כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

דיאטה לאחר לידה - מתי מומלץ להתחיל?

אמהות רבות מתחילות מהר מאד אחרי הלידה להשתמש במושג דיאטה, וקצת נוטות לשכוח שהגוף עבר טלטלה לא פשוטה של הריון ולידה - וגם הוא צריך תקופת הסתגלות

דיאטה לאחר לידה  - מתי מומלץ להתחיל?


כולנו מכירים את התחושה הזאת שלאחר הלידה... נגמרו תשעה חודשים של בטן גדולה ותחושת כבדות מתמשכת, ובמיוחד בקרב אמהות בפעם הראשונה, פתאום אנחנו לא מבינות איך התינוק שלנו יצא לעולם והבטן שלנו עדיין גדולה, אנחנו עדיין בעודף משקל והגוף שלנו לא מזכיר בשום צורה את איך שהוא נראה לפני ההריון. ואז יש תחושת תסכול וגעגועים ל"גוף שהיה לי פעם", שמצטרפים לתחושת עומס והצפה שגם ככה קיימת בשבועות הראשונים שלאחר הלידה. ואז פתאום מתחיל הלחץ של "אני חייבת להרזות", "להיכנס לג'ינס של לפני ההריון" ו"אני צריכה להוריד את הבטן הזאת" ועוד ועוד.

אז קודם כל לפני הכל, חשוב לקחת אויר. אמהות רבות מתחילות מהר מאד אחרי הלידה להשתמש במושג דיאטה, וקצת נוטות לשכוח שהגוף עבר טלטלה לא פשוטה של הריון ולידה - וגם הוא צריך תקופת הסתגלות, זמן "לחזור לעצמו", לנפיחות לרדת, לבצקות להיעלם, שרמת העייפות תרד ושההורמונים יתאזנו בגוף. ולכן צריך סבלנות. יש משהו מאד הגיוני ולגיטימי בהקדשת השבועות הראשונים שלאחר הלידה להתמקדות בתינוק החדש שלך והפיכתך לאמא בפעם הראשונה, או השנייה או השלישית...זה נכון שגם חשוב שאת תרגישי טוב עם עצמך, שתהיה לך תחושת בטחון ושתסתכלי במראה ותאהבי את מה שאת רואה, אך חשוב להפנים שירידה במשקל זה תהליך, משהו שלא קורה ביום וחשוב לזכור שכאמא התזונה שלך משפיעה גם על התינוק שאת אחראית לו. זה כבר לא רק את.

אז להלן כמה עצות חשובות וטיפים שיעזרו לך:
• המושג דיאטה הוא שגוי מיסודו כשמדובר בהורדה במשקל לאחר הלידה. זה טעות לקום חודש לאחר הלידה בבוקר ולהגיד "מהיום דיאטה". ב- 6 השבועות הראשונים לאחר הלידה הגוף עדיין בתהליך התאוששות – וחשוב לזכור זאת. הנכון הוא אימוץ הדרגתי של הרגלי תזונה נכונים כבר בתקופה הראשונה שלאחר הלידה, ובניית תפריט עשיר אשר יש בו רכיבים חשובים לתפקוד הגוף, לצד המנעות ממזון שומני, מעובד ועתיר בקלוריות. זיכרו שעל פי ההמלצות אמא מניקה צריכה לאכול כ- 1,800 קלוריות ביום.

• זיכרו שכל החלטה על תפריט קיצוני שבו תזונה חסרה תגרום לחולשה, כאבי ראש וסחרחורות, ומעל לכל תמנע מהתינוק רכיבים תזונתיים החיוניים להתפתחותו התקינה. בנוסף לצד כל תפריט הקפידי לשתות הרבה מים, 8-12 כוסות ביום, ואם את מניקה רצוי לצמצם כמה שיותר שתיית קפה ולהימנע מאלכוהול. שתייה מרובה של מים תעזור לך מאד בהשלת משקל עודף מההריון.

• החודש - חודשיים הראשונים לאחר הלידה זו לא תקופה קלה לאם. מדובר בימים אינטנסיביים בהם את ממעטת לישון, לא מנהלת שגרת יום מסודרת ולא תמיד זוכרת לאכול כמו שצריך; אוכלת כשיש זמן, מדלגת על ארוחות, אוכלת "מה שיש" וכד'. דווקא חשוב לעשות מאמץ בתקופה הזאת לייצר שגרה תזונתית, המורכבת מ- 3 ארוחות עשירות ומזינות ביום ואכילת ירקות ופירות בין הארוחות וכד', או לחילופין 5-6 ארוחות קטנות יותר. זה לא פשוט בתקופה הזאת – אבל זם גם יעזור לך לוודא שהתינוק שלך מקבל את כל צרכיו וגם יקל עליך בתהליך של אימוץ סדר יום תזונתי. אסור שתהיי במצב שפתאום תקלטי בשש בערב שלא הכנסת כלום לפה מהבוקר.


• אם בהריון הקפדת יותר או פחות על התזונה, והרשית לעצמך לנשנש בלי סוף ולהתפרע, ולאכול בשעות מאוחרות – שזה בסדר ולגטימי בתקופה זו - עכשיו חשוב יותר מאי פעם שתדאגי לתזונה שלך ושל התינוק שלך. לתזונה נכונה תפקיד חשוב בהשבת הכוחות והאנרגיות לגופך אשר עבר מסע לא פשוט של הריון ולידה. חשוב לבנות תפריט בריא ומאוזן שכולל את כל אבות המזון, שהוא מגוון ומשתנה, צבעוני (לכל צבע תרומה תזונתית אחרת) ואל תתביישי לבקש עזרה מהקרובים לך בהכנת האוכל או לקנות אוכל מוכן ממקום שאת מכירה וסומכת עליו.

• מלבד החזרת הכוחות לגופך, חשוב לוודא כי אין לך חסכים כאלו ואחרים כתוצאה מההריון והלידה. הלידה הינה חוויה לא קלה עבור הגוף והוא צריך להתחזק שוב. לאמא חזקה יותר מבחינה פיזית יהיה גם קל יותר לטפל בתינוק ויהיה לה יותר סבלנות – וכאן תרוויחו שניכם! חשוב לעשות בדיקות דם אחרי הלידה ולראות שאין לך חוסרים, כגון ברזל, ויטמינים וסידן. הקפידי על המשך לקיחת תוסף ברזל, שמומלץ מאד בתקופה הראשונה לאחר הלידה, חשוב לאכול מזונות עשירים בחלבונים ובברזל כגון בשר בקר רזה ובשר הודו אדום, קטניות לסוגיהן, טחינה ומיני אגוזים. סידן חשוב להתפתחות גופו של התינוק וחיזוק עצמותיו, ולחיזוק גופך לאחר הלידה. מה גם שהסידן שבתזונתך עובר בחלקו לחלב שלך, ולכן חשוב שלא ייוצרו חסכים. כאשר כיום ניתן למצוא על המדף מוצרי חלב מועשרים בסידן. כדאי לאכול גם יוגורטים מועשרים בפרו-ביוטיקה, אלו יסיייעו בשגשוג חיידקים ידידותיים אשר יתרמו לחיזוק מערכת החיסון ומערכת העיכול.

• בנוסף כדאי לגוון מדי פעם את התפריט באכילת דגים או טונה בהירה. דגים עשירים בחומצות שומן מסוג אומגה 3 התורמים להתפתחות המח ומערכת העצבים של התינוק.

• לא מעט נשים סובלות אחרי לידה מעצירויות ומטחורים. מומלץ לצרוך מזונות עשירים בסיבים תזונתיים, להוסיף כף שמן זית שמקלה על היציאות ולהרבות באכילת פירות וירקות. כמו כן, פירות יבשים מסייעים גם הם במצבים אלו יש לכך חשיבות בהסדרת היציאות ועידוד חילוף חומרים בריא, שלעיתים מתשנה לאחר הלידה.

• לגבי נשנונים: השתדלי להימנע מדברים לא בריאים. במידה ואת מרגישה שאת לא יכולה לוותר על הנשונים תשקלי לחתוך ירקות למקלות, 2-3 פירות ביום ואגוזים למיניהם אשר הינם עשירים בברזל.

• תפני זמן לפעילות גופנית, אך מתונה, שמאד תסייע בירידה במשקל ועיצוב הגוף. צאי לטיולים רגליים כשהתינוק בעגלה ואת צועדת בקצב, אפשר לצרף חברה או לעשות זאת כקבוצת אמהות. אפשרות אחרת היא להירשם לחוג, בזמן שהבן זוג, הורה, חברה או בייסיסיטר ישמרו על הקטן – זה בסדר את תקדישי שעתיים בשבוע לעצמך – זה יתן לך אנרגיות ויעשה נפלאות לעיצוב הגוף. בחודש הראשון שלאחר הלידה מומלץ להימנע מפעילות גופנית מאומצת ולחזור בהדרגה לפעילות באופן שגרתי.
דיאטה לידה הריון סימילאק תזונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד