י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

עימות בין האוצר ליועה"מ על תמ"א 38

עימות בין משרד האוצר ליועץ המשפטי לממשלה, על רקע תקנות תמ"א 38 • על מה הויכוח ומה ההשלכות על ירושלים?

בנייה. צילום: פלאש90
בנייה. צילום: פלאש90





עימות בין משרד האוצר ליועץ המשפטי לממשלה, על רקע תקנות תמ"א 38: לקראת כינוסה של המועצה הארצית לתכנון ובניה מחר (ג'), בנושא חישוב זכויות הבניה בתמ"א 38 במסלול הריסה ובניה, הצהירו במינהל התכנון באוצר על כוונתם להציע חישוב זכויות על פי הפרשנות המרחיבה, בניגוד לעמדת היועמ"ש לממשלה שהציג עמדה שונה בעניין.

לקראת הדיון, הוצגו למינהל התכנון שבמשרד האוצר שלוש חלופות שונות: האחת הציעה להמשיך את החישוב הקיים על בסיס זכויות התב"ע ולא על בסיס הבניין שקיים, השנייה הציעה, כהמלצת היועה"מ להפחית בהיקף הזכויות שניתנו עד כה. השלישית שילבה בין השתיים. ההבדלים בין החלופות נוגעים בעיקר לאופן חישוב גודלה של קומה בבניין החדש שיבנה.

בישיבה מקדימה שהתקיימה אמש באוצר, הוחלט להציג את ההצעה שגובשה באוצר, לפשט את ההוראות ולהחיל את הפרשנות המרחיבה על כל המגרשים.

בטיוטת הנוסח הראשונית של האוצר היה רצון להחריג מהמסלול בניינים שעליהם 3 דירות ופחות ועל פי הנוסח העדכני גם בניינים אלו אפשריים במסגרת תמ"א 38 ב'.



עמיחי ניימן מנכ"ל חברת BB גרופ צילום: עמיחי ניימן מנכ"ל חברת BB גרופ
עמיחי ניימן מנכ"ל חברת BB גרופ


עמיחי ניימן מנכ"ל חברת BB גרופ, היוזמת פרוייקטים של תמ"א 38 ופינוי בינוי בירושלים, ‏מסביר: "כל ההנחיות בנושאים אלו אמנם אינו חלות על ירושלים אבל ההתמהמהות בעניין החישוב האטו את הקצב של פרויקטים רבים וגרמו לחששות לגבי עתיד תמ"א 38. בעיקר לגבי תוכניות פינוי בינוי שגם כך בספק בעיני תושבי ירושלים שעוד לא ראו פרוייקטים הולכים ונבנים במסגרת התמ"א.

• המלצת האוצר טובה או לא?

מעולה, בהחלט אני מברך על כך מאחר והרווחיות בפרויקטים יהיו גדולים יותר והדיירים וגם היזמים יצאו נשכרים מההחלטה.

• מתי לדעתך יתחילו להתבצע בירושלים פרויקטים של תמ"א 38 בירושלים?

בחודשים האחרונים עיריית ירושלים פתחה מחלקה ייעודית לטיפול וזירוז הליכי תמ"א 38 מה שהופך את הטיפול להרבה יותר יעיל ומקצר את הבירוקרטיה והליך התכנון, כבר התחילו לראות תוצאות בשטח ובחודשים הקרובים תתחיל בע"ה תנופת בנייה של ממש בירושלים.

בכל מקרה יש גורם נוסף שמעכב בד"כ פרויקטים של תמ"א 38 ואלו הדיירים עצמם, להגיע להסכמות וחתימת הסכם מול הדיירים זה דבר שלא תמיד פשוט והרבה מהיזמים מתקשים בו, אי אפשר להתקדם בהליך התכנון מבלי חתימות של הרוב הנדרש ע"פ החוק. זה הגורם המרכזי בעיכוב פרויקטים של תמ"א 38 בכלל ובירושלים בפרט.

• בערים אחרות יש כן‏ תנופת בניה משמעותית במסגרת תמ"א 38?

בהחלט, בערים כמו ראשון לציון ורמת גן לדוגמא ,‏קיימים פרויקטים רבים שבוצעו. כשאנשים רואים בעין בניינים בנויים ודיירים מרוצים הדבר משפיע וגורם להתעניינות רבה ורצון לשפר את איכות החיים.
נדלן תמא 38 פרוייקט בנייה עמיחי ניימן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד