י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

שר הכלכלה: "לא נאפשר הונאת צרכן הכשרות על ידי יבואנים"

מתווה הפשרה של 'כולנו' לחוק הכשרות מאפשר ליבואנים לעקוף אותו ולרמות את צרכני הכשרות, ופוגע בעקיפין במחירי המוצרים מתוצרת ישראל - הנדרשים לספק כשרות של הרבנות, בניגוד ליבואנים שיוכלו להסתפק בשם אנונימי

כחלון ודרעי. צילום: פלאש 90
כחלון ודרעי. צילום: פלאש 90


האם הרפורמה בחוק הכשרות תותיר על כנו את המצב בו יוכל משווק מוצרי מזון להונות את הצרכן? ל'בחדרי חרדים' נודע, כי לכל הפחות לפי מתווה הפשרה הנדרש כרגע על ידי משרד האוצר וסיעת כולנו - יישארו עדיין פרצות חמורות בכשרות.

כזכור, בחוק הכשרות המקורי נאסר לכתוב על מוצר מזון מכל סוג שהוא 'כשר' אלא אם הוא נושא חותמת של הרבנות. משווקי מזון רבים מצאו פטנט לעקוף את הבעיה, באמצעות מילים דומות, כמו 'בפיקוח' או 'בהשגחה'. את הנקודה הזו חפצו לתקן בסיעות החרדיות, ואף כללו זאת בהסכם הקואליציוני.

בשבועיים האחרונים נמנע הדיון בנושא בוועדת השרים לענייני חקיקה עקב התנגדות 'כולנו'. בינתיים, גיבשו ב'כולנו' מתווה פשרה שלא יפגע ברפורמת הקורנפלקס שמוביל האוצר. על פי המתווה, בעוד יצרני מזון בישראל לא יוכלו לרמות את הצרכן וככל שירצו לכתוב ביטוי שמשמעותו השגחה או פיקוח - ייאלצו לספק כשרות של הרבנות, הרי שיבואני מזון מחו"ל יהיו פטורים מכך.

בשיחה עם גורם בכיר באחת מיצרניות המזון הגדולות בישראל, הוא מתלונן בחריפות נגד המתווה המדובר. "יש כאן שתי בעיות מרכזיות, קודם כל מדוע ליבואנים מותר 'לרמות' את הצרכן במה שאסור ליצרנים הישראלים? איזה מן הגיון פועל כאן? חוץ מזה, מצב דברים שכזה יקשה על היצרנים הישראלים להפחית עלויות, יציב אותם בעמדת נחיתות מול היבואנים ויוביל לעליה ביוקר המחיה".

גם משגיח כשרות נודע עמו שוחחנו, מאשש את הטענות. "צריך להבין שאדרבה, ליצרן ישראלי הרבה יותר קשה לרמות את הצרכן, וגם אם לא יספק חותמת של הרבנות הוא יידרש להציג ללקוחות חותמת של רב מוכר מישראל, מה שאין כן כאשר מדובר בחו"ל, שם תמיד ניתן למצוא איזה רב אנונימי שיחתום עם פלומבה מרשימה גם על מוצרים שאינם כשרים בעליל".

ממפלגת 'כולנו' סירבו להגיב לדברים.

מש"ס נמסר בתגובה: "הערך של הורדת יוקר המחיה חשוב לא פחות משמירת מעמדה של הרבנות הראשית לישראל, ועומד לנגד עיניו של שר הכלכלה אריה דרעי. מתוך רצון לשמר את שני הערכים הללו במקביל - הורה השר לעכב את הליכי החקיקה עד ליצירת מתווה מוסכם או עד להכרעה בבג"ץ בנושא".
כולנו כשרות יבוא חול מתווה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד