כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

שרת המשפטים איילת שקד ל'בחדרי חרדים': "פועלת שהדין ימוצה עם המסיתים והפושעים"

שלוש שנים מתנהל קמפיין החרד"קים - ובינתיים, אפס תוצאות • מעט המעצרים שבוצעו נגמרו ללא כתבי אישום, ועל הרשעה אין מה לדבר • מלשכתה של שרת המשפטים אומרים ל'בחדרי חרדים' אחר פרסום האיום על חייו של קצין צה"ל חרדי כי הם מתייחסים לך בכובד ראש • זה לא נראה ככה

שרת המשפטים איילת שקד ל'בחדרי חרדים': "פועלת שהדין ימוצה עם המסיתים והפושעים"
פלאש90

מה עושים ברשויות החוק במאבק במסע ההסתה נגד חיילים חרדים, המתנהל זה כשלוש שנים? כפי שנחשף לראשונה ב'בחדרי', המצב הסלים - בתחילת השבוע התקבלה שיחת טלפון אצל משפחתו של סרן יהודה גליקמן, מפקד בסיס לטירונים והכשרות חרדים באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל, בה איימו על חייו באזני אשתו.

שרת המשפטים איילת שקד הגיבה ל'בחדרי' על האיומים, ואמרה כי היא "מייחסת חשיבות רבה לנושא, ופועלת ללא הרף ועובדת בצמוד לפרקליטות על מנת שהדין יימוצה עם המסיתים והפושעים". מלשכתה של השרה אף נמסר כי הקימה צוות של הפרקליטות יחד עם המשטרה, על מנת למגר את התופעה.

לעומת זאת, במשרד המשפטים מאשרים אמנם את קיומו של צוות משותף של הפרקליטות עם המשטרה על מנת לטפל בנושא, אך אומרים כי מדובר ביוזמה של פרקליט המדינה שי ניצן, וללא שום קשר לשרה איילת שקד.

כזכור, כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', לפני כחצי שנה הוגשו מספר תלונות במשטרת פתח תקווה בגין הסתה. התלונות הוגשו בעקבות חוברת "הציידים" שהופצה בריכוזים החרדיים עם הכותרת "שמד", בה התפרסמו תמונות ופרטים אישיים של כ-40 חיילים חרדים המשרתים בצה"ל. במשטרה אמרו בזמנו כי התלונה הועברה לבחינתו של היועץ המשפטי, שיחליט האם לפתוח בחקירה בעניין.

שרת המשפטים ח"כ איילת שקד פנתה במאי 2015 ליועץ המשפטי לממשלה לאחר שקיבלה את פניית 'בחדרי', זאת על מנת שינקוט בצעדים לבלימת ההסתה נגד החיילים החרדים. "פנינו ליועמ"ש בכדי שיבדוק את התלונות וינקוט בצעדים, ככל שיידרש, על מנת לשמור על ביטחונם האישי של החיילים ומשפחותיהם" נמסר מלשכתה של שקד.

מאז עברה למעלה מחצי שנה, אמנם בוצעו מספר מעצרים, אך כתבי אישום - לא. כזכור, בשבוע שעבר משטרת ירושלים עצרה את בנימין חייט, יונה מרצבך ושלמה פיין החשודים בהפקת והפצת החוברת בה פורסמו פרטיהם של חיילי ומגייסי צה"ל החרדים, ולאחר שלושה ימים הם שוחררו למעצר בית.

אמנם שרת המשפטים אומרת כי היא פועלת ללא הרף כדי שהדין יימוצא עם המסיתים, אך העובדות לא ממש מעידות על כך. הקמפיין נגד החיילים החרדים מתנהל מזה כ-3 שנים, ולא הוגש אפילו כתב אישום אחד בנושא.

בשנת 2013, המשטרה פשטה על דפוס 'אחווה' בשכונת מקור ברוך בירושלים, והחרימה מודעות וחומר שהודפס נגד חיילים חרדים, במסגרת 'קמפיין החרד"קים'. גם שם - מעצרים לא בוצעו, ולא הוגשו כתבי אישום בסופו של דבר.

מי שעמד מאחורי חלק מהציורים שנתפסו המבזים חיילים החרדים, הוא המאייר אבישי חן. לדבריו, הוא לא ידע לאן יתגלגלו העבודות שיספק. "אם הייתי מתעסק בכל מה שמדברים עלי, הייתי צריך כתב מיוחד לענייני אבישי חן".

בינואר 2015, חודש לאחר שהותקף רב משטרת מחוז ירושלים הרב אליהו חרל"פ בשטיבלך ב'בית ישראל', נעצר דוד נח קרויס, בנו של איש 'העדה החרדית' יואליש קרויס, בחשד למעורבותו בתקיפה שכללה אלימות פיזית.

נגד יוזמי ומפיצי קמפיין החרדקים לא הוגש כתבי אישום, אך בעבר הוגש כתב אישום נגד אברך חרדי שתקף חייל. בספטמבר 2015 הוגש כתב אישום נגד אהרן צבי קורלנדסקי בן 34, בגין תקיפה והעלבת חייל חרדי בבית כנסת 'בית ישראל' בירושלים.

על פי האישום, קורלנדסקי צעק על החייל "חרדק, תסתלק מפה מהר, תוריד את הכיפה, מה אתה מתפלל פה?". בהמשך אף היכה אותו באגרופים באיזור החזה. פרקליטו טען בבית המשפט כי מרשו אכן צעק אך לא תקף פיזית. ההליכים המשפטיים עדיין מתנהלים בימים אלה.

משרד המשפטים: "חלק הפרסומים קשים, אך אינם עבירה פלילית"
ממשרד המשפטים נמסר בתגובה ל'בחדרי חרדים' כי "פעילות נגד חיילים חרדים נבחנת מזה תקופה ע"י פרקליטות המדינה. פרקליט המדינה, שי ניצן, הנחה לאחרונה את המשטרה לפתוח בחקירה בגין מספר פרסומים הנוגעים לחיילי צה"ל החרדים, במסגרת מה שמכונה "קמפיין החרד"קים". במסגרת מספר דיונים שקיים בנושא בחודשים האחרונים, בהם השתתפו נציגי הפרקליטות, המשטרה והפרקליטות הצבאית, סוכם כי המשטרה תציב בסדר עדיפות גבוה את הטיפול באיומים והתנכלויות לבני כל הדתות, הנעשים על רקע היותם חיילים.

"אחד הפרסומים העיקריים במסגרת הקמפיין האמור היה חוברת בשם "הרשת נחשפת הציידים – הפנים והשמות של ציידי הנשמות", שב-32 עמודיה פורסמו שמותיהם, תפקידם ופרטים אישיים של עשרות קצינים, חיילים ואזרחים הפועלים לגיוס חרדים לצה"ל.

"בדיון הוצגה חוות דעת שגובשה בלשכת המשנה לפרקליט המדינה (תפקידים מיוחדים), ממנה עולה כי בחינת פרסום פרטיהם האישיים (לרבות מספר ת.ז., טלפון וכתובת מגורים) של המוזכרים בחוברת מעלה חשד לעבירה של פגיעה בפרטיות, שכן על פניו מדובר בפרסום "ענייניו הפרטיים של אדם" שלא למטרה לשמם נמסרו. החוברת אף העלתה חשד לעבירה של העלבת עובד ציבור, שכן כותבי החוברת מכנים את חיילי צה"ל החרדים כ"פועל[ים] למען בצע כסף ותחושת עוצמה", כ"נהנתנים ומתירנים אוהבי כסף", כ"ציידי נשמות" אשר מפתים את החלשים ומפילים בחורים, כאשר חלק מעובדי הציבור "זכו" להתייחסות פרטנית, אישית ומעליבה.

"כאמור, במסגרת ההחלטה אושרה גם חקירה ביחס לפרסומים נוספים. עם זאת, חשוב להדגיש כי אין מדובר בכלל הפרסומים, אשר חלקם על אף שקשים הם בעינינו מבחינה ציבורית וחברתית, הם אינם עולים כדי עבירה פלילית".

במשרד המשפטים הוסיפו עוד כי "בימים האחרונים, לאחר חקירה מאומצת שנועדה לחשוף את העומדים מאחורי הפרסומים אף בוצעו מספר מעצרים.

"בדיונים שקיים פרקליט המדינה סוכם, כי המשטרה תציב את הטיפול בנושא בסדר עדיפות גבוה, לא רק בנוגע לחרדים אלא גם לנוצרים ומוסלמים הסובלים מהתנכלויות ואיומים על רקע היותם חיילים. בנוסף, נקבעו נציגים משלושת הגופים (פרקליטות, צבא ומשטרה) שיטפלו בנושא ונקבעו דרכי תיאום לבירור מהיר ויעיל של תלונות".

קמפיין החרדקים איילת שקד משרד המשפטים הסתה חיילים חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד