י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מיני מבחן דרכים: לנד-קרוזר פראדו 2016 - יוצא מהמערה

הלנד קרוזר המפואר הארוך עולה 366 אלף שקל, מחיר שבו אפשר לרכוש כיום רכבי פנאי מפוארים ומיוחסים יותר. אבל מי שמתייחס ברצינות לעניין השטח, ימצא שללנד-קרוזר אין כמעט כיום מתחרים בשוק, פשוטו כמשמעו

  • ח' טבת התשע"ו
מיני מבחן דרכים: לנד-קרוזר פראדו 2016 - יוצא מהמערה


המושג "מאובן חי" מתייחס בעולם הטבע לבעלי חיים, שבאמצעות הסתגלות מושלמת לסביבתם הצליחו לשרוד מיליוני שנים עם מעט שינויים אבולוציוניים. גם לענף הרכב יש "מאובנים חיים" משלו, כמו טויוטה לנד-קרוזר. בעידן שבו רוב רכבי הכביש-שטח הגדולים הופכים לסמל מעמד יוקרתי ועוברים עידון עבור לקוחות מפונקים, הלנד-קרוזר הוא ענק, גמלוני ובנוי במתכונת עתיקה של "מרכב עם שלדה נפרדת".

טויוטה לא ממשיכה ליצר אותו רק בגלל סנטימנטים. הכלי עדיין רב מכר באיזורים קשוחים בעולם כמו אפריקה, אוסטרליה ודרום אמריקה, ונרכש על ידי חקלאים מסוקסים, טיילי שטח מאובקים ואנשי צבא ומשטרה, שעבורם עבירות ואמינות הן ערכים עליונים. העדכון האחרון של הכלי לפני שנתיים הוסיף לכלי קצת עידון חיצוני, אבל החידוש המרכזי בוצע ברבעון האחרון של השנה עם מנוע טורבו-דיזל חדש: עדיין עם ארבעה צילינדרים אבל עם נפח קטן יותר, מומנט משופר ורמת רעש ופליטה נמוכה משמעותית. זאת לצד תיבה אוטומטית משודרגת, שזכתה לקבל הילוך שישי.



הטיפוס לתא הנוסעים הגבוה הוא מבחן גבריות: יד אחת אוחזת במפתן הגבוה, רגל אחת דוחקת את הגוף אל-על ואז נכנסים אל מפתלים את האגן, לא לפני שזוכרים להרכין את הראש. התא עצמו מרווח אם כי המושבים האחוריים המתקפלים עדיין מיועדים לקטני קומה. הנדסת האנוש השתפרה מאד עם השנים והדגם האחרון מציע אפילו מערכת מולטימדיה מחוכמת ומבוססת אנדרואיד עם כי העיצוב עדיין תכליתי ומסיבי.

הדגם המפואר מרעיף לא מעט פינוקי יוקרה, כולל ריפוד עור בהיר, מושבים חשמליים מחוממים ועוד, אבל פעולות שגרתיות כמו פתיחת המושבים האחוריים ודלת תא המטען עדיין דורשים לא מעט כוח.

יחידת ההנעה החדשה היא בהחלט צעד חשוב ביציאה מעידן המערות. 177 כוחות סוס אולי לא מרשימים בימינו אך הם מקבלים גיבוי ממומנט מסיבי של 46 קג"מ ועוברים דרך תיבה אוטומטית מודרנית. צליל המנוע עדיין תעשייתי לפרקים, בעיקר בהתנעת בוקר, אבל רוב הזמן הוא שקט משמעותית מהמנוע היוצא, במיוחד על הכביש המהיר שבו ההילוך השישי לוקח פיקוד.

נוחות הנסיעה היא "כמו פעם": בולמי זעזועים ארוכי מהלך ורכים יחסית, שבולעים כמעט כל מפגע על האספלט ובשטח מבלי להתרסק בקשיחות. המחיר הוא לא מעט נדנודי משנה ונטיית גוף לא מבוטלת בפניות הדוקות, אם כי השימוש במערכות בקרת יציבות מודרניות מנטרל מבעוד מועד סיכונים מיותרים.

אין מתלי אוויר מתכווננים, אבל יש מרווח גחון עצום, דיפרנציאלים ננעלים בכל פינה, הילוך כוח אימתני, מנוע שמאפשר זחילה מבוקרת בכמעט כל מעלה תלול וכל ירידה חלקלקה ובעיקר קשיחות מבנית, שחושלה בניסיון של עשרות שנים במקומות ובתנאי אקלים, שבהם הנגב נראה כמו אתר נופש לפנסיונרים.

הלנד קרוזר המפואר הארוך עולה 366 אלף שקל, מחיר שבו אפשר לרכוש כיום רכבי פנאי מפוארים ומיוחסים יותר. אבל מי שמתייחס ברצינות לעניין השטח, ימצא שללנד-קרוזר אין כמעט כיום מתחרים בשוק, פשוטו כמשמעו.
טיוטה מבחן דרכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד