כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

דרישה: לחקור מועמדות הרב אברג'ל

התנועה לאיכות השלטון נגד מועמדות הגר"א אברג'יל לבית הדין הגדול • בין הטענות: האם המינוי הובטח על ידי הראשל"צ?

הרב אברג'ל. צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90
הרב אברג'ל. צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (ג) לשרת המשפטים איילת שקד ולשר התשתיות יובל שטייניץ בכדי לוודא כי המידע הרלוונטי כולו מצוי בידי השרים טרם הכרעה בדבר מינויו של הרב אברג'ל לבין הדין הגדול - בעקבות חשד לפרשיות שחיתות חמורות אשר שמו נקשר אליהן.

בהמשך לפנייה קודמת של התנועה לשרים בעניין הרב אברג'ל טרם הכרעה בדבר מינויו כדיין בבית הדין הגדול, ובירור החשדות כנגדו למען החלטה המבוססת על תשתית עובדתית מוצקה ועל שיקולים ראויים. פנתה התנועה בשנית לשרים מאחר וסוגיית המינוי שבה ועלתה בתקופה האחרונה.

התנועה מתבססת בין השאר על כתבת תחקיר שהתפרסמה ביולי האחרון ב"ידיעות אחרונות" ואשר חשפה חשדות לפרשיית שוחד בבית הדין הרבני בירושלים. במסגרת זו, חשודים הרב סהר מזרחי ויעקב סבאג - סופר דיינים ומזכיר ההרכב שבראשו עומד כיום הרב אליהו אברג'יל - בעבירות תיווך לשוחד, קבלת דבר במרמה ושיבוש הליכי משפט.

על פי הפרסומים, סבאג תועד במצלמות המשטרה כאשר הוא מקבל כמה אלפי שקלים בתמורה לכך שהצליח להביא לשינוי החלטות שיפוטיות בהרכב בו ישב הרב אברג'יל, אשר עסקו בענייני גט, משמורת, הסדרי ראייה, עיכוב יציאה מהארץ וערבויות. מזרחי חשוד בכך שארגן, תמורת תשלום של אלפי שקלים, פגישות אישיות בין מתדיינים בבית הדין לרב אברג'יל אשר ישב בהרכב, בלא נוכחות הצד השני. פרשייה זו מעלה סימני שאלה קשים לא רק ביחס לשני החשודים, אלא ביחס לדיינים אשר ישבו בהרכב בו בוצעו על פי החשד העבירות לכאורה, ובפרט כלפי הרב אברג'יל - ראש ההרכב.

כך, לא ברור האם וכיצד הצליח סבאג להביא לבדו לשינוי החלטות שיפוטיות כמזכיר הרכב המשמש כתפקיד פקידותי בלבד, כאשר מי שמכריע בדבר מהות ההחלטה כידוע הוא הדיין היושב בדין - הרב אברג'יל.

יתר על כן, עולים מן הפרשה סימני שאלה ביחס להתנהלותו של הרב אברג'יל אף במישור האתי. כך, לא ברור מדוע קיים אברג'יל פגישות בענייני תיקים מתנהלים בבית הדין, במעמד צד אחד, אשר לא תועדו. מן הפרסום עולה כי הרב אברג'יל קיים עם א', מתדיין בבית הדין אשר הפך לעד מדינה בפרשה, שתי פגישות אישיות, בעת שהיה חלק מההרכב שדן בתיק שלו - אחת בתוך בית הדין והאחרת ברכבו של הדיין. במסגרת הפגישות שוחח הרב עם א' על פרטי התיק. הרב סהר הנחה את א' להגיע לפגישה עם מעטפה של כסף, אך מהאמור בתחקיר הוא התחמק מהנחיה זו. לאחר זמן מה החל א', בהוראת סבאג, להעביר את הכסף ישירות אליו תמורת "טובות הנאה" דיוניות. על אף הדברים האמורים וחומרתם, מהפרסומים עולה כי הרב אברג'יל ושאר הדיינים לא נחקרו בפרשה, משום שלטענת גורמים במשטרה "מעשי השוחד התבצעו בדרג פקידותי בלבד".

לטענת התנועה, קשה מאד להבין החלטה זו, כיצד יתכן שמעשים חמורים אלו התרחשו לכאורה תחת משמרתו של הרב אברג'יל אולם לא הייתה לו כל ידיעה או נגיעה אליהם.

עוד מציינים בתנועה, כי בכתבה נוספת שפורסמה ב"ידיעות אחרונות" בספטמבר האחרון, עולה חשד כי ההתנהלות המתוארת איננה מקרה חריג בהקשר של הרב אברג'יל, כאשר קיימות עדויות כי הוא קיים לכאורה פגישות עם מתדיינים מחוץ למסגרת בית הדין, במעמד צד אחד, גם במקרים נוספים, ואחר כך המשיך לשבת כדיין באותם תיקים מבלי לפסול עצמו או להצהיר על המפגשים הללו עם מתדיינים במעמד צד אחד.

טענה נוספת שמעלים בתנועה, כי על פי הפרסומים, ברקע למועמדותו של הרב אברג'ל לבית הדין הגדול עומדת הבטחה למנותו בתמורה להסרת מועמדותו לכהונה כרב ראשי, לפני כשנתיים. ככל שיש אמת בדברים, הבטחה כזו אינה אמורה להיזקף לטובתו אלא לחובתו.

כמו כן, מבקשת התנועה לברר האם חברי הוועדה נפגשו או שוחחו עם מועמדים ו/או עם גורמים מטעמם, שלא במסגרת ישיבות הוועדה. עמדת התנועה, כי מן הראוי שחברי הוועדה ישמעו את המועמדים בהרחבה, אך לא מאחורי הקלעים, אלא במסגרת סדורה ושקופה של הוועדה כוועדה.
מינוי בית הדין הגדול הרב אברג'ל התנועה לאיכות השלטון ידיעות אחרונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד