ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

שלוש מכות הכני • טור לעשרה בטבת

הרב ישראל אברמובסקי ראש בית מדרש ''תורה והלכה' בטור מיוחד על שלוש המכות שספג עם ישראל בחודש טבת

שלוש מכות הכני • טור לעשרה בטבת

אֶזְכְּרָה מָצוֹק אֲשֶׁר קְרָאַנִי,
בְּשָׁלֹשׁ מַכּוֹת בַּחֹדֶשׁ הַזֶּה הִכַּנִי
גִּדְּעַנִי, הֱנִיאַנִי, הִכְאַנִי, אַךְ עַתָּה הֶלְאָנִי: (איוב טז, ז)

שלש מכות בחדש הזה היכני: "בשמונה בו" מובא במגילת תענית "בשמונה בטבת נכתבה התורה יונית בימי תלמי המלך, והחושך בא לעולם".

היוונים תרגמו את התורה ליוונית, ועל ידי כך רצו לפגוע בייחודה של התורה שבעל פה, השייכת רק לעם ישראל. מלחמתם של היוונים הייתה "להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך". הגזרה התחילה באופן מתון, בחכמה יוונית, ובתרגום התורה ליוונית, אבל המטרה הייתה ניתוקו של עם ישראל מהתורה השייכת רק לו.

כמובא במסכת סופרים "מעשה בחמישה זקנים שכתבו לתלמי המלך את התורה יוונית והיה היום קשה לישראל כיום שנעשה בו העגל שלא הייתה התורה יכולה להיתרגם כל צרכה"

שהרי לא ניתן לתרגם אלא את המילים הכתובות אך ללא כל הדרשות, התגים, סתרי תורה, ותורה שבע"פ וכאשר פוגמים בה ע"י התרגום אין ערך לנכתב.

'זועמתי בתשעה בו': בתשעה בטבת נפטר עזרא הסופר, ענק שבענקים, שהגמ' משווה אותו למשה רבנו! "אילו לא ניתנה התורה למשה, היא הייתה מעוברת לבני ישראל דרך עזרא". תחת הנהגתו של עזרא הסופר, הונהגה "שיבת ציון" מגלות בבל. עזרא עצר את תופעת נישואי התערובת בקרב העולים לירושלים, חיזק את שמירת השבת ודאג להעמקת הידע והעברת התורה שבעל פה, שניתנה למשה בסיני.

וכמובן עשרה בטבת שהוא אחד מארבעת ימי צום לזכר חורבן ירושלים.

"וַיְהִי בִשְׁנַת הַתְּשִׁיעִית לְמָלְכוֹ בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בָּא נְבֻכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל הוּא וְכָל חֵילוֹ עַל יְרוּשָלַיִם וַיִּחַן עָלֶיהָ וַיִּבְנוּ עָלֶיהָ דָּיֵק סָבִיב."

לפני כ-2500 שנה נבוכדנאצר מלך בבל מגיע עם חילותיו לצור על ירושלים, וממצור זה התחילה הפורענות שמסתיימת בחורבן בית המקדש הראשון וגלות השכינה. אמנם בימי בית שני המצור התחיל בתאריך אחר, אך תחילת חורבן בית המקדש ומלכות ישראל היתה בעשרה בטבת.

המכנה המשותף בין אלו האירועים הוא חורבן לעם היהודי במובנים שונים. פטירתו של עזרא נחשב כשריפת בית אלוקינו מובא "שקולה מיתתן של צדיקים כשריפת בית אלקינו". תרגום התורה נחשב כחורבן רוחני לעם כאשר התורה המדריכה את האדם מיום היוולדו נפגמת. והמצור על ירושלים וחורבן הבית הם החורבן הגשמי הפיזי בעם, ביקר, בלב ליבו של העם, בקדוש מכל. חורבן רוחני חורבן גשמי יחד עם פרידה מצדיק שמוגדר כשרפת בית אלוקינו.

"ירח טבת מאד לקיתי בו, ונשתנו עלי סדר נתינו
סררתי פשעתי יגלה לי טובו, האומר לים עד פה תבוא" (סליחות לי' באבת)
גם לים אומר הקב"ה עד פה תבוא עד היבשה. גם לצרותינו יאמר די!

ויה"ר ונזכה לדברי הנביא זכריה וְצוֹם הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה לְבֵית-יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה, וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים.
עזרא חורבן תרגום התורה יוונית חודש טבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד