כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

גפני דורש מהאוצר: "העבירו 5.5 מיליון שקלים לארבע מועצות דתיות"

המשרד לשירותי דת העביר את המתווה החדש לתקצוב המועצות הדתיות, אך יו"ר ועדת הכספים הגיש רביזיה • הסיבה - המתווה החדש יכניס לגרעון תקציבי ארבע רשויות מקומיות; גפני דורש: לממן את הפער • משרד האוצר מתנגד

צלם: הדס פרוש - פלאש90
צלם: הדס פרוש - פלאש90

גפני דורש מהאוצר - העבירו 5.5 מיליון שקלים לתקציב ארבע מועצות מקומיות על מנת שיעבירו למועצות הדתיות שבתחומן, בכדי שיאושר המתווה החדש שהציע האוצר לתקצוב המועצות הדתיות.

בתום דיון שני בנושא אופן תקצוב המועצות הדתיות ברשויות המקומיות בוועדת הכספים, אישרה הוועדה את אמות המידה לתקצוב המועצות הדתיות, כאשר שיעורי המימון ביחס בין המדינה לרשויות ינוע בין 25% מהמדינה, ל-75% מהרשויות - ולהפך, תלוי לפי אמות המידה של הרשות המקומית.

יצויין כי אלמלא היתה ועדת הכספים מאשרת את אמות המידה שהוגשו לה על ידי המשרד לשירותי דת, פירוש הדבר, שאוטומטית היה נקבע שיעור אחיד של מימון המועצות הדתיות לכל הרשויות המקומיות – 60% מצד הרשויות, ומצד המדינה 40%. מצב כזה היה פוגע ברשויות חלשות, שלפי הטבלה שהוגשה על ידי המשרד, אמורות לממן שיעורים נמוכים יותר - הנעים בין 25%, 35%, 40% או 50%, וכל היתר על חשבון המדינה.

כאמור, הוועדה אישרה את אמות המידה שהוגשו לה, אך בשל פניית ארבע רשויות - אילת, באר-שבע, אשקלון ואשדוד, שנאלצות על פי אמות המידה החדשות ל-2015, להוסיף על המימון שכבר העבירו בהתאם לשיעור שנקבע להם עוד ב-2014, (75% ב-2015 מול 60% ב-2014), הגיש יו"ר הוועדה ח"כ גפני בקשה להצבעה חוזרת.

את הבקשה החוזרת יסיר, כך הודיע, רק לאחר שהאוצר יגיש לוועדת הכספים העברה תקציבית בסך 5.5 מיליון שקלים למימון הפער שיווצר במידה שארבע הרשויות הללו יישארו בשיעור המימון שנקבע להן עוד ב-2014.

בעיית המימון שאמור היה להיות מושת על ארבע הרשויות הללו, נדונה עוד בדיון הקודם. ראשי הרשויות ונציגיהם העלו טענות קשות על-כך שרק עתה, לאחר שסגרו את תקציבן לשנת 2015, וכשעבר מחצית חודש ינואר 2016, הן קיבלו את הדרישה להשלמת המימון של המועצות הדתיות שבתחומן בעוד מיליוני שקלים, דבר שעשוי להערים עליהן קשיים רבים ואף לפגוע באיזון התקציבי שלהן.

מנכ"ל המשרד לשירותי דת, עודד פלוס, חזר על דבריו מהדיון הקודם, לפיהם אמות המידה המעודכנות ל-2015 הובאו רק עתה, עקב האישור המאוחר של תקציב המדינה רק בסוף נובמבר. עוד ציין, כי ויתור לארבע הרשויות הללו יוביל להגדלת שיעור המימון שיוטל על רשויות אחרות, גם הן חלשות, מכיוון שסך אמות המידה אינן מאפשרות חריגה מהתקציב המיועד למימון המועצות הדתיות ואחוזי המימון המשתנים נעשים לפי קריטריונים אחידים, שקופים ושווים לכל הרשויות.

המנכ"ל פלוס הוסיף כי "הנושא שלנו היום – ברירת המחדל במידה שהטבלה לא מאושרת, זה להעלות את כל הרשויות ל-60:40 המשרד 40% והרשות 60%, ויש היום רשויות קטנות שמשתתפות 25% בלבד.

"אני מבין את המצב של אותן ארבע רשויות שכל השנים שילמו 60% והיום משיטים עליהם 75% רטרואקטיבית, והבאנו מהלך להקטין את המכה להסתגלות להעלות ל-68% ועדיין לא ל-75%. אני יודע שזה סוג של מסחר אך אין ברירה, יצירת מדרגת ביניים לצורך ההסתגלות".

יו"ר הוועדה גפני ושאר חברי הוועדה דחו את הצעתו, בטענה שגם זו עלייה גדולה בשיעור המימון של הרשויות. חברי הכנסת שבו ודרשו העברה תקציבית מיוחדת לפתרון הסוגייה.

למרות בקשת גפני, נציגת אגף התקציבים באוצר, מעיין נשר, דחתה בקשה של חברי כנסת ושל יו"ר הוועדה, להוסיף כסף "מבחוץ" למימון ההחרגה של אותן ארבע רשויות.

לבסוף כאמור, אישרה ועדת הכספים את אמות המידה ל-2015 שהגיש המשרד לשירותי דת, אך יו"ר הוועדה גפני הגיש רביזיה ואמר - "אישור אמות המידה הוא עם רביזיה, כך שלא יהיה סופי, אך כפוף להבאת העברה תקציבית בסך 5.5 מיליון שקלים מהאוצר לוועדת הכספים".

בנוסף, גפני חזר ודרש מנציגי הממשלה, להחיל את אותה שיטת תקצוב דיפרנציאלית הנהוגה לגבי שירותי הדת, גם על שירותי החינוך, התחבורה, הרווחה, התרבות וכדומה.
משה גפני מועצות דתיות רשויות מקומיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד