י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ביוזמת ח"כ פולקמן: המדינה תעדיף עסקים קטנים

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה: תקנות יעניקו העדפה במכרזי המדינה לעסקים קטנים ובינוניים

פולקמן. צילום: פלאש90
פולקמן. צילום: פלאש90


בשורה ליותר מחצי מיליון עסקים קטנים בישראל: העדפה במכרזי המדינה על ידי תקנות שיעניקו עדיפות לעסקים קטנים ובינוניים ובכך יגדילו את נתח המכרזים. כך לפי הצעת החוק אותה יזם יו"ר סיעת 'כולנו', חה"כ רועי פולקמן, ואשר אושרה היום (א) בוועדת שרים לענייני חקיקה. עוד צוין בהצעת החוק כי יש לתת העדפה לעסקים קטנים שיקבלו את התוצאה הגבוהה ביותר בשקלול הסופי במכרז, על פני עסקים אחרים שקיבלו תוצאה זהה.

"ממשלת ישראל משמשת כקניין הגדול ביותר במשק הישראלי ומכאן שיש לה השפעה גדולה על הסקטור העסקי כולו שתרומתו למשק נאמדת במיליארדי שקלים. המכרזים הממשלתיים לרוב מורכבים ותחרותיים, ודורשים הכנה מרובה. רוב העסקים הגדולים שנגשים למכרזים ממשלתיים מייעדים לכך כח אדם מקצועי. העסק הקטן מגיע מראש למכרז בחסרון מול הדרישות ומול תאגידים גדולים ולא לוקח נתח מעוגת המכרזים המשמעותית במשק", אומר פולקמן.

מסקר שערך 'החשב הכללי' בו נשאלו עסקים קטנים ובינוניים לגבי השתתפותם במכרזים ממשלתיים ומוסדיים, עלה כי רק 25% מהם ניגשו למכרזים אלו, כאשר מתוכם, השיעור הגבוה ביותר של מגישי ההצעות הוא של עסקים בהם 11-20 עובדים. כלומר, שיעור הזכייה במכרזים כלשהם, בין אלו שניגשו, עולה עם גודל העסק.

כאמור, מגזר העסקים הקטנים והבינוניים בישראל כולל יותר מחצי מיליון עסקים המהווים כ-99% מהעסקים במדינה. כ-70% מהמועסקים במגזר העסקי כולו, עובדים בעסקים קטנים.

החסמים העיקריים הקיימים בפעילות העסקים הקטנים והבינוניים בכניסה למכרזים הם תנאי סף מיותרים ובהם מחזור כספי, ניסיון עבודה מול לקוחות ממשלתיים, איתנות פיננסית, פריסה ארצית ותקני איכות. חסמים נוספים הקיימים מצביעים על הגדרת היקף מכרז גדול אשר מונע מהעסקים הקטנים להשתתף בו, עלויות גבוהות של רכישת מסמכי המכרז ע"י הספק, למידת המכרז והכנת ההצעה. חסמים נוספים שעולים הם נגישות למידע כיצד לגשת למכרזים ואי ודאות בדבר היקף ההתקשרות - העסק אינו מודע בשלב המכרז מהי הכמות הסופית שתוזמן מכל ספק ולכן מתקשה להעריך אם כדאי לו להגיש ההצעה ועוד.

דו"ח מבקר המדינה שפורסם לאחרונה הצביע על הליקויים העיקריים והחסמים לעסקים קטנים ברכש הממשלתי ומצא כי למרות החלטת הממשלה להגדיל את חלקם של העסקים הקטנים והבינוניים, אין כיום בקרה על ועדות המכרזים המשרדיות כדי לבחון האם החלטת הממשלה בוצעה. זאת ועוד, לא נבחנו כלל הגופים הציבוריים המפרסמים מכרזי ממשלה לאיתור חסמים המונעים מעסקים קטנים ובינוניים להגיש הצעות למכרז או מקשים עליהם שלא לצורך.

מבקר המדינה הצביע על כך שלמעלה משלוש שנים נעשו ניסיונות לקידום חוק עידוד עסקים קטנים ובינוניים במכרזים ממשלתיים, ללא הצלחה.

חה"כ רועי פולקמן, יוזם החוק: "מגזר העסקים הקטנים והבינוניים בישראל הוא אחד המרכיבים המרכזיים בצמיחת המשק הישראלי בכלל ובפיתוח יישובי הפריפריה וקידום אוכלוסיותיהם בפרט. העצמת עסק קטן מהפריפריה מייצרת מקומות תעסוקה נוספים, מצמצת את אחוזי האבטלה ומחזקת ככלל את המשק המקומי. אינטרס הממשלה ליצור תחרות במשק שתהיה טובה הן ליעדי הרכש והן לאזרחים על ידי יצירת תחרות והורדה במחירים. מוטלת עלינו האחריות לחזק את העסקים הקטנים ולמנוע מהם יציאה מהשוק וחיזוקם כמקור לדינאמיות כלכלית במשק גם בעתיד".

מבדיקה שערך דו"ח מבקר המדינה משנת 2010, התפלגות העסקים לפי אזור גיאוגרפי מציב את תל אביב והמרכז עם 54%, אזור הצפון אחריו עם 14%, חיפה – 11%, דרום – 10% וירושלים עם 9% בלבד. העברת חוק חובת המכרזים – העדפה במכרזים לעסקים קטנים תיצור פתח מהותי לעסקים קטנים מהפריפריה בהתמודדות במכרזים ממשלתיים בכך שיוסרו חסמים מיותרים שמנעו מהם להשתתף ולזכות במכרזים אלו.
מכרזים העדפה עסקים קטנים חוק פולקמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד