י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

"מפעל הונאה": כך עבדה השיטה • צפו

רישום תלמידים מחו"ל וחוגי הקנאים: כך גנבה ע"פ החשד רשת של מנהלי עמותות מיליונים ממשרד החינוך

אחד החשודים בבית המשפט. צילום: קובי הר צבי
אחד החשודים בבית המשפט. צילום: קובי הר צבי


פרשת 'מרמה במוסדות': "מדובר במפעל של הונאה", כך הגדיר השופט היום (א'), את הפרשה בה מעורבים מספר מנהלי עמותות ומוסדות.

היום הוארך מעצרם של שלמה ורטהיימר (38), פנחס מנחם זיידמן (50), מרדכי הרשלר (34) ואביגדור גולדשטיין (47), עד ליום חמישי. מעצרה של חשודה חמישית (51) ששמה נאסר לפרסום, הוארך עד ליום רביעי.



השופט דוד שאול גבאי ריכטר, שדן בעניינם של החשודים, אמר: "מדובר בפרשה רחבת היקף של מרמה שיטתית שהופנתה כלפי משרד החינוך, וזאת במטרה לקבל כספים שלא כדין למימון מוסדות חינוך. מפעל הונאה, שפעילותו התפרסה על פני זמן רב ועירבה מספר רב של גורמים.

"עבירות מסוג זה פוגעות בקניין הציבור - כספים אותם מקצה הממשלה לצרכים מסוימים - כספים העוברים "כיבוס" ומגיעים ליעדים לא להם, ושלא כדין", סיים.

לפי החשד פנו העצורים למשרד החינוך בבקשה לתקצב מוסדות שהם מפעילים. אך התברר כי חלק גדול מהתלמידים בכלל נמצאים בחו"ל וחלק נוסף לומדים בישיבות שלא מקבלות תקצוב מהמדינה מסיבות שונות, או שלא מכירים במדינה, או שלא קיבלו אישור לניהול תקין.



וכך, העמותות שנקראו 'תקוות הגאולה', 'כולל אברכים מנחם ציון', 'מנחת ישראל' ו'זרעא חיא וקיימא', קיבלו מליונים ממשרד החינוך.

"הגענו לחלפני כספים שדרכם העמותות מימשו את השיקים לכסף מזומן", סיפרה המשטרה, "הבאנו גם אנשים שקשורים לעמותות לחקירה. לאחר חקירה הוחלט שחלק מהם מגיעים להארכת מעצר. בשלב זה אי אפשר להגיד למי יש חלק גדול יותר או קטן יותר. גם עכשיו נחקרים מעורבים נוספים".



במהלך הדיונים עלה כי תלונה ראשונה, הוגשה על ידי משרד החינוך בחודש יוני לגבי עמותת 'תקוות הגאולה'. לאחר בדיקה, התברר שישנן עוד עמותות קשורות הפועלות באותו אופן. עם אנשים העוברים מעמותה לעמותה. בשל המצב הבטחוני התמשכה החקירה עד היום.

לטענת המשטרה מדובר ברשת: "הם פעלו בצוותא וכרגע אנו לא יכולים להגיד בוודאות חלק של מי גדול יותר ושל מי קטן יותר. החלטנו לבצע את המעצר היום שכן - היום יום התשלום, אילו לא היינו עוברים לחקירה גלויה, החשודים היו מקבלים עוד כסף רב מהמדינה".

אנשי משרד החינוך הגיעו היום לחלק מהמוסדות בהם עובדים החשודים ורשמו דו"חות. מעבר לכך הם ביצעו ביקורת במוסדות לפני מספר חודשים שביססו את החשדות.

לחשודים מיוחסים חשדות לביצוע עבירות הלבנת הון, קבלת דבר במרמה, זיוף ושימוש במסמך מזויף. לחלקם גם מיוחס רישום כוזב במסמכי תאגיד.



שלמה ורטהיימר חשוד במעורבות בשלושה עמותות, אולם פרקליטו עו"ד שלום בן שבת טען בדיון כי אם ישנו מסמך עליו חתם החשוד לאחרונה - הוא מזוייף. "אני מבקש כבר בשלב הזה לבצע בדיקה גרפולוגית". עוד הוסיף "אני סבור שאין בין מרשי לבין האחרים הצדקה למעצרו".

פנחס מנחם זידמן, נעצר באיחור כי לא היה בביתו הבוקר, וטרם נחקר. בעבר כבר נחקר כעד. פרקליטו עו"ד שדי אמר כי "הוא מוכן למסור גירסתו עוד הלילה". השופט שעיין במסמכים קבע כי, "חלקו גדול מחלקם של אחרים".

עו"ד יאיר נהוראי, פרקליטו של אביגדור גולדשטיין, ביקש כמו יתר חבריו ליצור הפרדה בינו לאחרים. "אין ממצא שמלמד שלקח כסף לכיסו", אמר.



מרדכי הרשלר הינו מורשה חתימה בעמותת "זרעא חיא וקימא". עו"ד יאיר גולן, פרקליטו, מסר ל'בחדרי חרדים' כי טען בפני בית המשפט שאין הצדקה לבקש את הארכת מעצרו. "המשטרה ניהלה את החקירה במשך מספר חודשים בצורה סמוייה", אמר, "הפיכת החקירה לגלוייה מעידה כי יש בידם מספיק חומרי חקירה, כך שאין הצדקה לבקש את הארכת מעצרו היום". והוסיף, "הוא מסר גירסה בחקירתו, ענה לכל שאלה וטוען לחפותו".

החשודה החמישית ששמה נאסר לפרסום, מנהלת עמותה ללא ניהול תקין ולפיכך לא קיבלה תקציבים.

על פי החשד עשתה שימוש בעמותה פיקטיבית תוך הגשת מסמכים מזויפים על מנת לתקצב את הישיבה אך היא לא שיתפה פעולה באופן מלא עם החקירה.

פרקליטה עו"ד קובי מרקוס ביקש מבית המשפט לאסור את פרסום שמה שכן לחשודה "יש עולם עסקים רחב והרבה סמוכים על שולחנה. מרשתי בת למשפחה מוכרת וידועה בעולם החרדי. אנחנו יודעים שחלקה הוא במעגל חיצוני". השופט ריכטר נעתר לבקשה ואסר את פרסום שמה ואת שם הישיבה עד להחלטה אחרת.

החשודים בבית המשפט. צילום: קובי הר צבי


מרמה במוסדות חרדים מוסד ישיבה חקירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד