כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

משגיח ומחנך בדרכי סבו: הרב יוסף קורלנסקי

ה'שימוש' של הנכד הצמוד לגרמ"י לפקוביץ' זצ"ל, התבטא בעיקר בלימוד משותף ושיעורי תורה - בהם הוא ממשיך

צילום: מתתיהו גולדברג
צילום: מתתיהו גולדברג


פטירתם של גדולי ישראל והאדמו"רים זצ"ל, מותירה אחריה אלפי תלמידים אבלים, אך גם כמה בני אדם שנותרים מחוסרי תעסוקה. נכון, עד לסיום ימי ה'שבעה', הגבאים עדיין מספרים את סיפוריהם לתלמידים והחסידים, אך קצת אחרי כן הם קמים בבוקר ואינם יודעים לאן פניהם מועדות.

אגדה מפורסמת ברחוב החרדי מספרת על אותו נכד ששימש את רבו עשרות בשנים והיה מבוקש על ידי שועי עולם, שנצפה בשעת לילה מאוחרת אחרי הלווית סביו זצ"ל מנסה לעצור טרמפים בכדי להגיע לביתו... אותו נכד היה בהלם לגלות את הרכבים חולפים על פניו בזה אחר זה ומתעלמים מקיומו, משל הוא עצמו נטמן באדמה. שכן איזו טובה הם יצטרכו מאותו נכד שסיים את תפקידו בעולם... ובכלל ישנם המחמירים, שברגע שאותו גדול וצדיק נסתלק לבית עולמו, מספרו של המשב"ק - הנכד נמחק מידית מספר הטלפונים שבמכשיר הסלולר.

ישנם מן המשב"קים הדואגים ליום סגריר, וכבר בחיי חיותו של אותו גדול שהם נמצאים במחיצתו, ומאחר ותפקיד המשב"ק של ה'גדול' כולל מסירות נפש של ממש, עשרים וארבע שעות ביממה שבעה ימים בשבוע של עבודה קשה במסירות אין קץ. המשב"קים יודעים בדיוק ומכירים כל תזוזה של הגדול אותו הם משמשים, ופעמים בקשר עין יבין המשב"ק את רבו בצורה הברורה ביותר, ולעיתים הם מנצלים זאת אף לאחר פטירתו כדי להפיץ את משנתו והנהגותיו.

בשנים האחרונות נפטרו רבים מגדולי ומאורי הדור שהותירו את משמשיהם ללא אבא כפשוטו. בחצרות החסידים ברובן המשיכו המשב"קים את תפקידיהם אצל הבן הממשיך, אך כמה וכמה הוחלפו בחדשים ונאמנים.

בחג הסוכות תשע"ו יצא 'בחדרי חרדים' והתחקה אחר מעשיהם כיום של אותם משב"קים שהיו מהאנשים החזקים ביותר בציבור החרדי, ואלו שהעבירו את המסרים מגדולי ישראל לעם. חלק מן המשב"קים סוגרים עשרים שנה ללא תפקיד מוגדר, חלקם המשיכו בפעילות ציבורית וחלקם שוקדים על התורה.

הרב יוסף קורלנסקי
גיל: 45
תפקיד עבר: משב"ק הגרמ"י ליפקוביץ זצ"ל
תפקיד היום: משגיח בישיבת בית מדרש עליון

מעטים הם האנשים שעזבו את ליבת העשייה הציבורית לטובת שערי בית המדרש. אחד מהם הוא הגאון רבי יוסף שלמה קורלנסקי, נכדו ונאמן ביתו של הגאון רבי מיכל יהודה ליפקוביץ זצ"ל.

הרב קורלנסקי, מילדיו הצעירים של בתו הגדולה של הגרמ"י, הרבנית טובה, גדל בבית הקטן ברחוב וילקומירר. שם בבית ה'סבא' הגדול, עשה הוא את מיטב שנותיו, צעד עמ סבו עוד בילדותו לכל תפילה ושיעור וליווה אותו בנאמנות לכל אירוע מזדמן. כשעלה לישיבה קטנה, המסלול היה ברור - ישיבה קטנה פוניבז', שם כיהן הסבא בראשות הישיבה, כשהנער יוסף שלמה [יוסי] לא מש מן האהל.

את מסכת לימודיו השלים בישיבת פוניבז' הגדולה, הצמודה למעונו של הגרמי"ל זצ"ל, כשאת שנת הלילה ואת שעות בין הסדרים עשה במחיצת סבו הגדול. ואך טבעי היה הדבר שהפך הוא לאיש המפתח ולנאמן הגדול.

עם נישואיו עבר להתגורר בקרבת מקום ועיקר עיסוקו במשך היום היה הלימוד בכולל פוניבז' ועם הגרמי"ל, שמלבד מה שנעזר בו בכל ענייניו האישיים והציבוריים, מצא בו גם 'חברותא' כלבבו כשהשניים הגו מידי יום שעות ארוכות בתורה.

בערוב ימיו של הגרמי"ל, הסתלק לבית עולמו לאחר מחלה קשה אביו הגאון רבי בנימין ביינוש קורלנסקי זצ"ל. הגר"ב היה תלמידו המובהק של הגרמי"ל וכיהן לצידו כר"מ בישיבה. מידי בוקר היו השווער וחתנו עמלים להכנת השיעור היומי אותו היו מעבירים במקביל, ועם פטירתו של הגר"ב החל הנכד - הבן למלאות את מקום אביו גם בחברותא זו.

כיום, לאחר פטירת הגרמי"ל, התמנה הגאון רבי יוסף שלמה למשגיח בישיבת 'בית מדרש עליון' בבני ברק, שמרן הגרמי"ל היה נשיאה ומקימה. בתפקידו זה ממשיך למעשה הרב קורלנסקי את מורשתו הרוחנית-חינוכית של סבו הדגול ותלמידיו דבקים בו בעוז.

מידי יום ראשון בשעות הלילה יתכנסו במשרדי 'לב שומע' במרכז העיר ב"ב עשרות משגיחים ומנהלים רוחניים לשעות שיחה ארוכות בענייני השעה ודרכי ההתמודדות בתקופתנו, כשאחד ממובילי השיח הוא הרב קורלנסקי, שקיבל מסורות חינוך והעמדת תלמידים אצל סבו הגדול.

מלבד תפקידו זה, התובעני לכשעצמו, מידי לילה כשמחוגי השעון יעמדו על השעה 3:30 לפנות בוקר, יקיץ הרב קורלנסקי משנתו ויזדרז להגיע להיכל הכולל של הנגיד דן גרטלר בבני ברק, שם בקרן זווית יעמול שעות ארוכות על מחברות עמוסות מכתבי תורת סבו, אותן יעבד להמשך סדרת ספרי הגרמי"ל 'מנחת יהודה', כשאך לאחרונה יצא לאור ספר מנחת יהודה על מסכתות 'מכות ושבועות'.

בשעה 12 בצהריים יישמע קול תזוזת כסאות בביתו הקט של הגרמי"ל זצ"ל, בזה אחר זה יכנסו לבית כ-25 איש, בהם אנשי עמל ואברכים, לשיעורו של הרב יוסף שלמה קורלנסקי. שיעור זה נוסד בשלהי ימיו של הגרמי"ל, לאחר שפרש ממסירת השיעורים בהיכל הישיבה, ועם פטירתו ביקשו משתתפי השיעור להמשיך את השיעור לזכרו, כשהבחירה הטבעית להמשך מסירת השיעור נפלה על כתפי הנכד - התלמיד רבי יוסף שלמה, את השיעור יכין הוא בשעות הבוקר עם לא אחר מאשר הרב חיים אסחייק, מי שהיה נאמנו ומקורבו של הגרמי"ל אף הוא, וזכה לתודת המשפחה במסע ההלוויה.

בשעות הפנאי שעוד נותרו בידו, יעמול הרב קורלנסקי על הוצאת ספר הדרכה ופרקי זכרון ממשנת הגרמי"ל, כשעל הספר עובר פרק פרק לא אחר מאשר הגר"ח קניבסקי. הסיבה לכך היא משום דברי הגרמי"ל בצוואתו, בהם ביקש שלא יוציאו אחרי פטירתו ספרי סיפורים אודותיו מלבד מה שיש בהם לחיזוק התורה ועבודת ה'. הגר"ח שרואה את עצמו תלמידו של הגרמי"ל עוד מימי בחרותו בישיבת תפארת ציון, נאות לעבור על כל דף מדפי הספר העתיד לראות אור ולאשר את תוכנו בהתאם לצוואת קודשו של הגרמי"ל.
קורלנסקי לפקוביץ משבקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד