י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

סקר חדש: ישראליות רוכשות באימפולסיביות

חבילות לידה כגימיק ציני? סקר שנערך בקרב נשים מכלל המגזרים מעלה כי האם הישראלית אינה צרכנית נבונה וקונה מעבר לצורך האמיתי • הנתונים בכתבה

סקר חדש: ישראליות רוכשות באימפולסיביות


סקר שערך מועדון הצרכנות 'מאמא-גורו' המפעיל אתר וקהילה צרכנית המבוססים על חכמת ההמון בקרב 600 אמהות טריות, מעלה נתונים הנוגעים לתרבות הצריכה של האם הישראלית הטריה. רק נציין כי על הסקר השיבו נשים בלבד.

ליאור רותם גורדון – מנהלת קהילת "מאמא-גורו": "קמעונאים וספקים כאחד מודעים היטב לעוצמתו של המגזר החרדי, ששיעור הילודה בו גבוה במיוחד. מדובר בקהל צרכני מאוד נבון - משווה מחירים יותר מהחילוני, וזהיר. הסקר שבו השתתפו גם נשים חרדיות מראה שהאם החרדית אינה שונה מהאם הישראלית וחשוב להדגיש שזהו מגזר שלא אוהב להיות פראייר. אם בעבר האם החרדית נהגה לרכוש מוצרים בחנויות קטנות הרי שהיום היא יודעת שבשביל מוצר טוב צריך גם לשלם ולכן היא עורכת קניות גם בחנויות מותגים מובילים. התוצאה של כל אלה היא שעסקים רבים גילו את הכוח הצרכני העולה של המגזר והחלו פועלים במרץ כדי לשכנע אותו לצרוך יותר דרכם. אם המגזר החרדי ירגיש מרומה הוא לא יהסס להפעיל חרם צרכנים על רשתות שיווק שגורמות לו לשלם יותר ויקנה אצל המתחרים הזולים יותר".

רוצות חדש מהאריזה
נתוני הסקר מלמדים כי חרף היצע המוצרים הגדול אותו ניתן לרכוש כיד שניה, כשני שלישים מהאמהות, רכשו את מרבית המוצרים לתינוק ורק 2% מהן, העידו כי רכשו מוצרים משומשים. עוד מגלה הסקר כי 53% מהן נוהגות לבצע את הרכישות באחת מהרשתות הגדולות.

קונות באופן אימפולסיבי מוצרים מיותרים
נתוני הסקר מלמדים כי רוב האימהות, 70% רכשו מוצרים שמעולם לא השתמשו בהן: 17% מהן רכשו בין 3-5 מוצרים בהם לא נעשה שימוש וכמעט מחצית מהן – 49%, רכשו עד 2 מוצרים מיותרים. 2% מהאימהות העידו כי הן רכשו עשרות מוצרים כאלו.

בהתייחס לשאלה כמה זמן לוקח לך לקבל החלטת קנייה בממוצע , נתוני הסקר מלמדים כי כמעט כחמישית מהאימהות, פועלות באופן אימפולסיבי ומחליטות על רכישת מוצר כזה או אחר באופן מיידי. כמחצית מהאימהות, בוחנות את האפשרויות ומקבלת החלטה תוך כמה שעות.
עוד מגלה הסקר על תהליך קבלת ההחלטות כי שליש מהאימהות, מקבלות את ההחלטה לגבי רכישת מוצר תינוקות גדול {חדר, עגלה, כיסא בטיחות} בעצמן ו 46% הזמינו בעבר מוצר רק על סמך המלצה של חברה מבלי שראתה את המוצר בעבר.

מפסידות סכום של 875 בממוצע על רכישת מוצרים כפולים
45% מהנשים, רוכשות חבילת לידה בעלות של 7,500 ₪ ו 15% בעלות של 12,500 ₪ בממוצע. 3% מהן משלמות סכום גבוה מאוד של למעלה מ 15,000 ₪. נתוני הסקר אף מלמדים כי 75% מקרב הנשים, רוכשות חבילת לידה שלמה טרם הלידה ורק 25% מהן "מפרקות" את חבילת הלידה ורוכשות מספר מוצרים בסיסיים ואת היתר, לאחר הלידה.

חבילת לידה – גימיק שיווקי ציני
רותם גורדון: "מטרת עריכת הסקר היתה להציף את שטיפת המוח שעוברות נשים צעירות בישראל וזו בדיוק הסיבה בעטיה הקמנו את מועדון מאמא-גורו שמתבסס על חכמת ההמון ועל נסיון אמיתי ואותנטי של נשים, נקי מאינטרסים שיווקיים.


גורדון מסבירה כי המושג חבילת לידה, זה מושג שנטבע ע"י רשתות השיווק שעושות שימוש ציני בצורך הבסיסי של הנשים לקנן ולהכין באופן מיטבי את הבית לקראת בואו של התינוק. עם השנים, מספר הפריטים שנוספו לחבילת הלידה הלך וגדל, ללא שום הצדקה עניינית.


לדבריה, אין צורך לרכוש חבילת לידה מובנית, לבטח לא לפני הלידה ולפני שבוחנים את העדפותיו וצרכיו של התינוק ובמיוחד לאור העובדה שרוב המוצרים ישמשו רק לחודשים ספורים. חלק מהדברים ההורים יקבלו במתנה או יוכלו להחליף מתנות בהתאם לצרכים שלהם ושל התינוק שיתגמשו לאחר הלידה. כך למשל, האם לעתיד, בטרם הלידה, אינה יכולה לדעת האם תניק לאחר הלידה או שמא תספק לתינוקה תמ"ל. חרף אי ידיעה זו, רשימת הלידה כפי שמציעות הרשתות השונות, כוללת המלצה לרכוש גם את מלוא הציוד לצורך ההנקה, וגם את מלוא הציוד לצורך האכלה מבקבוק. מילא כי לא היה מדובר על הוצאה משמעותית, אולם אימא שרכשה את מלוא המוצרים יכולה להפסיד סכום ממוצע של 875 ₪.

מדוע פועלות כך האמהות?
הרשתות משחקות על מצפונן והפחד המושרש באימהות כי לאחר הלידה, מפאת חוסר מסוגלות פיזית ועייפות, לא יתאפשר להן לבצע את הרכישות ועדיף לרכוש הכל קודם לכן. בפועל, בכל בית חולים יש לכל הפחות סניף של רשת למוצרי תינוקות וניתן לבצע את הרכישות לאחר שמתבררות העדפותיו של התינוק ומסוגלותה של האם.

מחירים ממוצעים בתחום ההנקה
הנקה
סינר הנקה : 150 ₪ בממוצע
רפידות הנקה : 70 ₪ בממוצע
משחת הנקה : 60 ₪
משאבת הנקה : 700 ₪ בממוצע
כרית הנקה : 200 ₪

סה"כ : 1,180 ₪

תמ"ל
בקבוק *2 : 100 ₪
סטרילזטור : 250 ₪
מתקן לייבוש בקבוקים : 100 ₪
מברשת לניקוי בקבוקים : 40 ₪
סבון לניקוי בקבוקים : 60 ₪
מחלק מנות: 20 ₪

סה"כ 570


דוגמא נוספת שממחישה את הבעיה היא ההמלצה על רכישת ביגוד טרום הלידה. וכך למשל, באתר שילב מומלץ לאימהות לרכוש 6 חזיות לתינוק, 6 רגליות לתינוק , 2 בגדי גוף ארוכים, חליפה ראשונה, אוברולים ראשונים, כובע, זוג כפפות, גרביים, סט לבוש חגיגי.

מדובר למעשה על הוצאה בסכום של 600 ₪ בקירוב. הבעיה היא כי האינדיקציה שהאימא מקבלת לגבי המשקל בו ייוולד התינוק רחוקה מלהיות מדויקת, ופעמים רבות התינוק נולד במשקל שונה מזה המשוער. משמעות הדבר היא כי רכישת סט בגדים שלם כפי שמומלץ באתרים, קודם להיוולדו ולהבנה מה משקלו, מייקרת ללא שום הצדקה את חבילת הלידה. בפועל, האימהות יכולות להסתפק בהחלט ברכישה מצומצמת הרבה יותר ולרכוש במקום 6 חזיות – 3. כך גם בנוגע לרגליות. כמו כן, עולה התהייה מדוע מומלץ לאימא לרכוש גם סט חגיגי וגם חליפה ראשונה.

גורדון מסבירה כי "גם אני כמו יתר האימהות, רוצה להלביש את התינוק עם יציאתו מבית החולים עם בגד מחמיא ומהודר, אך מה הטעם לרכוש בו בעת גם חליפה שעונה על אותם צרכים? מדובר על בזבוז כסף שכן יש לקחת בחשבון שאימהות רבות מקבלות בגדים אלו כמתנה".

מאמא-גורו, הוא מועדון צרכנות חדש לאימהות וקהילה צרכנית ומתבסס במהותו על חכמת ההמון באופן בלעדי וללא תכנים אינטרסנטיים, מבקש לייצר מהפכה ביחסי הכוח של הספקים והקמעונאים לאימהות המייצר, לראשונה בישראל, מאגר של אלפי חוות דעת ודירוגים אמיתיים של אמהות לכ-1,500 מוצרים פופולריים בשוק התינוקות, ההריון והלידה.
בנוסף, קהילת אימהות נותנת שירות לקוחות מסביב לשעון וייעוץ בזמן אמת שמותאם במיוחד לאימהות בחופשת לידה. צוות מנהלות הקהילה מורכב כולו מאימהות מנוסות. מאחורי הקהילה עומד מועדון הצרכנות הייטק-זון.

עיבוד תוצאות נתוני סקר הרגלי צריכה אימהות מתאריך /03/6/15
1. מה הגורם שמשפיע עלייך ביותר בעת קניית מוצרים חדשים?
א) המלצות של חברות ומשפחה 35%
ב) המותג 4%
ג) מחיר משתלם 55%
ד) נוחות הקנייה 6%
(ריק) 0%
סכום כולל 100%

2. איפה את נוהגת לרכוש את רוב המוצרים לתינוק?
א) ברשתות למוצרי תינוקות 53%
ב) בחנויות שקרובות לבית 18%

3. מאיפה רוב המוצרים לילדים שיש לך היום בבית?
א) קניתי בעצמי 68%
ב) קיבלתי במתנה 11%
ג) קיבלתי יד שנייה מקרובי משפחה/חברים 20%
ד) קניתי יד שנייה 2%


4. האם רכשת מוצרים לילדים שלא השתמשת בהם?
א) אין אף מוצר שרכשתי שלא השתמשתי בו. 29%
ב) רכשתי 1-2 מוצרים שמעולם לא השתמשתי בהם. 49%
ג) רכשתי 3-5 מוצרים שמעולם לא השתמשתי בהם. 17%
ד) רכשתי 5-10 מוצרים שמעולם לא השתמשתי בהם. 4%
ה) רכשתי עשרות מוצרים שמעולם לא השתמשתי בהם. 2%

5. כמה עלתה לך חבילת הלידה הראשונה שרכשת (בילד הראשון):
א) 12,500 ₪ 15%
ב) 7,500 ₪ 45%
ג) 3,500 ₪ 37%
ד) 15,000 ₪ או יותר 3%

6. כמה זמן לוקח לך לקבל החלטת קנייה בממוצע?
א) מחליטה באופן מיידי באותו רגע 17.46%
ב) בוחנת את האפשרויות ומחליטה כמה שעות אחרי באותו יום 50.30%
ג) יומיים-שלושה 25.15%
ד) בין שלושה ימים לשבוע 5.92%
ה) מספר שבועות 1.18%


7. כמה מוצרים/מותגים את בוחנת לפני קבלת החלטת קנייה?
א) 1-3 מוצרים/מותגים 78%
ב) 4-5 מוצרים/מותגים 20%
ג) 6-8 מוצרים/מותגים 1%
ד) 8-10 מוצרים מותגים 0%
ה) למעלה מ-10 0%

8. מי מקבל את ההחלטה הסופית בקניה של מוצר תינוקות גדול (חדר, עגלה, כסא בטיחות וכו') ?
אני 32%
במשותף 67%
בן זוגי 1%

9. ככל שמדובר על ילד ראשון, האם רכשת טרם הלידה חבילת לידה מלאה?
כן 75.5%
לא 24.5%

לידה קניות סקר שופינג תינוקות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד