע לנו להסתפק במתכונים חלופיים, כי אסור לנו לערבב בין בשר לחלב. אני יכולה להגיד באופן אישי שניסיתי הרבה מאוד מתכונים שהמרתי מבשרי לפרווה, ולפעמים השינוי עלה על המקור. אני שמחה להעניק לכמה שיותר נשים מניסיוני".



גם יסכה קליין, קונדיטורית, מעלה מתכונים שלה לקבוצה. "כקונדיטורית אני חושבת שהקבוצה הזו היא דבר מבורך", אומרת קליין. "הרעיון של שיתוף מתכונים כשיודעים שכולן שומרות כשרות, וכל אחת בקבוצה יכולה ברוגע לקחת את המתכון ולהעתיק אותו – שווה בהחלט. אני רואה בקבוצה את הצימאון של הנשים למתכונים טובים, ו"התעוזה" לנסות הכל בידיעה שיש מישהי מאחורי הוראות ההכנה ואת לא מדברת עם דפי ספר בישולים ואפיה, ויש פה עשיה בשיתוף פעולה מלא. זה מדהים".

אני חייבת לגלות לכן סוד. אחרי שיטוט בקבוצה והרבה קנאה בעיניים, בעיקר לקראת סוף שבוע, שכל אחת מפציצה שם תמונות שבא לבכות, ברור שהלכתי לשאול את המוכשרות שם את מה שכל כך הציק לי: "היי נשים יקרות ומוכשרות. אני יכולה לשאול שאלה שמטרידה אותי מאוד? אשמח שתענו לי בכנות: איך אתן מספיקות להכין את כל יצירות הפאר האלו? אני מתחילה להרגיש זוועה פה. רואה את כל התמונות המדהימות ומתחילה לחשוב שאני היחידה שלא נמצאת כל היום במטבח. תרגיעו אותי..."

התשובות שקיבלתי שם היו מגוונות ומחכימות, וגם קצת מרגיעות. אם אתן רוצות לדעת מה היה שם, מוזמנות לקרוא בעצמכן... אני הולכת למטבח!











קישורים:
אמהות מבשלות כשר
אוכל לשבת מתכונים כשרות אמהות מבשלות לבשל כשר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד