י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

האם ישראל מוכנה לקראת הילדים שיגיעו לבית הספר בהסעות ?

בחיפה הכי הרבה תלמידים מגיעים לבית הספר בהסעות תלמידים. מנכ"ל אור ירוק: "משרד התחבורה חייב לחייב המצאות מערכת שתנטר את אופן נהיגת הנהג ותתריע בפני המעסיקים על נהגים שמסכנים את שלום הילדים של כולנו"

האם ישראל מוכנה לקראת הילדים שיגיעו לבית הספר בהסעות ?



בחודש ספטמבר בשנה שעברה, קצת אחרי פתיחת שנת הלימודים, נהרג יפתח רפפורט בן ה-8 בקיבוץ כפר מנחם מפגיעת אוטובוס של הסעות תלמידים. יפתח, חצה את הכביש שליד בית הספר אך נהג האוטובוס לא הבחין בו, ככל הנראה בשל קומתו, ודרס אותו למוות. אחת האימהות שילדיה לומדים בבית הספר סיפרה כי מדי בוקר האזור שליד בית הספר הוא רולטה רוסית של ממש, כאשר האוטובוסים שמסיעים את התלמידים מתערבבים יחד עם הילדים שמגיעים לבית הספר, ללא אף אחד שמסייע להכווין את התנועה או מבוגר מלווה בהסעות שיוכל לסייע לנהג.

מותו של יפתח הקטן ושל ילדים אחרים, יכול היה להימנע אילו תחום הסעות התלמידים בישראל היה מוסדר והיו ננקטים צעדים על ידי המדינה בכדי להבטיח כי נהגי הסעות התלמידים הם נהגים בטוחים וזהירים, וגם סביבת בית הספר ערוכה לקליטת הסעות אלו בבטחה.

נכון לשנת 2014, בישראל משתמשים בהסעות התלמידים כ-280 אלף ילדים, 180 אלף מהם הם תלמידים של החינוך הרגיל, והיתר משתייכים לחינוך המיוחד. הסיכון להיפגעות תלמידים בהסעות כהולכי רגל בעת העלייה והירידה מהאוטובוס על ידי רכב ההסעה עצמו או על ידי כלי רכב החולפים בסביבה גדול מהסיכון להיפגע בתוך האוטובוס בזמן נסיעה. במחקר שנערך נמצא כי 36% מהילדים שהגיעו בהסעה ירדו ממנה בצורה מסוכנת (מחקר פביאן סיקרון).
מבדיקת עמותת "אור ירוק" עולה כי משנת 2004 ועד היום נהרגו 17 ילדים במעורבות רכב הסעות תלמידים.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "תחום הסעות התלמידים פרוץ ומהווה סכנה יומיומית למאות אלפי ילדים שמוסעים ללא פיקוח וללא מלווה. משרד התחבורה חייב להפסיק להתנער מאחריות ולחייב המצאות מערכת שתנטר את אופן נהיגת הנהג (קופסא ירוקה) ותתריע בפני המעסיקים על נהגים שמסכנים את שלום הילדים של כולנו. במקביל יש לחייב המצאות מלווה בהסעות התלמידים שיוודא כי הילדים חגורים בחגורת בטיחות ויורדים ועולים בצורה בטוחה".


בחיפה כ – 5,500 תלמידים נוסעים בהסעות תלמידים (נתוני אור ירוק המבוססים על נתוני משרד החינוך, הנתונים נכונים לשנת 2014):
• בחיפה נסעו בהסעות תלמידים 2,065 תלמידים למוסדות החינוך הרגיל, ו- 3,403 למוסדות החינוך המיוחד, נכון לשנת 2014.
• בעמק חפר נסעו בהסעות תלמידים 4,663 תלמידים למוסדות החינוך הרגיל ו- 774 למוסדות החינוך המיוחד, נכון לשנת 2014.
• באשדוד נסעו בהסעות תלמידים 921 תלמידים למוסדות החינוך הרגיל ו- 3,645 למוסדות החינוך המיוחד, נכון לשנת 2014.
• באשקלון נסעו בהסעות תלמידים 3,222 תלמידים למוסדות החינוך הרגיל ו- 1,158 למוסדות החינוך המיוחד, נכון לשנת 2014.
• בראשון לציון נסעו בהסעות תלמידים 918 תלמידים למוסדות החינוך הרגיל ו- 2,007 למוסדות החינוך המיוחד, נכון לשנת 2014.
• בבאר שבע נסעו בהסעות תלמידים 1,120 תלמידים למוסדות החינוך הרגיל ו- 1,540 למוסדות החינוך המיוחד, נכון לשנת 2014.
• ברחובות נסעו בהסעות תלמידים 1,199 תלמידים למוסדות החינוך הרגיל ו- 1,371 למוסדות החינוך המיוחד, נכון לשנת 2014.

תצפית מצלמות: 26% מהילדים הפריעו לנהג בזמן הנסיעה
בתצפית מצלמות שהוצבו בהסעות התלמידים (2009), על ידי "קרן רן נאור לקידום מחקר בטיחות בדרכים" ומכון גרטנר, נמצא כי 17.5% מהנסיעות לא היו בטיחותיות, ב-66% התלמידים רבו בתוך האוטובוס במהלך נסיעה, וב-26% מהנסיעות התלמידים הפריעו לנהג בזמן נסיעה.

מתחילת שנת 2011 ועד היום, יותר מארבע וחצי שנים, עמותת "אור ירוק" מנסה לקדם את התקנת הקופסה הירוקה בהסעות תלמידים אך ללא הצלחה.

הנושא נמצא באחריות משרד התחבורה שאמור להביא לאישורן של תקנות שיחייבו התקנת מערכת ניטור נהיגה בהסעות תלמידים. במשרד התחבורה טוענים, כי הנושא נמצא אצל מכון התקנים, שדורש לאישור התקן כמיליון ₪, בטענה כי אין מגרש אוטובוסים מתאים לבדוק את כלי הרכב ולאשר את התקן. משרד התחבורה אינו מוכן להשקיע סכום זה ולכן הנושא תקוע כבר כמה שנים ומאות אלפי ילדים נמצאים בסכנה יומיומית.
עמותת אור ירוק תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד