י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

לא הורסים את מה שיש בגלל מה שאין

כולם יודעים שכדאי להסתכל על חצי הכוס המלאה, הבעיה מגיעה כשצריך בפועל גם לעשות את זה...

לא הורסים את מה שיש בגלל מה שאין

פנה אלי מטופל שהופנה על ידי יועץ נישואים עימו הוא מתייעץ כדי לקבל תמיכה נפשית בתהליך שעובר עליו בזוגיות. התחלתי לדבר איתו, לנסות להבין מה מציק לו, והוא פשוט שפך במשך שעה שלמה את כל המגרעות של אשתו. את כל הדברים הרעים שהיא עשתה. את כל מה שהוא לא מצליח להסתדר איתו אצלה, את כל הסיבות שהוא הלך לייעוץ לפני שהוא נותן לה גט.

לאחר שהוא שפך את ליבו, ביקשתי ממנו לכתוב רק כמה מעלות שהוא כן רואה באשתו. עשרה דברים טובים שיש בה. אחרי ששמעתי שעה שלמה של מגרעות רציתי להבין האם אין שום דבר נכון וטוב בבת זוגו. לאחר שכנועים רבים הוא כתב עשרה דברים טובים על אשתו. ביקשתי ממנו שיקרא בקול את המעלות שהוא כתב על אשתו. ושיחשוב על מה שהוא מקריא. שיחשוב האם כל המגרעות שסיפר לי עליהן גדולות יותר מעשרת הדברים הטובים שאותם כתב.

לאחר יומיים הוא חזר אלי לפגישה נוספת וסיפר לי שהוא החליט לעבוד על חיי הנישואים שלו. הוא לא מוכן לוותר על המעלות שיש לאשתו ורק רוצה לשנות את חייהם מהנקודה הזאת לטובה.

לא מעט אנחנו מוצאים את עצמנו מקטרים ומתלוננים ומסתכלים על הצד הרע של הדברים ושוכחים שגם בתוך הקושי והלא טוב יש גם דברים טובים למרות שהם לא תמיד בולטים. כמה בעיות רבות בקשרים בין אישיים נובעות מהתמקדות בדברים השלילים שיש בשני במקום להסתכל על הדברים החיוביים שיש בבן הזוג.

כמה העולם היה יותר נפלא אם היינו תמיד מסתכלים על הדברים הטובים שיש בשני. כמה היינו מרגישים יותר טוב עם עצמנו אם היינו מסתכלים על עצמנו על החלק הצד של המעלות שלנו במקום להסתכל על המגרעות שלנו. כמה היינו מאושרים אם היינו מסתכלים באופן קבוע על הדברים הטובים והנפלאים שהשם יתברך נותן לנו במקום להסתכל באופן קבוע על הדברים שאין לנו.

ומה אנחנו עושים בגלל מה שאין? אנחנו הורסים את מה שיש. במקום שנהנה ונשמח ונתמקד בדברים הטובים שיש לנו אנחנו מתמקדים בדברים השלילים וכך אנחנו מפסידים את ההנאה ממה שיש לנו.

כמו אותו אחד שהגיע אלי ומרוב עיסוק תמידי בדברים הרעים שיש לאשתו שכח שיש בה גם דברים טובים ובמקום לפרק הכל אפשר אולי לאזן הכל ע"י הסתכלות על שני הצדדים לא רק על הצד הרע. ויתירה מזאת, ברגע שהוא מתמקד רק ברע הכל הופך לרע.

יש פתגם חזק שאומר את מה שאין כולם יודעים את מה שיש מועטים יודעים. התובנה היא לא שאין דברים רעים או שדברים רעים נעלמים ברגע שמסתכלים על הדברים הטובים. או חלילה שאין צורך לפעול לשינויים, הרעיון הוא למצוא את האיזון בין הטוב לרע.

בעצם יש נטייה לבני האדם להסתכל רק על הצד החסר. כל הזמן אנחנו חושבים כמה טוב היה אם... אם אשתי הייתה מתייחסת אלי יותר מהיום. אם המשכורת הייתה יותר גדולה אם לא הייתה את הבעיה עם השכנים ואם ההורים שלי היו יותר אוהבים.

להסתכל על החצי הכוס הריקה זה דומה לאדם שהרוויח מיליון דולר והוא יושב בוכה למה הוא לא זכה בשני מיליון דולר לו רק היה ממלא עוד כרטיס. הרעיון אמנם ידוע ומוכר. הרי כתוב בחז"ל איזהו עשיר? השמח בחלקו. אך רובנו נוטים לשמר את זה כמגנט על המקרר ולא כדרך חיים.

אני יכול לומר שאותו מטופל חזר אלי לפגישות נוספות. במהלך הזמן ראיתי איך חל בו שינוי לטובה, כיצד הוא מסתובב עם יותר מצב רוח. והוא הסביר לי שהוא התחיל הרגיש את האיזון . הוא הפסיק להתמקד רק ברע. הוא מסתכל על החלק הטוב ומנסה להעצים אותו.

לא כל מצב נתון לשינוי. לא כל שינוי שאנחנו מדמיינים באמת יפעל עלינו לטובה. לא כל דבר שאנחנו רוצים באמת יעשה לנו טוב וייתן לנו שמחה. אנחנו אלה שיכולים לבחור האם להתמקד בטוב או ברע. האם להעצים את החלק הטוב או להעצים את החלק הרע עד שהכל יהיה חשוך ומר.

ותמיד חשוב לזכור לכל דבר יש שני צדדים לכל דבר. הטוב והרע יש צורך להתייחס לשני הצדדים בהתאם. לנסות לשנות את הרע והכי חשוב – פשוט להעצים את הטוב.

מרדכי רוט הינו מטפל רב תחומי ברפואה טבעית, מטפל בבעיות גב וצוואר, התעמלות רפואית, סכרת וירידה במשקל, מאמן אישי בגוף ונפש ומחבר הספר 10 דקות לבריאות שלך.
חסר הרס בני אדם בריאות העצמת הטוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד