י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024

הושבעה הממשלה ה-34: "נשאיר את המחלוקות בחוץ"

לאחר שורה של עיכובים ועימותים הושבעה ממשלת נתניהו הרביעית בתמיכה של 61 חברי כנסת • נתניהו בישיבת הממשלה הראשונה: "למרות כל התלאות אני נרגש" • צפו

הושבעה הממשלה ה-34: "נשאיר את המחלוקות בחוץ"
יצחק הררי


לאחר מו"מ קואליציוני ארוך ומתיש - הממשלה ה-34 יצאה אמש (ה') לדרך. הממשלה החדשה תהיה צרה מאוד, הקואליציה תכלול רק 61 חברים, והממשלה תמנה 20 שרים וסגני שרים. ארדן עדיין מחוץ לממשלה. הממשלה התכנסה לישיבה ראשונה מייד לאחר ההשבעה.


נאום ביבי במליאה


נאום הרצוג

בהמשך לדברי התודה שהביע ראש הממשלה בנימין נתניהו במליאה לח״כ צחי הנגבי על נכונותו לכהן כיו״ר הקואליציה ויו״ר ועדת חוץ וביטחון בשנה הראשונה לכהונת הממשלה, יובהר כי בסיום שנה זו יתחלפו חברי הכנסת הנגבי ואקוניס בתפקידיהם, וח״כ הנגבי ימונה לשר בממשלה.

הסיעות המרכיבות את הממשלה החדשה הם 'הליכוד' עם 30 חברי כנסת, 'כולנו' עם 10 חברי כנסת, 'הבית היהודי' עם 8 חברי כנסת, ש"ס עם 7 חברי כנסת, ו'יהדות התורה' עם 6 חברי כנסת.

מיד לאחר השבעת הממשלה התכנסה ישיבת הממשלה הראשונה במשרד ראש הממשלה בירושלים.

בפתח הישיבה אמר ראש הממשלה נתניהו: "למרות כל התלאות שהיינו צריכים לעבור כדי להגיע לרגע הזה, אני עדיין נרגש מהמעמד ואני בטוח שגם אתם. מהרגע הזה אנחנו חייבים לשים את המחלוקות מחוץ לחדר לזה ולהתרכז בעשיית טוב למען אזרחי ישראל - כל אזרחי ישראל.

"אנחנו נפעל בנחישות, באחריות ובתקיפות מול הניסיונות לאתגר את גבולותינו ואת ביטחוננו גם מקרוב וגם מרחוק. יידעו כל אויבי ישראל שמול כל האיומים המופנים נגדנו, יש לנו קווים אדומים - זאת הייתה המדיניות שלנו בממשלות הקודמות, זו המדיניות שלנו גם בממשלה הנוכחית.

"אנחנו נמשיך במאמץ לקדם הסדר מדיני תוך עמידה על האינטרסים החיוניים לביטחונם של אזרחי ישראל. במקביל ואולי בסיוע לזה, אנחנו ננסה לממש את ההזדמנויות של התפתחויות אזוריות וצירי פעולה חדשים במדינות המתונות והאחראיות שמסביבנו".

"אנחנו נפעל לשיפור רווחת החיים, בדגש על הורדת יוקר המחייה ויוקר מחירי הדיור בפרט, אנחנו נפעל להמשך צמצום הפערים בחברה הישראלית, נמשיך לחבר את הנגב והגליל למרכז ונחזק את התעסוקה שם ובכל הארץ. אנחנו קשובים לזעקה שעולה מאחינו העולים מאתיופיה ובני משפחותיהם ואנחנו נקים ועדת שרים מיוחדת לטיפול מתמיד בבעיה הזאת בשבוע הבא, בראשותי. אנחנו מחויבים לפעול לטובת כלל אזרחי ישראל ואנחנו נעשה את כל מה שאפשר כדי להצדיק את האמון שהעם נתן בנו. עכשיו פשוט הגיע הזמן להפשיל שרוולים ולעשות את העבודה".

הרכב הממשלה החדשה כפי שנסגר ממש בשעה האחרונה שלפני ההשבעה:
- ראש הממשלה בנימין נתניהו: יכהן גם כשר החוץ, הבריאות והתקשורת.

- משה בוגי יעלון: שר הביטחון.

- משה כחלון: שר האוצר.

- נפתלי בנט: שר החינוך.

- איילת שקד: שרת המשפטים.

- אורי אריאל: שר החקלאות.

- אריה דרעי: שר הכלכלה והנגב והגליל.

- דוד אזולאי: שר הדתות.

- יואב גלנט: שר השיכון.

- חיים כץ: שר הרווחה והשירותים החברתיים.

- גילה גמליאל: השרה לשוויון מגדרי, שוויון המיעוטים וקידום הצעירים והאזרחים הוותיקים בישראל. סוכם כי השרה גמליאל תהיה חברה בקבינט הכלכלי-חברתי וחברה בועדת השרים לענייני חקיקה.

- ישראל כץ: שר התחבורה ושר המודיעין וחבר בקבינט המדיני - בטחוני.

- יובל שטייניץ: שר האנרגיה והתשתיות. ושר האחראי על הוועדה לאנרגיה אטומית וחבר הקבינט המדיני- ביטחוני.

- אופיר אקוניס: שר במשרד התקשורת תחת נתניהו.

- מירי רגב: שרת התרבות והספורט.

- דני דנון: שר המדע, הטכנולוגיה והחלל.

- יריב לוין : שר התיירות ושר המקשר בין הממשלה לכנסת.

- אבי גבאי, לשעבר מנכ"ל בזק - שר לאיכות הסביבה.

- יעקב ליצמן: סגן שר בריאות במעמד שר.

- מאיר פרוש: סגן שר חינוך.

- ציפי חוטובלי: סגנית שר החוץ.

- יצחק כהן: סגן שר האוצר והנגב והגליל.

- משולם נהרי: סגן שר הרוחה.

- אלי בן דהן: סגן שר הביטחון.

- איוב קרא: סגן שר לשיתוף פעולה אזורי והממונה על הרשויות הדרוזיות, במשרד ראש הממשלה.

- זאב אלקין: שר לקליטת העליה, כולל אחריות על לשכת הקשר נתיב, השר לאיומים אסטרטגיים וחבר הקבינט המדיני ביטחוני.

- צחי הנגבי: יו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת חוץ וביטחון.

- סילבן שלום: שר הפנים והמשנה לראש הממשלה.

יו"ר הכנסת אדלשטיין: "יש 'פיל' שניצב כאן באולם"
יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, נאם במליאת הכנסת בפתח ישיבת ההשבעה של הממשלה ה 34.
אדלשטיין אמר: "מבלי להיכנס לסיבות לכך, והן רבות- תחושת האזרח בבית היא שמשהו כאן לא עובד היטב. ששיטת הממשל הזו איננה יעילה דיה, שאיננה ראויה.

צאתה לדרך של כל ממשלה היא לכאורה סיבה לחגיגיות, אולם, בנסיבות שנוצרו, אני מוכרח לומר שגם באולם הזה, גם בקרב החלק הקואליציוני שלו, אני מתקשה לראות שמחה מתפרצת.

כמעט חודשיים תמימים חלפו מאז יום הבוחר, והציבור עומד ומשתאה: כמה זמן באמת נדרש כדי לצרף אלו לאלו, את מי שהוגדו "שותפות טבעיות"? האמנם נדרש פרק זמן כמעט אינסופי כזה, במונחי המתנה של אומה שלימה? האם נכון וראוי לאפשר מצב שבו חמישה וחצי חודשים יפרידו בין יום ההחלטה על פיזור הכנסת התשע-עשרה ועד כינון הממשלה החדשה?

אני סבור שיש לתת את הדעת על משך הזמן הקבוע בחוק יסוד הממשלה, ולקצר את פרק הזמן הקבוע בו, הניתן בידי המועמד שהנשיא הטיל עליו להרכבת ממשלה.

לטעמי, יש עוד איזה "פיל" שכמו ניצב כאן באולם, ונוכחותו ניכרת עוד יותר בעקבות מה שעברנו כולנו בחודשים האחרונים. ניתן לכנות אותו בשם הכולל: שינוי שיטת הממשל.

הצורך הזה כבר איננו מותרות: הוא צורך אמיתי, הוא צורך בוער. זהו שם כולל לסדרה של כשלי תפקוד הממשל שלנו, ואין זה המקום להיכנס לפרטים ולהמלצות הרבות שכבר עלו במקומותינו בשנים האחרונות. אבל השורה התחתונה היא, שכל אזרח ואזרחית מבינים שמשהו חייב להשתנות בשיטה הזו: יש הכרח להגביר את היציבות השלטונית, את יכולת המשילות האפקטיבית ואת יכולת הפיקוח הפרלמנטרי על הרשות המבצעת. לפיכך, בכל מה שנוגע לחלק שלנו, של הרשות המחוקקת - בכוונתי לפעול בכנסת זו, כדי למצוא דרכים להגברת הפיקוח היעיל שלנו על הממשלה״.
נתניהו ליכוד שס רביעית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד