כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

מתח נפשי והשפעתו על מחלת הסוכרת • מאמר

מומחה הבריאות הרב מרדכי רוט מנתח במאמר את הקשר ההדוק בין מתח נפשי להתפרצות מחלת הסוכרת

מתח נפשי והשפעתו על מחלת הסוכרת • מאמר


אנשים רבים הסובלים מסוכרת מעידים, כי בזמן לחץ נפשי ומתח רמת הסוכר בגופם עולה. הדבר אף הוכח מחקרית.

בעבודת מחקר שפורסמה בשנת 2000 בכתב העת היוקרתי "Diabetes Care" הובאה לראשונה הוכחה מדעית לקשר זה. על פי המחקרים, מצב של דחק נפשי מלווה בהפרשה מוגברת של חומרים והורמונים, אשר פעולתם מנוגדת לפעילות האינסולין. דיכוי האינסולין במצב של דחק עלול להוביל לסוכרת.

לפי המחקר העדכני, דיכאון, חרדה, בעיות שינה קשות, כעס ועוינות, עשויים להיות גורמי סיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2.

ידוע שדחק, בין אם הוא פיזי ובין אם הוא נפשי, גורם לשרשרת תגובות מסוג fight or flight" 5". תגובות אלו כוללות את הפעלת מערכת העצבים האוטונומית ושחרור "הורמוני דחק" שכוללים קורטיזול, אפינפרין, הורמון הגדילה וגלוקגון, שמווסתים את משק הפחמימות בגוף ומעלים את רמות הסוכר.

לעיתים קרובות, חולים מדווחים על מצב דחק קיצוני קודם להתפתחות הסוכרת. מחלות פסיכיאטריות, כגון סכיזופרניה כרונית ודיכאון, קשורות לשכיחות יתר של סוכרת. במספר מחקרים רחבים נמצא, שאירועים בחיים אשר גורמים לדחק הם שכיחים יותר בתקופה טרם הופעת סוכרת, הן מסוג 1 והן מסוג 2.

בעת מצבי לחץ, ההורמון אדרנלין מופרש בצורה מוגברת וכמוהו מספר הורמונים נוספים. שחרור הורמונים אלו לדם ברמה גבוהה ולאורך זמן מעלה את רמת הסוכר בדם ואת לחץ הדם, משפיע על הכבד לייצר גלוקוז, ועל רקמות השומן להתפרק בקצב מואץ, ומגביר את קצב פעימות הלב.

להצטרפות לקבוצות התעמלות בריאותית בשיטת רוט לריפוי בעיות ובכדי למנוע בעיות בעתיד, וכן לטיפולים פרטיים .צלצלו :0548468552 :0527171294
רוט סוכרת מחלה בריאות דם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד