י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

סערה: תעודת כשרות לעסקים שאינם כשרים

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, קבע כי מעתה יוכלו בעלי עסקים להציג תעודות כשרות אלטרנטיביות

סערה: תעודת כשרות לעסקים שאינם כשרים
פלאש


פרצה חסרת תקדים בעולם הכשרות: היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, קבע כי מעתה יוכלו בעלי עסקים להציג תעודות כשרות אלטרנטיביות - כך מדווח הבוקר (ד'), גלי צה"ל.

היועץ המשפטי לממשלה, קבע כי בעלי עסק רשאים להציג 'תעודות השגחה' לפי רצונן. כפי שחייב החוק עד כה. ובכך נסללה הדרך להציג תעודות שאינן של הרבנות.

עם זאת קבע וינשטיין, שאין לבעל העסק להציג את מסעדתו כ'כשרה', אלא רק להציג אותה כ'בעלת השגחה', אך בכך שלל את הבלעדיות של הרבנות הראשית להשגיח על עסקים.

הנהלת הרבנות הראשית תתכנס היום לישיבת חירום לדון בתגובה להחלטה. גורם ברבנות אמר ל'בחדרי חרדים': "הבסיס המשפטי לקביעתו של היועץ אינו ברור לנו. מדובר בתקדים חמור ובהחלטה שעל פניה היא שערורייתית. זו החלטה שעלולה לגרום להפקרות מוחלטת בכל הקשור לנושא הכשרות בארץ".

מנכ״ל הרבנות הראשית לישראל אלחנן גלט אמר: ״הרבנים הראשיים נפגשו עם היועץ המשפטי לממשלה וניסו להגיע איתו להבנות. לצערי הדבר לא צלח. ככל שנראה לנכון נדרוש ייצוג משפטי חיצוני בבית המשפט אנו נתעקש על כך. בנוסף ידוע לי כי ישנו הליך חקיקה פרטי והבנות קואליציוניות בנושא שיובילו להצעת חוק ממשלתית. החלטה כזו היא החלטה שפוגעת בסמכויות הרבנות הראשית לישראל הקבועות בחוק וחשוב מכל פוגעת בכשרות של בתי העסק וברוב רובו של הציבור הישראלי שדורש כשרות".

ח״כ יואב בן צור מש"ס הגיב: "ביוזמתי הוגשה הצעת חוק המבקשת להסדיר את העניין למרות הוראות חוק יסוד: חופש העיסוק ובכפוף לפסקת ההגבלה. צר לנו על הצורך לעגן בחקיקה דברים אשר מובנים מאליהם. אך לאור מדיניות היועץ המשפטי לממשלה אשר הרחיקה לכת אף מן הפרשנות המקובלת זה כשלושים שנה בפסיקות בית המשפט העליון אף אחר חקיקת חוקי היסוד.

"להצעת החוק הצטרפו חברי כנסת רבים דתיים וחילוניים כאחד אשר הגנת הצרכן והשמירה על מערכת כשרות ממלכתית עמדה בראש מעיניהם".

ח"כ מנחם אליעזר מוזס מ'יהדות התורה' הגיב: "התופעה חמורה מאוד. ואני הצטרפתי להצעת חוק של ח"כ יואב צור שכבר הוגשה לכנסת. תיקון החוק אמור למנוע תופעה זו".

בתנועת נמאני תורה ועבודה הגיבו כי: "ההחלטה ממחישה ממחישה את הצורך הדחוף שבהסדרת יחסי דת ומדינה. כפי שהתרענו עוד בימי הבחירות - התעלמות איננה פתרון; הבעיות ביחס לכשרות, גיור, בתי הדין הרבניים וקבורה לא ייעלמו ועלינו כחברה לפתור אותן.

"תנועת נאמני תורה ועבודה סבורה כי מערכת הכשרות, כמו שאר הנושאים, זקוקה להסדרה כוללת. ההתעלמות או הניסיונות הקוסמטיים של הגופים האחראים ובהם הממשלה והמשרד לשירותי דת בנושא מובילים לקריסה מוחלטת של מערך הכשרות ובפגיעה באופיה היהודי של המדינה".
כשרות וינשטין רבנות יהדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד