כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

מרמה במוסדות: כתב אישום נגד זידמן

למרות שבהצהרת התובע נטען כי המרמה בהיקף של 20 מיליון שקל, כתב האישום בפועל מתייחס לכעשירית מהסכום

בהארכות המעצר. צילום: קובי הר צבי
בהארכות המעצר. צילום: קובי הר צבי

חודש לאחר מעצרם של חמישה מנהלי מוסדות חרדים בפרשת 'מרמה במוסדות', הוגש כתב אישום נגד פנחס מנחם זידמן (50), אשר בו נטען כי זידמן הציג למשרד החינוך מצג שקרי אודות כמות התלמידים במוסדות החינוך, וקיבל 2,232,094 ש"ח במרמה.

בכתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד אורי גולדשטיין מפרקליטות ירושלים, מואשם זידמן כי ביצע פעולות מגוונות, במטרה להונות את המדינה ומוסדותיה ולקבל במרמה כספים, על ידי הגשת בקשות ודיווחים לתמיכה במוסדות חינוך תורניים, אשר כללו פרטים כוזבים ומצגי שווא שונים.

זידמן הציג למשרד החינוך מצג שקרי אודות כמות התלמידים במוסדות החינוך, כמות שאותה הגדיל באמצעות שימוש בפרטיהם של מי שאינם תלמידים בפועל במוסדות החינוך אליהן מתייחסת הבקשה. כתוצאה ממעשי מרמה אלו, סך כספי המרמה אשר העביר משרד החינוך למוסדות החינוך, בתקופה הרלוונטית, הינו מעל 2,232,094 ש"ח.

עו"ד אריאל עטרי, פרקליטו אמר ל'בחדרי חרדים' כי "הרב זיידמן נפל קרבן ל'עוקץ' במסגרתו זויפו חתימותיו לשם קבלת כספים ממשרד החינוך. הוא לא קבל אגורה מהסכומים הנזכרים בכתב האישום ואין לו חלק במתואר בו. הרב זיידמן עוסק, שנים רבות, בהגדלת התורה ובהאדרתה ואני מצפה שהוא ישוחרר ממעצר, תוך זמן קצר, כדי להמשיך ולעשות חיל

כזכור, כפי שפורסם בשבוע שעבר ב'בחדרי חרדים', המשטרה הגישה הצהרת תובע שם נטען כי היקף המרמה עומד על סכום של כ-20 מליון שקלים - דברים שלא באו לידי ביטוי בכתב האישום, אלא עשירית מהסכום.

על פי כתב האישום, היה זידמן פעיל ומורשה חתימה בעמותת "תקוות גאולה" שהוקמה בשנת 2008, אשר מטרתה המוצהרת הינה הקמת מוסדות חינוך לאברכים. החל משנת 2012 ועד מועד הגשת כתב האישום, הגישה העמותה למשרד החינוך בקשות להכרה בבית הספר "פאר יעקב" בירושלים ואף דיווחה על רשימות תלמידים הלומדים במוסד משנת הלימודים תשע"ג ואילך. אולם, המוסד כלל לא קיים בכתובת שדווחה, ולא התקיימה בו פעילות חינוכית.

בשנים אלה קיבל הנאשם במרמה ממשרד החינוך תקצוב בעבור "פאר יעקב" בסך 2,004,839 ₪ לפחות. זאת ועוד, דפוס פעולה דומה של הנאשם עולה מאישום מספר 2 בכתב האישום, המתייחס לעמותת "כולל אברכים", שדווחה על רשימות תלמידים כוזבות במוסד החינוכי "מנחם ציון". בשל דיווחים כוזבים אלה, קיבל הנאשם במרמה ממשרד החינוך סך שאינו נמוך מ-193,832 ש"ח.

נוסף לכך, ביצע הנאשם פעולות רבות אשר נועדו להסתיר, להסוות ולטשטש את צורת השימוש בכספי המרמה, את זהות המשתמשים בכספי המרמה, את מקומו ואת תנועותיו, באמצעות פעולות הלבנת הון שונות שגרמו להעדר אפשרות אמתית לעקוב אחר מלוא השימושים שביצע הנאשם בכספי המרמה. כמו-כן, ביצע פעולות לשיבוש הליכי משפט, בכך שגרע ממערכת הדיווח הממוחשבת של משרד החינוך את רשימת התלמידים שלכאורה למדו ב"פאר יעקב", לאחר תחילת החקירה בפרשה זו.

הפרקליטות הגישה עם כתב האישום, בקשה למעצר עד תום ההליכים המשפטיים, השופט רם וינוגרד מבית משפט המחוזי האריך את מעצרו בשבועיים, אז ייערך דיון בעניינו לאחר תסקיר שירות המבחן.

יתכן, כי בהמשך יוגש כנגדו כתב אישום בגין עמותות נוספות.


החשודים מובאים לבית המשפט

החקירה התנהלה זה מספר חודשים בצורה סמויה, ולפני כחודש הפכה גלויה. למעלה מעשרה עצורים, עשרות נחקרים. השופט דוד שאול גבאי ריכטר ציין בדיונים האחרונים כי החקירה הייתה מסועפת ביותר, רבת התפתחויות ורבת מעורבים. "אין בליבי ספק כי מחומר החקירה שהוצג לי עד עתה.. המשיב הוא הבריח התיכון של פרשה זו, לא רק במובן של תכנון אלא במובן של ביצוע עד לרמה הפרטנית ביותר".
מרמה זידמן כתב אישום משרד החינוך הונאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד