כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

הפרעה טורדנית כפייתית - OCD • מאמר

2.5% מאוכלוסיית העולם המערבי סובלים מהפרעה טורדנית כפייתית • כיצד תזהו את תסמיני ההפרעה?

הפרעה טורדנית כפייתית - OCD • מאמר


כ-2.5% מאוכלוסיית העולם המערבי סובלת מהפרעה טורדנית כפייתית, השכיחות זהה בקרב גברים ונשים. ההפרעה פורצת באיזור גיל ה-20. בשנת 1999 היווה התשלום עבור המטופלים ב-OCD כ-6% מכלל העלויות שמשלמת מדינת ארה"ב לשירותי בריאות הנפש. (כ-148 מיליארד דולר!)

הפרעה טורדנית כפייתית היא: הפרעה שבה הסובל מהפרעה חושב מחשבות טורדניות שאינו רוצה לחשוב עליהם. ועושה פעולות טקסיות כדי לגרש את המחשבות הטורדניות שהוא חושב.

אובססיביות=מחשבות/ דמיונות/ דחפים.
קומפלסביות=מעשים כדי להרגיע את המחשבות הטורדניות.

המחשבות הטורדניות גורמות לחרדה וחוסר נעימות. האדם מנסה על ידי פעולות שונות להסיח דעתו מהם אך הפעולות עוזרות בדרך כלל לזמן קצר בלבד והמחשבות הטורדניות חוזרות לאלתר.

מחשבות אובססיביות יכולות להיות על כל נושא ועל כל דבר. כשהמקרים הנפוצים הם בנושא של: מוות, דת, ניקיון, דחפים, אלימות ועוד

הפרעה טורדנית כפייתית גורמת סבל רב ללוקה בה. ע"י גזילת זמן רב מהאדם, לחץ הימנעות מהתערבות בחברה ועוד.

לדוגמא: מציקה לאדם מחשבה טורדנית שמא שכח לנעול את דלת ביתו. אלו הן המחשבות הטורדניות!
כדי להרגיע את המחשבה הזו גם אם זה יתרחש באמצע הלילה, הוא יתאמץ לקום ולבדוק האם הוא אכן נעל את הדלת. אך הפעולה של בדיקת הדלת ישפיע לטווח של זמן קצר. כי אחרי זמן מועט הוא שוב יחזור למחשבות, אולי עדיין לא נעלתי את הדלת כנדרש?

אך האדם יודע בשכלו שהוא כבר בדק הכל והכל תקין ומנסה להדחיק את המחשבות ולא לאלץ אותו לחזור על הפעולה של בדיקת הדלת. אבל בכל אופן המחשבות חוזרות ומעצימות את החרדה, עד שיטפל בענין וחוזר חלילה. אפילו שהוא מבין שאין במחשבות האלו ממש, המחשבות האובססיות ימשיכו להציק לו עד שיעשה את המעשה הקומפולסיבי.

לדוגמא נסה לא לחשוב במשך שתי דקות על פיל לבן האם הצלחת? כמובן שלא! כי כשמנסים בכוח לא לחשוב על דבר מסוים, המחשבה חוזרת ביתר עוצמה. לא תמיד אחרי המחשבה הטורדנית מגיע מעשה קומפלסבית. לפעמים האדם יסבול ממחשבה טורדנית ללא מעשים מרגיעים. לדוגמא: אדם יש לו מחשבה טורדנית אולי רוצים לפטר אותו מהעבודה. המחשבה תנקר לו בראש. והוא לא יעשה מעשה פיזי כדי לסלק את המחשבה הטורדנית.

ההתנגדות למחשבה תתבצע במחשבה נגדית. הוא ינסה לא לחשוב על המחשבה אך ללא הצלחה.הוא לא יבצע פעולה פיזית כדי להרגיע את המחשבה, הוא ינסה להימנע מחשבתית דרך מחשבות אחרות או נסיון לא לחשוב כלל או שינסה הוא לומר לעצמו בראש מאות פעמים: די תפסיק לחשוב. ועוד סוגים שונים של הימנעות מחשבתית. ככל שהוא מנסה לא לחשוב המחשבות יגיעו ביתר עוצמה.

לכולנו יש לפעמים מחשבות מפחידות ומשונות אך הם עוברות אחרי מספר שניות או דקות ואנחנו לא שמים לב אליהם, הבעיה מתחילה שאנחנו מתחילים להיות חרדים מהמחשבות .

לדוגמא: יכול לקרוא לאדם שיחשוב שמא הוא יהיה חולה במחלה מסוכנת, אך המחשבה הזו עוברת לו מהראש אחרי זמן קצר מאוד . הבעיה מתחילה שהוא לא יפסיק לחשוב על המחשבה שמא הוא יהיה חולה במחלה הזו ולהיות חרד ממנה. וככל שהוא ירצה וינסה להפסיק לחשוב על המחשבה היא תגיע יותר בעוצמה.

על פי ה-DSM צריך לפחות 3 תסמינים שיהיו כדי לאבחן הפרעה טורדנית כפייתית. אך בתנאים הבאים:
1. האובססיות או הקומפולסיות צורכות זמן (לפחות יותר משעה ביום) או מפריעות לשגרת החיים.
2. בשלב מסוים מזהה האדם כי אין הגיון במחשבותיו או במעשיו (למעט ילדים).

התסמינים:
אובססיות:
1. מחשבות, דחפים או דימויים חוזרים שמורגשים בתחושת חוויה פולשנית ויוצרים מצוקה או חרדה.
2. המחשבות, הדחפים או הדימויים אינם דאגות פשוטות של חיי היום-יום.
3. ישנו ניסיון לנטרל את המחשבות הנ"ל על ידי פעולה או מחשבה.
4. ישנה הכרה בכך שהמחשבות הינן מחשבותיו של האדם עצמו ולא של גורם אחר.

קומפולסיות:
1. מתקיימות התנהגויות חוזרות (רחיצה, סידור, בדיקה וכד') או פעולות מחשבתיות (תפילה, ספירה וכד') שהסובל מהאובססיות חש שהוא חייב לבצען.
2. הטקסים נועדו ליצור הקלה, לשכך מצוקה או למנוע אסון כלשהו.

לטיפול בשיטת רוט לריפוי בעיות ובכדי למנוע בעיות בעתיד, צלצלו :0548468552 :0527171294
הפקעה כפייתי בדיקת דלת אדם מחשבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד