י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

אם אין לחם: החיים עם צליאק

"איך אפשר לחיות בלי פיצה?” “את/ה אף פעם לא אוכל/ת עוגות?” • נירה פלדמן, דיאטנית ילדים ומובילה את תחום תזונת ילדים במכבי, עוזרת לחיות עם צליאק בשלום

אם אין לחם: החיים עם צליאק


מהם הגורמים לצליאק?
צליאק היא דלקת במעי, שנגרמת עקב החשיפה לרכיב החלבוני גלוטן, המצוי בדגנים חיטה, שעורה, שיפון ושיבולת שועל. מדובר במחלה אוטואימונית בעלת בסיס גנטי. הדלקת במעי עלולה לגרום לתת ספיגה של רכיבים תזונתיים נוספים החיוניים לגוף.

האם יש לי צליאק?
בסך הכל, 0.5%-1% מכלל האוכלוסייה מאובחנים עם צליאק. כיוון שמדובר במחלה עם בסיס גנטי, הסיכוי ללקות בה גובר כאשר היא קיימת במשפחה או כשישנה היסטוריה משפחתית של מחלות אוטואימוניות (כמו סוכרת למשל). הסימפטומים המחייבים בדיקה, ומגבירים את החשש לצליאק הם: קומה נמוכה, אנמיה לא מוסברת, ירידה לא מוסברת במשקל, כאבי בטן, שלשול מסיבי, עצירה בגדילה, עיכוב בהתבגרות (אצל ילדים) ופגמים באמאייל השיניים.

הן ילדים והן מבוגרים עלולים ללקות בצליאק. הדלקת מופיעה לעיתים עם החשיפה הראשונה לגלוטן, ולעיתים בגיל מאוחר. אין כיום הסבר מדוע אצל חלק מהאנשים הסימפטומים מופיעים בגיל צעיר או מבוגר יותר, אך שכיחות הצליאק בקרב שתי האוכלוסיות, עולה עם השנים. במידה ויש חשד לצליאק, בדיקת דם פשוטה מאתרת את החשד, אך בדיקת ביופסיה של המעי מגלה האם אכן מדובר בצליאק או בגורם אחר.


חיים ללא גלוטן
הטיפול בצליאק הוא שמירה על תזונה מתאימה לכל החיים, תזונה שאיננה מכילה את הדגניים הגורמים להתפתחות הדלקת. זה מהלך הדורש שינוי מסוים באורח החיים, כיוון שחשוב לבדוק כל מזון ומאכל. חיים ללא גלוטן אינם פשוטים אך אי שמירה על הדיאטה מעלה את הסיכון לחלות בסרטן לימפומה, סיכון לאוסטיאופורוזיס ואת הסיכון למחלות אוטואימוניות נוספות. כמו כן, קיימים היום בשוק מגוון תחליפים וקמחים שאינם מכילים גלוטן: קמח תירס, קמח תפוחי אדמה, קמח חומוס, קמח קינואה, וכן אורז, תפו”א קטניות כמו אפונה, עדשים ועוד. קיימים היום בשוק מגוון גדול של תחליפים המתאימים לצליאק. לאחר גילוי צליאק, מומלץ להגיע לייעוץ תזונתי של דיאטנית פעמיים בשנה. ייעוץ זה חשוב עבור קבלת מידע על צליאק ולבניית תפריט מאוזן ומגוון – מותאם אישית למטופל, וכן בילדים לאפשר מעקב אשר יבטיח גדילה והתפתחות תקינה. בנוסף, מומלץ להירשם לעמותת הצליאק בישראל.

קישורים:
פורסם במקור בבלוג מכבי
צליאק מחלות בית חולים גלוטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד