כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

האם אפשר להתפרנס ממיליוני צפיות ביו-טיוב?

כוכבי יו-טיוב בעולם מגלגלים מיליוני דולרים והופכים לפרזנטורים וסלבס ■ בישראל כוכבי הרשת נמצאים במקום אחר, ולמרות מיליוני צפיות הם לא מצליחים ברוב המקרים לייצר הכנסה גדולה מהאתר

האם אפשר להתפרנס ממיליוני צפיות ביו-טיוב?


בחודש שעבר פרסם העיתון "פורבס" את רשימת היו-טיוברים העשירים בעולם, שזכו לתהילה דרך פלטפורמת הווידאו הפופולרית וידעו לנצל אותה היטב כדי לעשות לביתם.

במקום הראשון נמצא הצעיר השבדי פליקס שיילברג בן ה-25, שמריץ בשנים האחרונות ערוץ יו-טיוב פופולרי במיוחד בשם "PewDiePie", עם 40 מיליון מנויים ומעל ל-10 מיליארד צפיות. הערוץ מציג את שיילברג משחק במשחקי וידאו, דבר שלקהל הרחב אולי לא נשמע אטרקטיבי במיוחד, אבל הפופולריות הזו ייצרה לו עד היום הכנסות בהיקף של 12 מיליון דולר.

גילו הצעיר של שיילברג אינו חריג בנוף היו-טיוברים המובילים - גילם הממוצע, לפי "פורבס", הוא 30. עוד ברשימה אפשר למצוא כוכבי רשת, שמייצרים, למשל, מערכונים משעשעים על סדרות כמו "פוקימון".

ההכנסות מפרסומות שמופיעות ביו-טיוב נגזרות מקריטריונים שונים, בהם כמות צפיות, איכות התוכן ועוד. באופן לא רשמי פורסמו בעבר הערכות כלליות על תשלום של דולר אחד לכל אלף צפיות.

ההכנסות של היו-טיוברים לא מגיעות רק ממודל חלוקת הרווחים עם גוגל, החברה-האם של יו-טיוב, שמריצה פרסומות מקדימות לפני קטעי הווידאו (Pre Roll) אלא משיתופי-פעולה מסחריים ותוכן שיווקי.

ומה קורה בישראל? גם כאן צמחו להם יו-טיוברים, אבל הם רחוקים מלהיות מצליחים כמו הקולגות מחו"ל.

סיבה אחת לכך היא כמובן מחסום השפה ופוטנציאל הקהל דובר העברית (אף כי חלק מכוכבי הרשת מפעילים גם ערוצים באנגלית). סיבה נוספת היא העובדה שהמותגים והמפרסמים בישראל טרם זיהו את מלוא הפוטנציאל של יו-טיוברים מקומיים, שמגיעים למיליוני צפיות ולעשרות אלפי עוקבים.

גופים שכן השכילו להבין זאת, כמו יטבתה ושטראוס, מלהקים את הכוכבים לפרסומות אינטרנטיות ואפילו לפרסומות בטלוויזיה (סלקום). אחרים לוקחים את היו-טיוברים צעד קדימה ומלהקים אותם לתוכניות טלוויזיה, כמו במקרה של אודי כגן שהצטרף לעונה האחרונה של "ארץ נהדרת", או שגיא ברייטנר שצפוי להצטרף לעונה החדשה של תוכנית הנוער הפופולרית "גאליס".

"באיחור אופנתי גם בארץ התפתחה לה קהילת יו-טיוברים משמעותית. החזקים שבהם מגיעים לעשרות אלפי מנויים ומאות אלפי צפיות. ביחס לגודל הקהל מדובר בהצלחה ענקית, שבחו"ל הייתה מיתרגמת להרבה מאוד כסף", מסביר יניב ויצמן, הבעלים ומנכ"ל חברת הפרסום והתוכן לנוער teenk, שבאחרונה פתחה סוכנות לייצוג טאלנטים ויו-טיוברים.

לדברי ויצמן, "המובילים שבהם מצליחים לעשות משכורת נחמדה מהצפיות ומהפרסומות ביו-טיוב, אבל שם לא נגמר המודל העסקי. מכירת מרצ'נדייז, הרצאות, מפגשי מעריצים בתשלום וכמובן השתתפות בפרסומות ושילוב תוכן שיווקי בערוצים יכולים להגדיל משמעותית את ההכנסות שלהם".

טל שריג, מנהלת שיווק בגוגל ישראל, מסבירה כי "היו-טיוברים בישראל עובדים מול שוק פרסומי קטן עם שפה ייחודית שלא מדברים בחו"ל. לכן, בין היתר, ההכנסות מיו-טיוב בישראל לא יצליחו לפרנס בן אדם. עם זאת, ההכנסות מפרסום הן רק חלק קטן מההשפעה הכלכלית, שיכולה להיות ליוצר ביו-טיוב. הוא יכול לבנות את עצמו כמותג ולעשות שיתופי-פעולה עם מותגים. מי שרוצה להצליח להתפרנס, צריך למנף את עצמו ולמקסם את הפוטנציאל של המותג שהוא בונה דרך הקהל שלו".
יוטיוב YouTube כסף צפיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד