י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

לכל הפחות שיהיה רצון טוב • מאמר

בדרך שאדם רוצה לילך - בה מוליכין אותו, בין אם מדובר בדרך הטוב, או חלילה בדרכו של בלעם הרשע

לכל הפחות שיהיה רצון טוב • מאמר


בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו מן התורה דכתיב לא תלך עמהם וכתיב קום לך אתם. (גמרא מס' מכות י' ע"ב)

בפרשתינו רואים אשר בתחילה אמר הקב"ה לבלעם הרשע שאינו נותן לו לילך עם שרי בלק לקלל את ישראל, אך למחרתו לאחר ששלח בלק שרים נכבדים יותר, הסכים עמו הקב"ה, ונתן לו ללכת ואמר לו קום לך אתם, ומפה לומדת הגמרא דבר גדול מאוד אשר מצד אחד מחזק מאוד ומסייע מאוד, אבל מצד שני חס ושלום גם מפחיד מאוד,

בדרך שאדם רוצה ללכת מוליכין אותו בין לטב ובין למוטב, ובלעם הרשע אשר רצה ללכת לקלל הוליכו אותו לקלל, ומפה לומדים אשר אם ירצה האדם ללכת בדרך הטוב וללכת בדרכי השם ובדרכי התורה והמצוות אף אם ייתקל בקשיים בדרך למטרתו המיוחלת, אך יש לו הבטחה חזקה ביותר מהגמרא שמשמיים יוליכו אותו, אך אם חלילה יש לאדם רצונות לא טובות חלילה, יוליכו אותו רצונות אלו, אל המוקש.

וראוי להביא פה את דברי המהרש"א ז"ל על הדף במסכת מכות בחידושי אגדות, אשר מסביר את מאמר הגמרא בדרך פלאי, ומפרש, שעל ידי הרצון של האדם הוא בורא מלאכים, לא רק מעשיו של אדם בוראים מלאכים, רק מיד מהרצון של האדם בין לטוב ובין לרע, נברא מלאך, ומלאכים אלו, הם אלו אשר יוליכו אותו לדבר שרצה מתחילה, וזה כוונת הגמרא בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו, ומי מוליך אותו? המלאכים שנבראו על ידי הרצון, ע"כ דברי המהרש"א.

ובזה אפשר להבין את מאמר הידוע 'אין דבר עומד בפני הרצון', וכי מה יש ברצון כל כך שאין דבר עומד בפניו, אלא לפי דברי המהרש"א הנ"ל אפשר להבין כי הואיל ועל ידי הרצון נברא מלאכים המסייעים לו להוציא לפועל את רצונו, לכן אין דבר עומד בפניו.

ובכן אנו רואים ולומדים מפרשתינו, וביותר אחר ביאור המהרש"א על הענין, כמה צריכים אנחנו להשקיע דווקא ברצונות שלנו, 'כי הכל מתחיל בראש', ואם הרצונות והמחשבות טובות וטהורות, הרי יש לנו הבטחה מפורשת, שיהיה לנו סיוע על ידי מלאכים מיוחדים שיוליכו אותנו למקום הנכון, ולכן עבודה העיקרית היא עוד לפני המעשה, רק במחשבה בהשקפה, ברצון הטוב.

ואף שאדם אינו רואה את עצמו עדיין ממש הולך בדרכי השם, ובדרכי התורה והמצוות בשלמות כנצרך, אך לכל הפחות ישאף להגיע לזה, וישקיע במחשבתו לרצות להגיע ולהתקרב אל השם ואל תורתו, ולרצות תמיד רק את הטוב ואת הדרך הטובה, ולחנך את בניו ובנותיו תמיד לרצות ולשאוף להגיע לשלימות בתורה ובמעשים טובים, שעל ידי שיש לכל הפחות רצון טוב, מובטח לו שיזכה להגיע אל הטוב ההיא.

ויהי רצון שנזכה תמיד לרצות רק דברים טובים והמלאכים הנבראים על ידי זה יוליכו אותנו תמיד להוציא את הרצונות והשאיפות מן הכח אל הפועל ויהיו נא אמרינו לרצון לפני אדון כל, אמן.
רצון בלעם דרך טוב מוטב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד