כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

מכתב אישי לסגן שר הבריאות ר' יעקב ליצמן

אסתי רידר אינדורסקי מברכת את הח"כ האגודאי על שובו למשרד הבריאות, ומסכמת את האתגרים העומדים בפניו

מכתב אישי לסגן שר הבריאות ר' יעקב ליצמן
קוב הר צבי


שלום לך סגן השר ר' יעקב ליצמן

בסיעתא דשמיא, ובשעה טובה ומוצלחת אתה חוזר למשרד הבריאות. יש אומנם כאלו שמצקצקים בלשונם, ואחרים שאפילו ניסחו עתירה לבג"ץ על כך שאתה "רק" סגן שר ואין בידיך את מלוא הסמכויות הסטטוטוריות, אולם כשמנקים את ריח ההתחשבנות והיריבות הפוליטית בין מפלגתך למפלגת "יש עתיד", (ועוד אחזור לכך ברשותך) מגלים רבים במערכת הבריאות שאפילו מתגעגעים לחריצותך ולמסירותך לתפקיד.

בניגוד לפוליטיקאים אחרים שטרודים בתחזוק המפלגה שהם עומדים בראשם, אתה פטור מהמטלה שואבת הזמן הזו, ועתותיך בידיך לעסוק רובך ככולך בענייני משרדך ולא בענייני מפלגתך. למרות שלא באת מעולם הרפואה, בקדנציה הקודמת הקפת את עצמך באנשי מקצוע, למדת את החומר, וטרחת להגיע לדיונים גם כאלה שנתפסו כשוליים וגילית בקיאות מרשימה בחומר. לכן, אני רוצה לפתוח דווקא בנושא שלא מספיק הודגש על ידי קודמיך והוא רפואה מונעת וקידום אורח חיים בריא.

קידום בריאות ורפואה מונעת הן מאבני היסוד של הרפואה המודרנית במאה ה-21. הרפואה המודרנית הצליחה למצוא פתרונות לבעיות רפואיות רבות אך לא מצאה ריפוי למרבית המצבים הכרוניים. קידום בריאות האוכלוסיה ומניעת מחלות מהווה נדבך חשוב ברפואה כיום מה גם שהרבה יותר משתלם להשקיע במניעת מחלות מאשר במאבקים לריפויין.

"כח המשימה הישראלי בנושא קידום בריאות ורפואה מונעת" העביר בשנת 2013 (עוד) דו"ח מפורט ובו המלצות רבות ובעיני לפני שנשאבים לחוליים הרבים של המערכת כדאי לתת משקל לרפואה המונעת, יש בכך הלימה מוחלטת לציווי "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" שאין לי ספק שביקשת את התפקיד המאתגר שלא היו עליו הרבה קופצים כחלק מהמחויבות העמוקה שלך לציווי זה. מי שהתוודע לעבודתך מקרוב מספר שמשעה שאתה מתחייב לאג'נדה ורואה אותה כהגיונית ונכונה - היא זוכה למטרייה פוליטית. המהלכים בכנסת ידועים לך היטב, השפה הפוליטית שגורה על פיך והחשוב מכל יש לך קשרים מצוינים עם ראש הממשלה.

דווקא העובדה שאתה "רק" סגן שר ונתניהו הוא זה שצריך לחתום על צווים במקומך היא יתרון. ברגע שאנשים רואים את חתימת של ראש הממשלה מתנוססת קשה יותר להפוך החלטות – כל אלו הם רק תמריץ נוסף להעמיד את הרפואה המונעת בראש סדר היום של משרדך.

אבל למרות שמו, משרד ה"בריאות" מופקד על הטיפול בהרבה חולים שלרבים מהם אין מיטות במחלקות והם שוכבים במסדרונות. זו כבר איננה "הזקנה מהמסדרון" אלא זקנים וצעירים נשים גברים וילדים חשופי איברים נטולי פרטיות וכבוד אדם מינימאליים מופקרים לגורלם. "הזקנה במסדרון" היא מזמן סמל למצבה של הרפואה הציבורית בישראל וזו סליחה על הקלישאה חולה מאד. הסטז'רים והרופאים המתמחים לא ישנים במסדרון, הם לא ישנים בכלל, עובדים במשמרות של למעלה מיממה רצוף, ותופסים תנומה על מזרונים מאולתרים בקיטונים צפופים. אותם סטז'רים ומתמחים טרוטי עיניים, שעובדים שעות ארוכות על הרגליים ללא הפסקה, הם אלו שבסופו של דבר מאבחנים אותנו ומנתחים אותנו - ה' ישמור.

שר הבריאות הוא לא קוסם, אבל פוליטיקאי מקצועי ומקושר כמוך, יכול להצליח היכן שרבים וטובים נכשלו בהכנסת עוד תקנים למערכת. תקנים, תקנים, תקנים! זו המילה שחזרה על עצמה אצל כל מי שהתייעצתי איתו לפני שניגשתי לכתוב לך. רופאים, סטז'רים, פקידים במערכת וחולים כולם קובלים על כך שחסרים תקנים.

יש מולך גם את מסקנות וועדת גרמן שישבה על המדוכה וניסתה למצוא דרכים יצירתיות לחיזוק הרפואה הציבורית בישראל בעיקר על ידי מיסוי וקביעת תקרת ניתוחים מותרת לרפואה הפרטית. נכון ששמה של הוועדה כשמה של השרה מהמפלגה היריבה "יש עתיד", (הנה, חזרנו לזה) ועדיין אני מפצירה בך לא לבטל את כל המסקנות במחי יד, אלא לשבת בצורה יצירתית על המדוכה ולמצוא פתרון איך אפשר לאמץ מהדו"ח, למרות שמו, את החלקים הרלוונטיים שיעזרו להבראת המערכת הציבורית.

בשביל לחזק את המערכת הציבורית המדינה חייבת להגביל את המערכת הפרטית, ובשביל להגביל את המערכת הפרטית המדינה מוכרחה לחזק את המערכת הציבורית. בניגוד לרומא וירושלים שתי המערכות שלובות זו בזו, תלויות זו בזו ומחייבות פעולה משולבת, במקביל, על מנת שמערכת אחת לא תאכל את משאבי זולתה. אתה אומנם (סגן) שר הבריאות אבל כשאתה עומד מולן אתה קצת כמו אבא שצריך לזון ולפרנס שני ילדים מקצבה זעומה או מחנך שצריך להתמודד עם שני תלמידים שונים וחז"ל התקינו בידיו את הכלל "חנוך לנער לפי דרכו".

בהזדמנות זו אני מבקשת גם להזכיר לך שההירתמות שלי ל"לא נבחרות לא בוחרות" התנועה הדורשת ייצוג נשים במפלגות החרדיות התחילה מול הכיסא הריק שלך בוועדה למעמד האישה שעסקה בבריאות האישה החרדית. פנינו לעתיד. עכשיו כששיקולים אחראיים רחבים מול עיניך אני בטוחה שאתה וחבריך לסיעה תופיעו תדיר בוועדה למעמד האישה ככל שזו תבחר לעסוק בנושאים הקשורים לנשים חרדיות. כשר בריאות בוודאי תוכיח שאתה אכן דואג לא רק לבריאות נשים בישראל בכלל, אלא גם נותן מענה לשאלות הקשורות באופן ספציפי לבריאות האישה החרדית שלפי כל הנתונים, סובלת מהזנחה של המערכת ודורשת טיפול יצירתי ומיידי.

אני מאחלת לך שתצליח להעביר את המסר שאומנם אתה נציג של מפלגה סקטוריאלית אבל שר בעל אחריות רחבה המשרת את כל האזרחים באשר הם. הנה הרפורמה שהובלת ברפואת שיניים טובה לכל עם ישראל. רחמנא- ליבא בעי, הקב"ה רוצה לא רק מעשים אלא גם את הלב מאחוריהן, התוכנית התחילה מלב רחב, הקשבה למצוקה של כלל האזרחים היא חלק מתוכנית רחבה של רפואה מונעת והמציאות מוכיחה שהיא אכן מוצלחת, ומשפחות רבות מכל המגזרים משתתפות בה.

יהיה רצון שאכן יהיה שם שמים מתאהב על ידך.
רק בריאות והצלחה רבה
ליצמן ברכה בריאות משקל רפואה מונעת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד