ט"ו אייר התשפ"ד
23.05.2024

אימון פונקציונאלי - נעים להכיר

הכושר מסייע לנו בכל פעילות הכי פשוטה בחיי היום יום • איך לעלות במדרגות ולהישאר בחיים ואפילו שהגב לא יכאב בשטיפת כלים • מיקי חייט מסטודיו אסאי מסביר

אימון פונקציונאלי - נעים להכיר

"אימון כושר פונקציונלי" הפך מזמן למושג שגור על לשונם של מתאמנים, בין אם הם יודעים במה מדובר ובין אם לאו. מדובר באימון שמשרת את הפעולות שלנו ביום יום. כלומר - אם המתאמן הוא שחקן בענף ספציפי בתחום הספורט, יש להתמקד בפעילות שתסייע לו בתחום שבו הוא עוסק. זה יכול להיות אדם לאחר פציעה ארוכה שלא הזיז איבר מסוים בגוף וזו יכולה להיות קבוצת אנשים בגיל הזהב - ולשם כך יש לאמן אותם בצורה שתשפר את התפקוד היום יומי שלהם. מסייע מאוד גם לנשים הרות ואחרי לידה. מטרת האימון הפונקציונאלי אינה פיתוח מסת שרירים, או הכנה לתחרות. מטרתה היא האימון היא שיפור המצב הבריאותי, העלאת איכות חיים הגופנית והנפשית.

בישראל הפך האימון הפונקציונאלי למוביל, לאחר שבארצות הברית הפך ללהיט. הוא משלב שיטות מעולם הפילאטיס, פיזיותרפיה, ועוד, בשילוב דמיון ויצירתיות והתאמה כמה שיותר לאורח החיים המערבי - המודרני.

המחשבה שמובילה אותנו לפני אימון פונקציונלי, היא: במה ישרת אותי האימון בחיי היום יום? זהו אימון שיכול להתבצע בסטודיו, בפארק, בבית, ובכל מקום שתבחרו. כאימון אישי או כחוג קבוצתי. בשיטת אימון זו עובדים הרבה על יציבה, שיווי משקל, שרירי הליבה, השרירים המייצבים - core, קואורדינציה, חיזוק ההולכה העצבית ועוד. זהו אימון שיכול למנוע פציעות ולצמצם היקף פגיעות ואף לסייע בשיקום, וכן לסייע בגמישות ומתחית שרירים ורקמות רכות.

מה הפונקציה שלי?
לכל אחד ואחת מאיתנו, פונקציות שונות ומשתנות. לחלקנו כואב הגב בעקבות פעילויות יום יומיות שוות, חלקנו מעקמים קרסול בהזדמנויות קרובות, יד שנתפסת, או אפילו שיווי משקל והשמנה. יש שרוצים רק להכניס ירכיים או לשטח את הבטן. יש אנשים שמפריע להם מאוד שלוקח להם זמן לעלות מדרגות והם מתנשפים בצורה חריגה, ויש כאלו שאינם יכולים לשבת על השטיח עם הילדים ולשחק איתם.




הסיבות העיקריות להיחלשות המייצבים שלנו
פעילות ספורטיבית על משטחים יציבים לאורך זמן, שכן במצב כזה השרירים המייצבים עובדים בצורה מינורית.

תנועות ספורטיביות לא מדויקות - במקרים כאלו העומס והיציבות חלים על שרירים שנחלצים לטובת אלו שלא השתמשנו בהם נכון ועלולים להיווצר בעיות במפרקים, כאבים, בעיות יציבה ועוד. אם ניקח כדוגמה תרגילי בטן, נראה שכאשר איננו מבצעים נכון את הכפיפה, הפעלת שרירי המייצבים היא קטנה, והעומס עובר לחוליות הגב והצוואר - ובמקום לעשות משהו טוב לבטן, הזקנו לאיברים אחרים.

עודף משקל הוא אחד הדברים שפוגע בשרירי המייצבים בגוף.

אפשר לסכם כי אימון פונקציונאלי חשוב לכולם, אך בעיקר חשוב לדעת כי יש לשלבו עם פעילות אירובית שתבחרו. חשוב לשים לב למינון, למטרה, לגיל ולרמת הכושר בה אנו נמצאים וכן מהי סוג העבודה שלנו בחיים. פעילה מאוד? ישיבה מול מחשב? בחרו בתבונה בסוג הפעילות שאתם אוהבים, ושפרו את איכות החיים.

הכותב הוא מאמן ספורט וקפוארה - סטודיו אסאי, יחזקאל 2 בני ברק
אימון פונקציונאלי סטודיו אסאי אימון כושר ספורט בריאות הנפש והגוף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד