י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

סיום הסחבת? חוק הכשרות עבר בקריאה טרומית

מתוך דברי ההסבר לחוק: "מטרת התיקון הינה להבהיר את המצב המשפטי שנהג עד כה, ולשלול את האפשרות מבעלי בתי אוכל או יצרנים להציג מצג כשרותי מכל סוג שהוא, שעה שלא ניתנה להם תעודת הכשר" • 49 תמכו, 34 נמנעו

כחלון ודרעי. צילום: הדס פרוש - פלאש 90
כחלון ודרעי. צילום: הדס פרוש - פלאש 90


מליאת הכנסת אישרה הערב (ד) את הצעת חוק איסור הונאה בכשרות של ח"כ יואב בן צור, וחברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב.

בהצעת החוק מוצע להגדיר את המונח "כשר" בחוק איסור הונאה בכשרות, התשמ"ג–1983, כך שיכלול כל מצג או סימון המעידים כי נשמרים דיני הכשרות - לרבות מצג או סימון במצבים בהם לא נעשה כלל שימוש בביטוי כשר, לא צוין במפורש כי תעודת ההכשר נתנה על-ידי הגורמים המוסמכים לתת את התעודה ואף אם צוין במפורש כי לא נתנה תעודת הכשר.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "תכליתו של חוק איסור הונאה בכשרות, תשמ"ג-1983, הוא להגן על צרכני הכשרות בישראל ולמנוע את הונאתם. תכלית זו מושגת באמצעות הקביעה בחוק שמצג כשרותי לגבי בית אוכל או מצרך הוא אפשרי אך ורק אם ניתנה לבית האוכל או למצרך תעודת הכשר מטעם הגורם המוסמך. המחוקק הגן על צרכני הכשרות בכך שהעניק בלעדיות לגורמים המוסמכים על פי החוק לקבוע האם בית האוכל או מצרך מזון אכן כשר.

"בימים אלו, מונחת לפתחו של בית המשפט עתירה שהוגשה בהליך בג"ץ 6469/14. עניינה של העתירה, הוא דרישת העותרים כי בית המשפט יורה שסעיף 3(א) לחוק איסור הונאה בכשרות, תשמ"ג-1983, הקובע כי דינו פסלות נוכח היותו בלתי חוקתי, לטענתם, בשל פגיעתו בזכות לחופש העיסוק. לחלופין, מבקשים העותרים – בעלי בתי אוכל - כי תינתן לסעיף האמור פרשנות באופן שאינו שולל מהם להציג בכתב שבתי האוכל שבבעלותם כשרים, אף אם אין בידם תעודת הכשר של הרבנות הראשית או של רב מקומי או רב צבאי.

"מטרת התיקון הינה להבהיר את המצב המשפטי שנהג עד כה, כאמור לעיל, ולשלול את האפשרות מבעלי בתי אוכל או יצרנים להציג מצג כשרותי מכל סוג שהוא, שעה שלא ניתנה להם תעודת הכשר, וזאת על מנת להגן על הצרכן שומר הכשרות."

ח"כ בן צור מיוזמי החוק אמר: "מטרת החוק היא להגן על צרכני הכשרות במדינת ישראל ולמנוע את הונאתם. בעקבות פרשנות מחודשת של היועמ"ש המדינה חדלה מלהגיש כתבי אישום וקנסות על בעלי עסק שמציגים תעודת כשרות על ידי גורם שאיננו מוסמך".

49 ח"כים הצביעו בעד, 34 הצביעו נגד. ההצעה עוברת לוועדת הכנסת שתכריע היכן יהיה המשך הטיפול.
כשרות חוק פיקוח תעודה רוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד