י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

כיצד שתיית כוס חלב משפיעה על גובה הילדה?

המחקר כלל ילדים ונערים - בנים ובנות ובין התוצאות המעניינות שהעלה, נמצאו קשרים מובהקים בין שתיית חלב, אכילת ביצים ואכילת ארוחת בוקר למהלך הגדילה של הילדים

כיצד שתיית כוס חלב משפיעה על גובה הילדה?

כמה פעמים הסתכלתם על הילדים בזמן שאכלו, ישנו, או אפילו שיחקו, וחשבתם לעצמכם בקול, או במקרה הטוב בשקט, מה יהיה עם הילד הזה? הוא בקושי אוכל, איך יגדל? או במקרים פחות נעימים, נאנחתם בייאוש למראה עודפי השומן שכבר הוכיחו נוכחות בולטת, תרתי משמע, בגופו של הילד האמצעי?

בסין נערך מחקר בקרב ילדים ומתבגרים, שמטרתו היתה מציאת קשר בין הרגלי תזונה, לבין התפתחות וגדילה.

במחקר השתתפו ילדים בגילאי 7 עד 18 כשהם במשקל תקין, ונלקחו מתוך שני מחקרים שנעשו בסין בשנים 2003 ו-2010, כשבראשון נערך הסקר לקביעת נורמות עודף משקל והשמנת יתר בילדים ובני נוער, והשני במטרה לקבוע נורמות תת משקל.

בהתבסס על נתוני הגובה, נקבעו 4 שלבי התפתחות בילדים ובני נוער:
בקרב הבנים בשלב 1: טרום קפיצת הגדילה, הכולל את הגילאים 7-10 שנים. שלב 2: קפיצת הגדילה, הכולל את הגילאים 11-12 שנים, שלב 3: לאחר קפיצה הגדילה: הכולל את הגילאים 13-14 שנים, שלב 4: גדילה יציבה, הכולל את הגילאים 15-18 שנים.

בקרב הבנות: שלב 1: קפיצת הגדילה המהירה, הכולל את הגילאים 7-10 שנים. שלב 2: קפיצת הגדילה, הכולל את הגילאים 11-12 שנים, שלב 3: לאחר קפיצה הגדילה: הכולל את הגילאים 13-15 שנים, שלב 4: גדילה יציבה, הכולל את הגילאים 16-18 שנים.

נמצאו קשרים מובהקים בין אכילה של ארוחת בוקר והגובה בשלב תרום קפיצת הגדילה (בבנים, 7-10 שנים) ובשלב קפיצת הגדילה המהירה (בבנות, 7-10 שנים) של עלייה ב- 0.4 ס"מ ו- 0.57 ס"מ בהתאמה, כאשר ההשפעה קטנה בשלבים המאוחרים יותר.

מלבד שלב הגדילה היציבה בבנות, בכל השלבים נמצא כי שתייה של חלב קשורה באופן מובהק לעלייה בגובה. בקרב הבנים שלב של תרום-קפיצת גדילה היה משמעותי ביותר (0.91 ס"מ) ובקרב בנות, שלב קפיצת הגדילה המהירה(0.94 ס"מ). ההשפעה קטנה בשלבים המאוחרים יותר.

מלבד השפעת שתיית חלב, נמצא כי אכילה של ביצים אף היא קשורה באופן מובהק לעלייה בגובה – אם כי במקרה של הביצים, בשונה מהחלב, ההשפעה התחזקה עם העלייה בשלבי הגדילה.

נמצאו הקשרים בין שתיית חלב, אכילת הביצים וכן אכילת ארוחת בוקר, למהלך הגדילה של הילדים. לפיכך, אומרים החוקרים, אכילת ארוחת בוקר ושתיית חלב - חשובים לגדילה בעיקר בשלבים המוקדמים של גיל ההתבגרות, ואילו השפעת אכילת ביצים - ככל הנראה מתגברת עם ההתקדמות בשלבי ההתפתחות.
מחקרים תזונה מוצרי חלב גדילה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד