כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

ריח פה – גורמים ודרכי התמודדות

לא רק סיגריות ואלכוהול: בואו לגלות את הגורמים לריח רע בפה ואת דרכי ההתמודדות עם הבעיה הנפוצה

צילום: קובי גדעון, פלאש 90
צילום: קובי גדעון, פלאש 90


ריח פה אולי נשמע כמו בעיה זניחה, אבל מדובר במצב רפואי בעל השלכות משמעותיות על הסובלים ממנו. מלבד התחושה הבלתי נעימה, האדם הסובל ממנו סובל גם כן מעכבות חברתיות ומתקשה לתפקד באופן נורמלי. החדשות הטובות הן, שלא מדובר בגורל. הנה מה שניתן לעשות כדי להתמודד עם הבעיה.

ריח פה, או בשמו הרפואי – הליטוזיס (halitosis), הינו בעיה יחסית נפוצה. כ-25% מהאוכלוסייה סובלת ממנה בדרגות שונות. המופע הנפוץ ביותר של בעיה זו קיים בבוקר, וזאת בגלל שבלילה הפה חשוף פחות לאוויר ולחמצן, וכן מכיוון שבלילה הפרשת הרוק יורדת והחיידקים יכולים "לחגוג". עם זאת, ישנם אנשים שסובלים מבעיה זו גם לאורך היום. הבשורות הטובות הן שיש מה לעשות.

אז מה גורם לכך?

ישנם גורמים רבים ומגוונים. אנו נתמקד בעיקריים ובנפוצים שבהם.

1. חיידקי הפה – חלק מאוכלוסיית חיידקי הפה הם חיידקים מפרקי חלבון. חלק מתוצרי הפירוק של החלבון ע"י חיידקים אלו, הינם תרכובות המכילות גופרית, ותרכובות נוספות שנפלטות ע"י החיידק לחלל הפה וגורמות לריח הרע.

2. הלשון – תתפלאו, אבל הלשון היא האיבר הכי מזוהם ומדיף ריח בפה שלנו. חלקה האחורי והמחוספס של הלשון מלא בנישות שמשמשות מאגר של חומרים מדיפי ריח ושל חיידקים גורמי ריח. גם מי שאינו סובל מריח רע מהפה מוזמן לקחת כפית חד פעמית ולגרד מעט את חלקה האחורי של לשונו ולהריח. סביר להניח שלא תתענגו על כך יותר מדי.

3. מחלות חניכיים ובעיות דנטליות – מאחר וחיידקים מפרקי חלבון הם הגורמים העיקריים למחלות חניכיים, קיומן של מחלות אלו מלוות לרוב גם בהליטוזיס הנגרם מאותם חיידקים.
בעיה דנטלית נפוצה נוספת שעלולה לתרום להיווצרות ריח פה היא יובש פה. בעיה זו מתאפיינת בירידה בכמות ובקצב זרימת הרוק אל חלל הפה, והדבר מסייע לשגשוג חיידקי הפה, ולהתקדמות של תופעות לא רצויות כמו עששת, דלקות חניכיים וריח פה.

4. סיבות נוספות – עישון ואלכוהול הם גורמים נפוצים לריח פה בעקבות החומרים המזיקים שחודרים לחלל הפה באמצעותם. כמו כן, מחלות שונות, תרופות מסוימות, מאכלים מסוימים, ובעיות שונות במערכת העיכול, עלולים לגרום לתופעה.

מה אפשר לעשות?

באופן כללי כדאי לשתף את הגורם המטפל (רופא משפחה, רופא שיניים) בקיומה של הבעיה, ולקבל ממנו המלצות טיפוליות אישיות לכל מטופל. עם זאת, ישנם מספר כללים שוודאי יכולים לעזור:

1. שמירה על היגיינה – צחצוח שיניים נכון מספר פעמים ביום, ניקוי הלשון בעזרת המשטח האחורי והמחוספס של מברשת השיניים, וביקור סדיר אצל שיננית ורופא שיניים, יסייעו פלאים בהפחתת ריח הפה. הסרת הרובד החיידקי בין בבית ובין במרפאה מסלקת את הגורם החשוב והעיקרי בין הגורמים לריח פה, שהוא החיידקים.

2. תזונה – יש להקפיד לאכול כמה שפחות מזון מעובד ומזון שעלול "להיתקע" בין השיניים ולהישאר שם זמן רב מדי. דוגמאות טובות למזונות כאלו הם בשר מעובד, קלחי תירס או מנגו. כמו כן, מומלץ ללעוס מסטיק עם קסיליטול לאחר הארוחה כדי לעודד הפרשת רוק ולשטוף את התרכובות הריחניות מתוך חלל הפה.

בנוסף, כדאי להפחית צריכת מאכלים שריחם חזק כמו שום או בצל, קפה וחזרת. לגבי האחרון אחד החומרים העיקריים המרכיבים את רוטב החזרת הינו תרכובת כימית בשם isothiocyanate. תרכובת זו היא בעלת ריח חזק המצויה בטבע, שמטרתה להגן על הצמח מפני מזיקים.

3. הפחתת הרגלים התורמים לריח פה – הרגלים כמו עישון, שתיית אלכוהול מרובה או שתיית קפה מרובה. אמנם ריח פה הוא מהבעיות הזניחות יותר המיוחסות להרגלים אלו, אך יש לציין שהוא אחד הגורמים המרכזיים המעודדים גמילה מהם.

לסיכום, ריח פה הוא אמנם תופעה לא נעימה בעליל, אך אין מדובר במצב בלתי הפיך. עם קצת מודעות וכוח רצון, ניתן ליישם מספר כללים פשוטים ולמגר את התופעה באופן כמעט מלא.
עם זאת, אם בכל זאת ממשיכים לסבול מכך, או אם מתחילים לסבול מכך באופן פתאומי, יש להתייעץ בנושא ברופא המטפל, כיוון שהדבר עלול להיגרם ע"י תרופות מסוימות, או לחילופין, לרמז על בעיה רפואית אחרת שכדאי לאבחן בהקדם.

באדיבות פורום רופאים חרדים
שיניים רפואה מאמר ריח פה בריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד