כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

"פגיעה ביציבות הפיננסית תזיק לצרכן"

ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים, בוועידת כלכליסט: "פגיעה ביציבות הפיננסית תזיק בראש ובראשונה לצרכן הישראלי"

קינן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
קינן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

"אחד ממוקדי האיתנות הבולטים של המשק הישראלי היה ונשאר מערכת הבנקאות. בזמן שמדינות רבות עדיין עסוקות בשיקום מערכת הבנקאות, הבנקאות הישראלית שמרה על איתנות ויציבות. משלם המסים בישראל לא נדרש להשתתף בנטל השיקום של המערכת הפיננסית, כפי שקרה במדינות רבות", אמר ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים, בועידת כלכליסט בתל אביב, שהוקדשה לתחזיות כלכליות.

בדבריו הדגיש מנכ"ל בנק הפועלים כי, הרגולציה על המערכת הפיננסית בישראל עמדה היטב במבחן המשבר הגלובלי, מבחן שבו כשלו מדינות רבות, בהן מפותחות ועשירות מישראל. שמירה קפדנית על היציבות הפיננסית של המערכת הבנקאית, לצד מהלכים בלתי פוסקים להגברת התחרות, מבטיחה ללקוחות הישראלים מערכת יציבה, תחרותית ואמינה, שעמדה, עומדת ותמשיך לעמוד לצידם גם ברגעי משבר.

קינן התייחס לשלוש תופעות שאירעו במהלך השנה האחרונה - משבר ההגירה ברחבי אירופה שכבר משנה סדרי עולם באירופה כולה, מבחינה דמוגרפית, כלכלית וחברתית. גל הטרור האיסלאמי, שרק הולך ומתעצם והתופעה השלישית - הצניחה התלולה במחירי הנפט בעולם לרמה של כ-35 דולרים לחבית נפט שאולי אפשר להגדיר אותה כ"הפתעת השנה" בכלכלה העולמית. המכנה המשותף לכל התופעות האלה הוא שאף אחד לא יודע מתי הן יסתיימו ומה תהיה מידת השפעתן - ואף יותר מכך, אף אחד לא חזה אותן, בוודאי לא בעוצמה שכזו. זה רק ממחיש עד כמה העולם שלנו הוא דינמי ומשתנה בצורה מהירה. בסביבה כזאת, סיכם קינן, על כולנו להפנים את הצורך בצניעות בבניית תחזיות. נגזר עלינו לחיות בעולם שמשתנה בקצבים מהירים.

באשר לישראל, אמר קינן, תחזיות הצמיחה עודכנו השנה כלפי מטה. המשבר הכלכלי הגלובלי עוד רחוק מסיום, וזאת למרות הריבית הנמוכה והזרמות הנזילות של הבנקים המרכזיים המובילים, שמנסים לחלץ את כלכלות העולם ממיתון.

בהתייחסו למצדדים בהגברת התחרותיות, גם במחיר של הפחתת הרגולציה או הגדלת יתרות האשראי למשקי הבית בישראל, מבלי לבחון לעומק את הסיכון ויכולת החזר החוב, התריע קינן, שהם מסכנים את יציבות המערכת הפיננסית ומרעים את מצבם של משקי הבית. רפורמות ושינויים צריכים להתבצע במידתיות, תוך דיאלוג מתמיד עם כל הגורמים המומחים בתחום, בארץ ובעולם. "אחרי הכל, הבנקים והגופים הפיננסיים מנהלים הכנסות, חסכונות, פנסיות והשקעות של כלל הציבור, ויש לנהוג בהם במלוא הזהירות, על מנת שלא נמצא את עצמנו במשבר שיסכן את המשק כולו. פגיעה ביציבות הפיננסית מזיקה בראש ובראשונה לציבור החוסכים והמפקידים. המערכת הבנקאית תהיה שותפה מלאה לכל אותם מהלכים שישמרו על האיזון הראוי בין הגברת התחרותיות לבין שמירה על היציבות הפיננסית של המשק הישראל", הטעים מנכ"ל בנק הפועלים.

את הרצאתו סיים בהתייחסות לתחום הביטוח אותו הגדיר כ"אחד הנושאים האסטרטגיים הכי משמעותיים לציבור הישראלי". הביע תמיהה מדוע לא מאפשרים למערכת הבנקאית למכור מוצרי ביטוח כפי שנהוג כמעט בכל המדינות בעולם. הפצת ביטוח על ידי הבנקים תביא לשיפור התחרות, תגביר את השקיפות והאובייקטיביות, ובעיקר תוזיל בעשרות אחוזים את מחירי מוצרי הביטוח לציבור הרחב. זו הסיבה שכ-90% מהבנקים בעולם משווקים ומוכרים מוצרי ביטוח, וישראל אינה יכולה להיות חריגה. מי שנפגע מהמצב הנוכחי הוא ציבור הלקוחות.

מנכ"ל בנק הפועלים קרא לשר האוצר, כמי שחרט על דיגלו להוביל רפורמות לטובת אזרחי ישראל, לפעול בנחישות ולאפשר מיידית את פתיחת שוק הביטוח לתחרות, וזאת לטובת כל אזרחי המדינה שייהנו מתעריפים מוזלים בעשרות אחוזים.
הפועלים קינן רפורמות צרכן ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד