י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הולכי הרגל בתל אביב בסכנה – גם במעברי החציה

מספר הולכי הרגל שנהרגו במעברי חציה בשנת 2014 – הגבוה ביותר בשש השנים האחרונות. שמואל אבואב מנכ"ל אור ירוק: "משרד התחבורה לא מעביר תקציבים לשיפור התשתיות בערים והתוצאה היא עוד ועוד הרוגים"

הולכי הרגל בתל אביב בסכנה – גם במעברי החציה



מעבר החציה אמור להיות המקום הבטוח ביותר לחציית כביש עבור הולכי הרגל. הורים שמלמדים את ילדיהם לחצות את הכביש מזהירים אותם לעשות זאת אך ורק ומעברי חציה וגם קשישים שהליכתם איטית מקפידים לעבור לצדו השני של הרחוב אך ורק במעבר חציה. כיצד ייתכן אם כן, שעשרות הולכי רגל, נהרגים מדי שנה במעברי חציה?

על פי נתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2014 נהרגו 33 הולכי רגל בתאונות דרכים בעת שחצו את הכביש במעבר חציה. הנתון מזעזע אפילו יותר, כאשר מתגלה כי זהו המספר הגבוה ביותר של הולכי רגל שנהרגו במעבר חציה מאז שנת 2009, וכי חלה עלייה של כ- 27% במספר הולכי הרגל שנהרגו במעבר חציה לעומת שנת 2013, במהלכה נהרגו 26.

גם מספר הפצועים קשה ומדאיג: בשנת 2014 נפגעו 1,688 הולכי רגל בתאונות דרכים במעברי חציה, מתוכם 196 נפגעו באורח קשה. מדובר על עלייה של כ- 10% לעומת מספר הנפגעים בשנת 2013 (1,543) ועלייה של כ- 20% במספר הפצועים קשה (164).

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "משרד התחבורה לא מעביר את התקציבים הנדרשים לשיפור התשתיות בערים ובמיוחד ברחובות האדומים המסוכנים וזו התוצאה - עוד ועוד הולכי רגל הרוגים. בכדי להציל את חייהם של הולכי הרגל, משרד התחבורה והרשויות המקומיות חייבים להתקין פסי האטה בסביבת מעברי חציה מסוכנים ובמיוחד בסביבת בתי ספר, גני משחקים, באזורי ריכוז קשישים גבוה וברחובות האדומים".

בתל אביב נפגעו 169 הולכי רגל במעבר חציה בשנת 2014, שלושה נהרגו.
בירושלים נפגעו 121 הולכי רגל במעבר חציה בשנת 2014, אחד נהרג.
בחיפה נפגעו 113 הולכי רגל במעבר חציה בשנת 2014, שלושה נהרגו.
בפתח תקוה נפגעו 92 הולכי רגל במעבר חציה בשנת 2014, שניים נהרגו.
באשדוד נפגעו 76 הולכי רגל במעבר חציה בשנת 2014, אחד נהרג.
בבת ים נפגעו 71 הולכי רגל במעבר חציה בשנת 2014.
בחולון נפגעו 68 הולכי רגל במעבר חציה בשנת 2014.
באשקלון נפגעו 50 הולכי רגל במעבר חציה בשנת 2014, ארבעה נהרגו.

הולכי רגל הם אוכלוסייה פגיעה בשל חוסר ההגנה שלהם בדרכים. בניגוד לנהגי המכוניות אין להם את שילדת הברזל, כריות האוויר וחגורות הבטיחות בכדי שיגנו עליהם.

על פי נתוני עמותת אור ירוק, כ-60% מהולכי הרגל שנפגעו כשחצו את הכביש, נפגעו במקום שאמור להיות הבטוח עבור הולכי הרגל שחוצים – מעבר החצייה. עוד עולה מהנתונים, כי אחד מכל חמישה (21%) הולכי רגל שנהרגו, נפגע כאשר חצה את הכביש במעבר חציה.

עוד עולה מנתוני אור ירוק, כי הסיבה המרכזית להיפגעותם הגבוהה של הולכי הרגל היא אי מתן זכות קדימה מצידם של נהגי כלי הרכב. שלוש מתוך ארבע תאונות (75%) שבהן נפגע הולך הרגל התרחשו בגלל שנהגי כלי הרכב לא נתנו זכות קדימה להולכי הרגל.

ישראל נמנית על המדינות שבהן חלקם של הולכי הרגל מכלל ההרוגים הוא הגבוה ביותר. כשליש (34%) מההרוגים מתאונות דרכים הם הולכי רגל ואילו הממוצע בקרב המדינות המתקדמות עומד על 19%. מקרב קבוצת המדינות המתקדמות מדינות ישראל שלישית רק לקוריאה (38%) וליפן (36%).

לפני כחודשיים, נכנסה לתוקפה תקנה חדשה בתקנות התעבורה, המחייבת את הנהגים להאט לפני מעבר חציה בכל פעם שישנו הולך רגל בסמוך לו. עד היום, נהגים חויבו להאט לפני מעבר חציה רק אם הולך הרגל הוריד את רגלו לכביש, כלומר, החל לחצות את מעבר החציה.
אור ירוק תנועה כביש תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד