י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הממשלה תאשר 3 החלטות בנושאי דת ומדינה

הממשלה תאשר הבוקר שלוש החלטות בנושאי דת - גיור, חוק הכשרות החדש, והעברת סמכויות בתי הדין לדתות

ישיבת הממשלה, צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90
ישיבת הממשלה, צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90


הממשלה צפויה לאשר הבוקר (א') שלוש החליטות בנושאי דת, שאותם דורשים במפלגות החרדיות לאשר. מדובר בביטול החלטת הממשלה מהקדנציה הקודמת בנושא הגיור, בחוק הכשרות וכן בעברת הסמכויות של בתי הדין הרבניים ממשרד המשפטים לידי משרד הדתות.

ביטול החלטת הממשלה מהקדנציה הקודמת בנושא הגיור
טרם הצעת המחליטים בנושא הגיור שאושר בקדנציה הקודמת, היה הכוח בידי הרבנות הראשית למנות דיינים אשר ישבו בהרכב של גיור, דבר אשר נתן לרבנות שליטה מלאה בתהליכי הגיור.

הצעת המחליטים שאותה דחפו חברי הכנסת ציפי לבני, יאיר לפיד, אביגדור ליברמן וח"כ לשעבר אלעזר שטרן, קבעה שכל רב עיר או מושב יוכל להיות חבר בהרכב גיור אך את סדר הגיור תתווה ועדת היגוי בראשות יו"ר מערך הגיור הרב יצחק פרץ, אשר מונה לתפקיד מטעם הראש"ל הרב יצחק יוסף, ונקבע עוד כי כל גיור יחויב לעבור את אישורו בחתימתו של הרב הראשי ישראל.

החלטה שעל פניו נראית טובה עבור המגזר החרדי - משום שהיא מקנה כוח לרב הראשי לפסול או להכשיר גיור, אך החשש היה כי במידה והרבנות לא תאשר מספר גיורים בג"צ יחייב את הרבנות לאשר ואז יקרוס כל הפיקוח על מערך הגיור.

הבוקר כאמור צפויה הממשלה לאשר את החזרת המצב לקדמותו - שרק בידי הרבנות הראשית לקבוע מי ישב בהרכבי הגיור החדשים. בנוסח החדש שיובא לאישור, רבני עיר יוכלו להקים מותבי גיור, אך הם יהיו באישור ובשליטת הרבנות הראשית ובהשתתפות של דיינים ממערך הגיור בלבד.

בהקשר להחלטה הזו אמרה אמש ח״כ ציפי לבני: "ביטול חוק הגיור הצפוי בישיבת הממשלה הוא סטירת לחי למאות אלפי אזרחים שעלו לישראל, חיים איתנו, משרתים בצבא וימשיכו להיות אזרחים סוג ב'.

"הצלחנו בממשלה הקודמת, במאמצים רבים, לנסח פשרה מוסכמת ומקובלת על רבנים שתאפשר להם להתגייר ולממש את שאיפתם להיות חלק מהעם היהודי בארץ ישראל. הממשלה הזאת היא ממשלת ריאקציה, בניהולו של נתניהו שבחולשתו מחזיר את ישראל אחורה בכל תחום אפשרי".

יו״ר ״ישראל ביתנו״, ח״כ אביגדור ליברמן, אומר כי ״החלטת הממשלה הצפויה היום לבטל את הרפורמה בגיור שקיבלה הממשלה הקודמת היא בגידה בעליה ובעולים. ביטול הרפורמה הוא פגיעה בלתי-נסבלת בעולים מחבר העמים, מצרפת, מאתיופיה ומהמדינות האחרות״.

לדברי ח״כ ליברמן ״ישיבת הממשלה שתתקיים היום ושבה בנוסף להחלטה בענין הגיור צפויה להתקבל גם החלטה על העברת בתי הדין הרבניים ממשרד המשפטים למשרד הדתות, מבהירה כי מדובר בממשלה שנשלטת באופן מוחלט על-ידי המפלגות החרדיות ושמחזירה את הציבור בישראל להיות שבוי בידיהם של גורמים קיצוניים שמקשים על חייהם של אזרחי ישראל שרוצים לחיות במדינה של יהדות סובלנית ונאורה ולא במדינה חשוכה שנכנעת לגורמים החרדיים הקיצוניים ביותר״.

חוק הכשרות
בשבוע שעבר לא נערכה בסופו של דבר הצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה על חוק הכשרות של ח"כ יואב בן צור, זאת משום שנציגי כולנו דרשו לערוך שינויים ודרשו מנציגי ש"ס להגיע איתם להסכמה בהידברות.

במהלך השבוע האחרון נערכו אין ספור פגישות בין צוותי המו"מ של מפלגות כולנו, יהדות התורה, ש"ס והליכוד בניסיון להגיע לפשרה והבוקר צפויה ועדת השרים להצביע על הפשרה בחוק הכשרות שאותה הביא ח"כ משה גפני באישור הרבנים הראשיים ישראל, לפיה בחנויות או מסעדות אשר בהם לא יהיה השגחה של הרבנות הראשית יהיה מותר לכתוב שהעסק "בפיקוח עצמי וללא כל השגחה", בנוסח הזה בלבד, ובגופן אחיד.

בנוסף יהיה אסור לכתוב שהמקום כשר.

העברת סמכויות בתי הדין למשרד הדתות
בנוסף, הבוקר צפויה הממשלה לאשר את עברת הסמכויות של בתי הדין מידי משרד המשפטים לידי למשרד הדתות. הדבר סוכם כבר בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לש"ס טרם הרכבת הממשלה.

כזכור, ביום חמישי ‏בג"ץ דחה את עתירת תנועת 'אמונה' שדרשה להורות על צו ביניים שימנע את העברת הסמכויות של בתי הדין למשרד הדתות, והבוקר ההעברה תאושר.
החלטות דת כשרות גיור הבוקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד