כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

הוועדה לפניות הציבור דנה בליקויים בתחבורה הציבורית

יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר: "אולי יש לחוקק תקנה שכל ח"כ ופקידי משרד התחבורה, חייבים לנסוע באוטובוס אחת לתקופה"

הוועדה לפניות הציבור דנה בליקויים בתחבורה הציבורית


הוועדה לפניות הציבור בראשות ח"כ ישראל אייכלר התכנסה לדיון בעקבות פניות של אזרחים מהצפון, שהצביעו על ליקויים רבים במערך התחבורה הציבורית באזור ובפרט בצפת ומירון. לטענת הפונים, קיימת במוצאי שבתות בעיה חמורה של מחסור באוטובוסים, ואזרחים רבים נאלצים להמתין זמן רב בתחנות כשלעתים האוטובוס כלל אינו מגיע.

יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר אמר בפתח הדיון: "התחבורה הציבורית זה עניין שנוגע כמעט לכל אזרח. גם מי שיש לו רכב בני משפחתו ובעיקר קשישים וצעירים, נזקקים לתחבורה ציבורית. אחת הבעיות המרכזיות היא הרגולציה לעקוב אחר ביצוע הנסיעות והתאמה לצרכי הציבור, המשתנים לפי מועדים וזמנים שונים ומגוונים. יש חוסר תאום בין הזמנים לצרכים וחברות התחבורה נאלצות להוציא אוטובוס בשעה מסויימת, שאין בה נוסעים ובשעה אחר כך מחכים עשרות נוסעים ואין אוטובוס. הבעיה היא בעיקר בקוים שאין בהם תחנות ביניים ויש להתאים את התחבורה לנוסעים ולא ללוח לא מעודכן. כשיוצא אוטובוס בזמן לא מתאים לנוסעים, זה עולה כסף מיותר למדינה וגורם צער וצפיפות לנוסעים באוטובוס הבא."

ח"כ מנחם אליעזר מוזס שיזם את הדיון על הבעיות במירון אמר: "בימי שישי נוסעים ממתינים שעות בתחנות, כשאוטובוסים חולפים על פניהם ומותירים אותם בתחנה. הם ממתינים לאוטובוס הבא שאיש איננו יודע מתי יגיע. במוצאי שבת אנשים יוצאים ממירון ומגיעים לביתם לאחר שעות ארוכות ובאמצע הלילה". ח"כ מוזס הקריא מתוך מכתב של נוסע שהמתין שעות ארוכות ולטענתו כ - 200 איש המתינו בצפת ועוד כ-350 במירון. "ההמתנה נמשכה משעה 22:00 ועד 00:40 כמעט שלוש שעות חלפו עד שהנוסעים הגיעו לירושלים לקראת 04:00 לפנות בוקר".

ח"כ אורי מקלב אמר: "צריך להגיד ביושר שמאז 2012 כשנתיב אקספרס זכו במרכז, יש שיפור בהתנהלות, אבל זה לא עומד ביעדים שהממשלה דיברה על קירוב בפריפריה למרכז על ידי תחבורה ציבורית זמינה. יש שיפור בכבישים ובאטוסדרות לרכב פרטי, אבל אין קירוב בין הגליל למרכז, בכל הנוגע לתחבורה הציבורית.

"הקושי המרכזי הוא של הגמישות של מנהלי החברה לנתב את הנסיעות מול הצרכים. מרחב התמרון הוא קטן מאוד ביחס לדברים הבלתי צפויים הרבים שקורים בתחבורה הציבורית אי הכרה וחוסר ידיעה של כל מיני אירועים שיש סביב מעגל השנה. נושא נוסף הוא המחיר, אי אפשר להתעלם מהמחיר הגבוה. בגלל שהוא קו ארוך, משפחה עם שישה ילדים שגרה בצפת ורוצה לבקר את ההורים בגוש דן זה יעלה להם 700 ₪."

הפונים שבאו מצפת ומכפר ורדים וסטונדטים מארגוני התחבורה הציבורים, פירטו שורה של בעיות קשות בשירות "נתיב אקספרס" בקוי הצפון. אנשים העידו על שעות ארוכות של המתנה במוצאי שבתות בעיקר. נציג "נתיב אקספרס" אמר שהיתה בעיה נקודתית במשך פעמיים בצפת, שכבר מטופלת. אך ביקש סמכות לפקחים לנתב את התנועה לפי הצרכים. כי כאשר שולחים אטובוס ריק ואחר כך באים הרבה נוסעים שאין להם אטובוס, זה יוצר סבל לנוסעים.

משרד התחבורה השיב כי חייבים לשלוח אוטובוס בזמן ולו לנוסע אחד. אבל כאשר יש עומס של נוסעים, חייבים לתגבר ומשרד התחבורה מתחשבן עם החברות ואינם מפסידים מכך.

בוועדה השתתפו ארבעה ח"כים ערבים שטענו כי קיימת הדרה של המגזר הערבי בכל הנוגע לתחבורה הציבורית. ח"כ חנין זועבי אמרה כי: "הנושא של התחבורה הציבורית מוכיח והיא מי שקוף?. בעיר נצרת אתה לא יכול כסטודנט או חולה להגיע לכל המקומות במשולש מבלי צורך לעצור בעפולה או חיפה. יש פעם ביום אוטובוס לירושלים. זה הופך את תושבי הגליל הערבים לשקופים. מתוך 100 ישובים הזוכים לקווי לילה, יש רק שלושה ישובים ערביים."

ח"כ יוסף ג'אברין: "יש בעיה מאוד חמורה של תחבורה ציבורית באזור הצפון. כשמדברים על מרכז ופריפריה, זה אחד התחומים בהם מתבטא הפער הזה. יש גם בעיות של תדירות, גם העדר תחנה מרכזית, וגם בעיה של קווים שלא עוצרים בתחנות מסוימות. מה שמחמיר את הבעיה זה שהרבה שירותים כמו ביטוח לאומי ובתי חולים, הם מחוץ לעיר ובהדר תחבורה ציבורית זה מחמיר עוד יותר. כמו כן צריך גם להנגיש את השפה."

ח"כ אוסמה סעדי: "אם בערים הגדולות במגזר הערבי יש בעיה אז קל וחומר לגבי מה שקורה בכפרים בקטנים."

ח"כ זוהיר בהלול הוסיף: "הנושא הזה משקף את הפער בין עיניים לעשירים. אתם משקפים סוגיה של אלה שידם אינה משגת להגיע ממקום למקום. לא יכול להיות שאין יד מכוונת ואין תכנון ואם יש הוא לא מבוצע ביום יום."

נועה אבירם, ממשרד התחבורה השיבה לטענות ואמרה: "לגבי שירות למגזר הערבי, משרד התחבורה כהחלטת מדיניות, שם לו לקדם צמצום פערים בחברה הישראלית דרך תחבורה ציבורית וברור לנו שבמגזר הערבי צריך להשקיע הרבה. מאות מיליוני שקלים מושקעים בתשתיות שבעניין הזה יש בעיה קשה. גם חיבורים למכללות ובתי חולים ולערים מרכזיות, הכל נמצא בתוכניות עבודה לשנים הקרובות.

"לגבי הפיקוח והבקרה, המפעיל מחויב לאילו נסיעות הוא צריך להוציא. מעבר לזה הוא מחויב לתגבר. כשיש נוסעים בתחנה הוא לא צריך אישור מיוחד, והוא מקבל על זה החזר. צריך להפריד בין תגבורים קבועים לגבי משהו נקודתי."

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר סיכם את הדיון ואמר: "אנחנו שומעים את הזעקה שעולה מהציבור, אלה שעומדים בתחנות בשמש ובגשם. בעלי הרכבים היושבים כאן פחות מנוסים ומרגישים את כאב הנוסעים בתחנות. אולי צריך לעשות חוק שכל ח"כ יהיה מחויב לנסוע באוטובוס אחת לכמה זמן, כדי להרגיש את הנוסעים ואת סבלם. אנחנו דורשים מנתיב אקספרס, כמו שאר מפעילי התחבורה הציבורית, שיהיה פקח בתחנות עמוסות בזמנים מיוחדים. איש הקשר בתחנות המרכזיות ידאג לדווח לחברה ולמשרד התחבורה על המצב בשטח. בנוסף אני רוצה שתנהיגו אפשרות להזמין מראש מקום בנסיעות, מה שייתן תמונת מצב מראש."

כמו כן, דרש אייכלר להעניק לילדים הנחות בקוי התחבורה בצפון ובדרום, כמו במרכז הארץ. לא ייתכן שדווקא הקוים הארוכים היקרים, לא תינתן הנחה המגיעה לילדים במקומות אחרים. היו"ר הודיע כי יקיים ישיבת מעקב בתקופת החגים, לראות האם חברות התחבורה עומדות במחויבותם לנוסעים על פי החוק.













אייכלר פניות תחבורה ציבורית צפון דיון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד