ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

אהבה והערכה - קודם מהאדם לעצמו

מי שאינו אוהב ומעריך את עצמו - לא יוכל גם לקבל אהבה והערכה מסביבתו ויתמודד עם משברים נפשיים

אהבה והערכה - קודם מהאדם לעצמו

אחד הצרכים הבסיסים של בני האדם לאחר הצרכים הפיזיים הוא אהבה והערכה. כל אדם באשר הוא זקוק לכך. לא מעט אנו נתקלים באנשים שצמאים לאהבה והערכה והצורך הזה הוא מניע אותם לעזוב מקום עבודה למרות שהכסף משתלם רק בגלל שלא מעריכים אותם. או אנשים שעוזבים קשרי חברות, זוגיות וכו' בגלל שהם מרגישים שלא מספיק מעריכים אותם ולא מספיק אוהבים אותם.

בדיוק באותה מידה שהגוף שלנו צריך אוכל ומים בכדי להמשיך לחיות ואם נמנע מעצמו אוכל ושתייה לא נוכל להמשיך לחיות גופנו ייחלש עם הזמן עד שהמערכות יפסיקו לתפקד לחלוטין, ככה הנפש שלנו זקוקה למילים טובות, הערכה ואהבה בכדי להמשיך לתפקד.

הבעיה בעיקר כאשר בני זוג דורשים אחד מהשני להעריך אותם ולאהוב אותם אך בקשתם להערכה ואהבה לא מתקבלת. או שהיא מתקבלת חלקית. והאדם מרגיש שהנפש שלו נחלשת. היא לא מקבלת את הדרוש לה.

הכרתי זוג נשוי כעשור שכל הוויכוחים שלהם נסבו סביב עניין הערכה. כל אחד מהם טען שוב ושוב שבן זוגו לא מעריך אותו ולא מעריך את מה שהוא עושה למען הבית ולמען בן זוגו. והרגשתם לא השתפרה במהלך השנים. ככל שהילדים גדלו והטרחה הייתה רבה התעצמו הוויכוחים. הם ניסו לקבל ייעוץ חיצוני. האישה החלה להחמיא לבעלה ולהיפך. אבל משהו לא עבד בכל זאת. מאחר והכרתי את הגבר פתחתי עמו בשיחה. ניסיתי להבין הרי אשתו החלה להחמיא לו לאחר הטיפול הזוגי. מה עדיין לא בסדר?

כשהתחלתי לחפור לעומק ניסיתי להבין ממנו עד כמה הוא מעריך את עצמו ועד כמה הוא אוהב את עצמו. עד כמה הוא בכלל מאמין בעצמו? הוא אפילו לא ענה לי. הוא החל לבכות. הוא סיפר לי שהוא באמת לא מעריך את עצמו. הוא באמת לא מאמין שהוא איש טוב שמנסה לעשות טוב לעולם. הוא לא מאמין בכלל לכל מחמאה שהוא קיבל ויקבל. היה ברור לי ולו שהבעיה קצת יותר עמוקה. הסברתי לו שעד שהוא לא יאהב את עצמו ויעריך את עצמו הוא לא יוכל לקבל הערכה ואהבה מאחרים.

אדם שלא מעריך את עצמו כאדם, לא מרגיש שהוא טוב ומגיע לו הערכה, אדם שמבקר את עצמו ללא הפסקה על כל מעשה הכי קטן שנעשה, אדם שלא חושב בכלל שמגיע לו להיות נאהב, לא משנה כמה אנשים יגידו לו שהוא איש טוב ומקסים ואהוב ויעיל וכו' ולא משנה מה התדירות שיחמיאו לו ויגידו לו שמעריכים אותו הוא פשוט לא מאמין לזה! בכלל לא חשוב האם זה מגיע מאדם קרוב כמו בן זוג או מסתם עובר ברחוב. זה פשוט לא נכנס לו לראש, זה ממש עובר מעליו והוא מבטל את זה במחי יד.

הערכה עצמית היא לדעת מי אתה לטוב ולרע. את המעלות שיש לך ואת החסרונות שיש בך. לאהוב את עצמך גם אם אתה טועה ולהפסיק לבקר את עצמך על כל טעות וכישלון. במקום זה ללמוד מטעויות ולהמשיך הלאה.

אולי הדבר הכי חשוב לנו בכדי להצליח כאנשים זה לאהוב את עצמנו, את הטוב ואת הרע. לקבל את עצמנו. כי רק כאשר אנו מקבלים את עצמנו אנחנו יכולים לקבל ביקורת או הערכה. אחרת אנחנו לא מסוגלים לקבל כל מילה שנאמרת עלינו. על מי שאנחנו כי אנחנו לא מכירים במי אנחנו. אף אדם לא יוכל לאוהב אתכם כמו שאתם אוהבים את עצמכם. אף אדם לא יוכל להעריך אתכם כמו שאתם תעריכו את עצמכם.

אל תשכחו שאדם שטוב לו עם עצמו- הוא אוהב את עצמו ומעריך את עצמו הוא גם מקרין טוב כלפי הסביבה. הוא יותר סבלני. יותר רגוע. יותר פתוח לביקורת בונה. והכי חשוב יותר מעריך ואוהב את הסביבה.

מרדכי רוט הינו מטפל רב תחומי ברפואה טבעית, מטפל בבעיות גב וצוואר, התעמלות רפואית, סכרת וירידה במשקל, מאמן אישי בגוף ונפש ומחבר הספר 10 דקות לבריאות שלך
מרדכי רוט בריאות משבר נפשי אהבה הערכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד