כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

אחד מכל ארבעה מודה שקרא ושלח הודעות במהלך נהיגה

ככה זה כשאין משטרה ברחובות. מנכ"ל אור ירוק: "שר התחבורה חייב להביא לפתרון המשבר בין הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומשטרת התנועה והעברת 100 ניידות שיגבירו את ההרתעה מנהגים לסמס ולסכן את כולנו"

אחד מכל ארבעה מודה שקרא ושלח הודעות במהלך נהיגה


שמואל אבואב דמיינו כי בזמן נהיגה בכביש מהיר הנוסע שלידכם מחליט לכסות לכם את העיניים לכמה שניות. התגובה הראשונית שלכם, תהיה צעקה חדה על אותו נוסע סורר ובהלה על כך שאתם עלולים להיות מעורבים בתאונת דרכים קשה. למרות שהתרחיש הזה נראה לא הגיוני, למעשה הוא קורה מדי יום מאות אלפי פעמים, כאשר נהגים קוראים וכותבים הודעות סמס בזמן הנהיגה, ובה בעת מורידים את עיניהם מהכביש למשך כמה שניות.

מסקר חדש של עמותת אור ירוק, עולה כי למרות קמפיינים הסברתיים, ולמרות שרוב מוחלט של הציבור מודע לכך שלקרוא ולכתוב הודעות במהלך נהיגה זו פעולה מסוכנת, לא חל שום שינוי במהלך חמש השנים האחרונות במספר הנהגים שמודים כי הם קוראים וכותבים הודעות במהלך נהיגה. על פי הסקר, עדיין אחד מכל ארבעה נהגים (23%) מודה כי הוא קורא וכותב הודעות במהלך נהיגה (2010-2015). תוצאות אלה מפתיעות לאור העובדה ש95% ממשתתפי הסקר מאמינים כי קריאה וכתיבת הודעות במהלך הנהיגה מסוכנת במידה רבה עד רבה מאוד.

עוד עולה מהסקר, כי למרות ש81% מאמינים כי זה מסוכן לדבר בסלולארי בזמן נהיגה ללא דיבורית ולא אוזניה, אחד מכל ארבעה נהגים (29%) מודה כי הוא מדבר בטלפון הסלולארי ללא דיבורית במהלך נהיגה – עליה מובהקת מהסקר שנערך בשנת 2014 אז טענו 21% כי הם מדברים בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה ללא דיבורית וללא אוזניה. בנוסף שני שליש מהנהגים (66%) מודים כי הם מדברים בטלפון הנייד עם דיבורית במהלך נהיגה.

בנוגע לגובה הקנס שיש להטיל על נהגים שמשתמשים בטלפון הסלולארי בצורה בלתי חוקית, ענו כשליש מהמשתתפים (29%) כי יש להעלות את גובהו: 15% מהנהגים חושבים שצריך להעלות את הקנס ל-3,000 שקלים, ו- 14% חושבים שהקנס צריך להיות 2,000 שקלים. 35% מאמינים שגובה הקנס הנוכחי (1,000 ₪) הוא ראוי ואילו 19% מאמנים כי הקנס צריך להיות פחות מ-1,000 שקלים.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "כבר מזמן מדובר במכת מדינה שהולכת ומתרחבת ומסכנת את כולנו בכל יום בכביש. זו תוצאה ישירה מהקיצוץ המתמשך של משרד התחבורה בתקציב למלחמה בתאונות הדרכים והפגיעה המתמשכת במשטרת התנועה. במקום הגדלת מספר הניידות והשוטרים שיאכפו וירתיעו עברייני תנועה, משרד התחבורה מחליש את המשטרה באמצעות הקטנת התקציבים לפעילויות מצילות חיים. הדבר הראשון ששר התחבורה הנכנס חייב לעשות הוא להביא לפתרון במשבר בין הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומשטרת התנועה והעברת 100 ניידות שיגבירו את ההרתעה מנהגים לסמס ולסכן את כולנו".

מטרת הסקר, שבוצע באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, הייתה לבחון מהו שיעור הנהגים בישראל שמדברים בטלפון הסלולארי בזמן הנהיגה או קוראים/שולחים הודעות סמס בזמן הנהיגה ומהי תפיסת הסיכון שלהם לגבי פעילויות אלה.

רבע מתושבי תל אביב והמרכז מודים: מסמסים וקוראים סמסים בזמן הנהיגה

• 26% מתושבי אזור השרון מודים כי הם קוראים או כותבים סמסים בזמן הנהיגה.
• 26% מתושבי אזור הדרום מודים כי הם קוראים או כותבים סמסים בזמן הנהיגה.
• 25% מתושבי אזור תל אביב והמרכז מודים כי הם קוראים או כותבים סמסים בזמן הנהיגה.
• 18% מתושבי ירושלים מודים כי הם קוראים או כותבים סמסים בזמן הנהיגה.
• 17% מתושבי אזור הצפון מודים כי הם קוראים או כותבים סמסים בזמן הנהיגה.
לא מפחדים מהמשטרה: 54% לא חוששים לעשות שימוש בטלפון הסלולארי בעקבות הודעת המשטרה על הגברת האכיפה

כשנשאלו אם בעקבות הכרזת משטרת ישראל על הגברת האכיפה קיים חשש גדול יותר להשתמש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה, 56% טענו כי הדבר איננו מפחיד או מרתיע אותם (37% מהם אף טענו כי הם בטוחים שההכרזה לא תרתיע אותם!) ו-36% טענו שהכרזת המשטרה כן מרתיעה אותם מלעשות שימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה.

בהשוואה לסקר שנערך בשנה שעברה ישנה ירידה מובהקת בחשש של האזרחים מאכיפת המשטרה. בשנה שעברה 46% טענו כי אכיפת המשטרה לא תרתיע אותם ואילו השנה הנתון עלה ל-54% - עליה של כ-20%.

עד כמה היסח דעת בנהיגה מסוכן? בארצות הברית ישנה הבנה כי היסח דעת בנהיגה היא אחת הסכנות הגדולות בכביש. ולכן, 37 מדינות חוקקו לאחרונה חוק האוסר על נהגים צעירים לעשות שימוש כלשהו (כולל דיבור בדיבורית) במהלך נהיגה. בנוסף, 20 מדינות חוקקו לאחרונה חוק האוסר על כל שימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה לנהגים של הסעות תלמידים.

כמו כן, נתונים חדשים שמפרסמת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בארצות הברית (NHTSA) , מראים כי אחת מכל חמש תאונות (17%) בארצות הברית מיוחסות להיסח דעת בנהיגה. הנתונים תואמים את הערכת המשטרה, כי גם בישראל אחת מכל חמש תאונות דרכים מתרחשת בגלל היסח דעת. עוד עולה מנתוני NHTSA , כי קריאה וכתיבת SMS במהלך נהיגה מגדיל את הסיכון לתאונת דרכים פי 23.
אור ירוק תאונות כביש רכב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד