י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בכל לבבך: לעבוד את ה' בשני היצרים • טור

הרב ישראל אברמובסקי, ראש בית מדרש 'תורה והלכה' על מוסר ההשכל שיש ללמוד מטעויותיו של בלעם הרשע

בכל לבבך: לעבוד את ה' בשני היצרים • טור


מבלעם למדנו..

מצד אחד "ולא קם עוד נביא בישראל כמשה אבל באומות העולם קם נביא כמשה ומאן ניהו? בלעם" מצד שני בלעם רשע ומתואר כאדם מושחת שבא על אתונו.

מצד אחד "כי מראש צורים אראנו" (כג,ט) מפרש"י עד כמה התפעל משרי האומה הישראלית מאבותיהם "הן עם כלביא יקום וכארי יתנשא" היהודי שקם בזריזות בבוקר לקיום מצוות בוראו.
ומצד שני חומד ממון כסף וזהב איש גשמי.

וכנראה שזו בדיוק המלחמה של הנפת דגל התורה לפני שיבוא היצר ויניף את דגלו שלו בתוכי.

"ואהבת את ד' אלוקיך בכל לבבך בשני יצירך ביצר הטוב וביצר הרע". ביצר הטוב מובן אך איך מקיימים מצוות אהבת ד' בלב באמצעות היצר הרע?

אדם נולד עם יצר שמיטבו הוא רע "כי יצר לב האדם רע מנעוריו" ולאדם ניתן הכוח לתקן עצמו ומידותיו לחנך את עצמו בהתגברות על היצר, זו הדרך לשלמות רוחנית "א"ר יצחק יצרו של אדם מתחדש עליו בכל יום".

האדם חייב להגיע לשלימות וזו ע"י עבודה בשני יצריו.

יכול האדם להיות ת"ח גדול, פיקח, מבין, מלומד, אפילו נביא אך אם לא השכיל שיחד עם כל אלו התכונות יש לו תפקיד יסודי בחייו התגברות על היצה"ר, אין ערך לשלמותו שממילא חסרה. השלמות האמיתית היא שיתוף החכמה הבינה והדעת, כאשר האדם איש של מוסר ללא תאוות, בעל מידות, לולא פעל בשני המישורים נהפך לאיש חכם ומושחת, מלומד אך בעל גאווה.

וזהו תכונותיו של בלעם! "עין רעה רוח גבוהה נפש רחבה מתלמידיו של בלעם הרשע! הפך את חוכמתו לעיקר בלי ששיעבד את ליבו לאבינו שבשמיים.

מוטל על האיש היהודי העמל בתורת ד' לברוח מספסל תלמידי בלעם, ולהתיישב ולקבוע יתד במקום מושבם של תלמידי אברהם אבינו שעינהם טובה, רוחם נמוכה, ונפשם שפלה, מלבד חוכמתם, ועומק מחשבתם, ושקיעותם בתורה.
מנהיג בלעם נפש שפלה ענווה חטא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד