ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

מפריכים פה מיתוס – אין קשר בין צריכת חלב לאסתמה

החורף בעיצומו, ילדים חולים ללא הרף ואמהות מנסות כל דבר שיושיע • זה בדיוק הזמן לדבר על המיתוס של חלב=ליחה • תשמחו לגלות שאין קשר בין השניים

מפריכים פה מיתוס – אין קשר בין צריכת חלב לאסתמה

"תשמעי איך הוא משתעל", אמא שלי נחרדה מעבר לקו. "מה זה הדבר הזה? כבר שלושה ימים את לא ישנה – אצל רופא היית"? בין ניסיון הרגעת התינוק לבין שמיעת דברי התוכחה של אמי, אני מנסה להסביר לה שזו בסך הכל שפעת חורפית. הנזלת, השיעול, כולם עוברים את זה. "האם ייתכן שישנו קשר בין צריכת מוצרי חלב שהילד כל כך אוהב לבין מה שעובר עליו עכשיו"? חלפה לרגע מחשבה לראשי אך מיד התפוגגה.

אמנם נכון, כי אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בכל הנוגע לצריכת חלב ומוצריו, הוא מיתוס הליחה והאסתמה שמייחסים לו - אך האם נכון הדבר?

ובכן, על אף שנערכו אלפי מחקרים ברחבי העולם כולו, מעולם לא התקבלה הוכחה מדעית המבהירה כי ישנו קשר בין צריכת החלב ומוצריו – לבין מחלות דרכי הנשימה העליונות הכוללות אסתמה, דלקות אוזניים, ליחה ונזלת

מעניין מדוע אנשים רבים חיים על פי התפיסה הקיימת המוטעית, כי מוצרי חלב מגבירים ייצור ריר במערכת הנשימה?

ייתכן וההסבר האפשרי הוא, כי אנשים מתבלבלים בין הרגשה זמנית של עיבוי רוק לאחר שתיית חלב – עם ליחה. מה שקורה הוא – שמוצרי חלב וכמוהם גם מזונות בעלי מרקם זהה, מצפים באופן מהיר את הפה והגרון בתחושה שמפורשת בטעות כהגברת ייצור ליחה. למעשה הציפוי "החלבי" הזה נמשך זמן קצר – אך אין בו כדי להצביע על ליחה.

מחקר אוסטרלי שבמהלכו קיבלו המשתתפים 300 מ"ל משקה מבוסס חלב, ומשקה דמה – זהה בטעם ועשוי סויה, תיעדו תסמינים שהתקבלו אצלם לאחר חמש דקות משתיית המשקה, לאחר ארבע שעות וכעבור יממה אחת. עלייה זהה נרשמה בשתי קבוצות הניסוי – בתחושת ציפוי הפה והגרון האחורי, ועל עיבוי רוק וצורך לבליעה חוזרת.

בחודש מאי 2014 התפרסם נייר עמדה של האיגוד הישראלי לרפואת ילדים - בנושא צריכת חלב ומוצריו בקרב תינוקות, ילדים ומתבגרים. מנייר העמדה עלה כי תופעות של שיעול ונזלת, ריבוי ליחה בדרכי הנשימה והחמרת אסתמה (פרט למקרים הנדירים של אלרגיה המתווכת על ידי מערכת החיסון IgE) לא קיים כל קשר בין צריכת חלב פרה ומוצריו לבין התופעות המתוארות, ולפיכך אין סיבה להפסיק או להפחית שימוש בקרב האוכלוסייה.

מקריאת הניסויים שנעשו והמחקרים שהתפרסמו, קל להבין כי לעתים כבני אדם, שאין לנו את הכלים והידע בנושאי בריאות כאלה ואחרים, אנו נוטים לשייך תופעות מסוימות למאכלים, להתנהגויות ועוד, אך יש סיכוי שאנחנו פשוט מכניסים את עצמנו למצב של הפסד דברים טובים – ורק בשל חוסר המודעות.

אז אם כבר מדברים על ידע, כדאי לדעת כי לצריכה של מוצרי חלב ישנם מגוון יתרונות בריאותיים במעגל החיים, ביניהם: השגת מסת עצם מרבית בגיל ההתבגרות, מניעת סוכרת מסוג 2, הפחתת הסיכון לאוסטיאופורוזיס, מניעה וטיפול ביתר לחץ דם, שמירה על משקל גוף תקין, מניעת התסמונת המטבולית, מחלות לב וכלי דם, ואפילו מניעת סוגים מסוימים של סרטן. אלו חלק מהסיבות בעקבותיהן ממליצים רשויות וארגוני בריאות ברחבי העולם, הן לילדים והן למבוגרים, לצרוך מוצרי חלב כחלק מתזונה בריאה.

מוצרי חלב מיתוס חלב וליחה צריכת מוצרי חלב דלקות אוזניים מחלות חורף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד