ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

פרשת דומא: בג"ץ דחה עתירת הקטין

בג"ץ דחה את עתירתו של אחד החשודים המרכזיים בפיגוע ההצתה בכפר דומא, שדרש לאפשר לו להיפגש עם עורכי דינו • הערב יסתיימו 21 הימים שבהם נאסר על החשוד להיפגש עם סנגורו, ולכן המפגש בין השניים צפוי להתקיים מחר בלילה • ההחלטה שניתנה על ידי בית המשפט הייתה חסויה ברובה ולא כללה התייחסות לטענת החשוד כי השב"כ מתעלל בו

בדיון הארכת המעצר. צילום: תומר נמבורג פלאש 90
בדיון הארכת המעצר. צילום: תומר נמבורג פלאש 90

השופטים פוגלמן, מזוז והשופטת דפנה ברק ארז בבית משפט העליון דחו את העתירה בבקשה להוציא צו מניעה נגד העינויים וההתעללות שעובר אחד הנחקרים, שלמעלה מ-21 ימים לא ראה עו"ד. "מאכזב מאוד לגלות ששופטי העליון דחו את העתירה תוך הותרת החלטתם חסויה", אומר עורך הדין איתמר בן גביר.

החשוד נעצר לפני כשלוש שבועות בחשד לחברות בהתאגדות אסורה, רצח בזדון וקשירת קשר לביצוע פשע. בין היתר הוא חשוד במעורבות ברצח שארע בכפר דומא, כאשר בליל 31.7.2015 הושלכו בקבוקי תבערה לעבר שני בתים בכפר הפלסטיני דומא השוכן מדרום לשכם. עקב כך פרצה במקום שריפה שהביאה למותם של סעד דוואבשה, פעוט בן שנה וחצי, ושל הוריו סעד וריהאם דוואבשה. אחמד דוואבשה, בן משפחה נוסף בן כ-4 בלבד, נפצע באורח קשה. על קירות ביתה של המשפחה רוססו מגן דוד וכתובות "יחי מלך המשיח" ו"נקמה".

מאז נעצר, נמנעה פגישתו עם עורך דינו בהתאם להוראות החוק עד היום. לטענת פרקליטו עו"ד איתמר בן גביר, יש לפרש את החלטת בית המשפט המחוזי נושא עתירה זו, שלא נקבה בשעת הסיום של מניעת המפגש שהותרה בה, באופן שארבעת ימי המניעה שהותרו בה החלו להימנות החל מיום ה-16.12.2015 שעה 00:01. זאת בהתאם לחוק הפרשנות, בו קובע כי יום הוא ה"תקופה מחצות הלילה עד חצות הלילה שלאחריו". לשיטה זו, תקופת המניעה שהותרה חלפה ביום 19.12.2015 בחצות והמשך המניעה מעבר לכך מנוגד לדין. טענה נוספת היא כי קיים חשש ממשי כי המשיבים מפעילים כלפי העותר בחקירתו אמצעים העולים כדי התעללות ועינויים.

בתגובתם של המפלג לפשיעה לאומנית, המחלקה היהודית בשב"כ ושירות בתי הסוהר הם השיבו רק לטענות הנוגעות למועד סיום המניעה. לדבריהם, היות ובית המשפט המחוזי קיבל את הבקשה להאריך את המניעה החל מיום 16.12.2015 שעה 14:00, אך מובן כי שעת התחלה זו היא חלק מן ההחלטה, אף אם לא נכתב בה כך במפורש. הם לא התייחסו לחלקה השני של העתירה בדבר האמצעים הפיזיים שנטען כי הופעלו על הנחקר בחקירתו, וביקשו להישמע בסוגיה זו במסגרת דיון במעמד צד אחד - מה שקרה בפועל, בהסכמת הצדדים.

"ראינו להבהיר כי דינה של העתירה להידחות בנקודה זו גם לגופו של עניין", כתבו השופטים, עוד הוסיפו, "יש לזכור כי החלטות המניעה ניתנו ברציפות, בזו אחר זו, כאשר כל החלטה מאריכה את קודמתה מן הנקודה שבה הסתיימה האחרונה, כאשר משמעו של המונח "יום" בהקשר דנן הוא 24 שעות. החלטת המניעה שקדמה להחלטה נושא עתירה זו התייחסה לתקופה שהסתיימה ביום 16.12.2015 שעה 14:00 ולכן ברור כי זהו גם המועד אשר ממנו החלה להימנות המניעה נושא עתירה זו, כפי שאף התבקש בפועל".

לסיכום, ההחלטה נושא העתירה התירה אפוא להאריך את מניעת המפגש החל מיום 16.12.2015 שעה 14:00 ועד ל-4 ימים לאחר מכן, ה-20.12.2015 שעה 14:00.

בעניין האמצעים שננקטו בחקירתו כתבו, "אין אנו מקלים ראש בהימשכותה של מניעת הפגישה בעניינו של העותר. מניעה ממושכת זו פוגעת בזכותו היסודית של העותר להיוועץ עם עורך דינו, שעל חשיבותה למותר הוא להכביר מילים. ראוי לזכור כי בית משפט זה בחן בהזדמנויות קודמות את החלטות המניעה שניתנו בעניינו של העותר ומצא כי אלו עולות בקנה אחד עם הוראות הדין; וכי הביקורת השיפוטית הקפדנית תימשך כל עוד הסמכות להורות על מניעת פגישה תופעל בעניינו של העותר. למותר לציין כי בכך אין כדי לנקוט עמדה כלשהי ביחס לעררו של העותר בבש"פ 8790/15 שהוגש בינתיים לבית משפט זה נגד החלטת כב' הנשיא א' טל להאריך את מניעת המפגש עד ליום ה-21.12.2015 שעה 23:59".

עו"ד איתמר בן גביר, פרקליטו של החשוד, הגיב להחלטת בג"צ; "מאכזב מאוד לגלות ששופטי העליון דחו את העתירה תוך הותרת החלטתם חסויה. הייתי מצפה משופטים כמו השופט פוגלמן שיצא להגנת זכויות האדם של מסתננים או השופט מזוז שפסק נגד הריסת בתי מחבלים להתערב ולהורות על הפסקת עינויים והתעללות. בג"צ איכזב היום את שוחרי זכויות האזרח".

"שורפים אותי": עצור דומא ניסה להתאבד
אחד העצורים בפרשת 'דומא' ניסה להתאבד, כך עלה מפרטי הדיון אתמול (א') בבית המשפט. בנוסף נחשפו תחינותיו לשופט בהם אמר: "עושים ממני קשת מהידיים ושמים אותי הפוך עד שנשרפות לי הידיים. כל יום זה עולה רמה. תנו לי רעל. אני לא יכול יותר".

במהלך הדיונים נודע לסנגורים ולמשפחה כי אחד הקטינים העצורים שעונה בידי חוקרי השב"כ ניסה להתאבד וחתך את ורידיו בשל הלחץ שהופעל עליו. הקטין הציג את הסימנים בדיון היום בפני בית המשפט.

בעקבות הדברים נבדק הקטין בידי הפסיכיאטר המחוזי שהורה לקיים השגחה צמודה על הקטין וקבע כי הוא נמצא בלחץ נפשי כתוצאה מהחקירה. עוד התברר כי הוא מטופל בכדורים בידי רופא בית המעצר בשל קושי בשינה כתוצאה מהחקירות.

בנוסף התברר כי במהלך כל הדיונים במשך תקופת מעצרו העלה הקטין טענות קשות בפני השופט ארז נוריאלי תוך שהוא בוכה כי יתערב בחקירה ויורה על הפסקת העינויים.

"אני מתחנן כבוד השופט, אני לא יכול יותר", אמר הנער. "האם לבית המשפט יש דרך לשלוט על החקירה? עושים ממני קשת מהידיים ושמים אותי הפוך עד שנשרפות לי הידיים. אני מרגיש כאילו שורפים אותי עם מצית. כל יום זה עולה רמה ואני לא יודע מה יהיה מחר".

על פי מה שהתברר היום בדיון, בימים הראשונים היה מדובר על אלימות "קלה" יחסית. כך התלונן הקטין כי כאשר ישב אזוק עם הידיים מאחורי הגב והראש שמוט, תפס אחד החוקרים את הראש והידיים שלו ו"הביא לי בעיטה לחזה. כתוצאה מכך נעצרה לי הנשימה לכמה דקות".

בנוסף סיפר כי חוקר בעט ברגליו מספר פעמים. בשלב זה ביקש הנער גם להתייעץ עם עו"ד וסיפר שהוא נחקר בשבת תוך כדי שהחוקרים משמיעים לו מוזיקה. אולם כעבור כמה ימים של לחץ נפשי ופיזי "קל" יחסית החלו העינויים המשמעותיים יותר, והנער התחנן בפני השופט כי הוא אינו יכול לסבול יותר ומעדיף למות.

"לא ישנתי הלילה ואני לא אשן גם בלילה הבא אלא אם משהו הולך להשתנות", אמר הנער לשופט לדברי גורמים המעורים בפרשה, כאשר זה שאל אותו למצבו. "חוקרים אותי באלימות על משהו שאני לא יכול לעזור להם כי אני לא יודע. הם מפרקים אותי, מעקמים לי את כל הגב, צוחקים מסתכלים עלי בזלזול".

השופט שאל את הקטין האם ניתנה לו זריקה רפואית אותה הוא צריך לקבל. הנער עונה: "אני מעדיף לא לקבל שום תרופה, שלא יביאו לי את כל המכות האלה, אני מוכן להודות בהכל אבל לא יודע להסביר איך, רק תעזבו אותי".

הנער המשיך וביקש טיפול רפואי לגב בשל המתיחות והעינויים, ופרץ בבכי תוך שהוא אומר "אני לא יכול יותר".

השופט אומר שישמע בדיון את טענות עורך דינו, אך הנער שעדיין היה תחת איסור מפגש עם עורך דין ענה: "העורך דין לא יודע מה עושים לי. זה לילה שלם של התעללות. אמרתי להם תהרגו אותי תביאו לי רעל".

עו"ד עדי קידר מארגון חוננו המייצג את הקטין מסר בתגובה: "הצגנו היום בפני בית המשפט את ידיו של הקטין כאשר נראה בבירור כי נעשה נסיון אובדני והכל בעקבות אותם עינויים".

נציגי השב"כ, הכחישו בדיון את הדברים.
בג''צ עתירה כפר דומא שב''כ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד