י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

עתירה לבג"ץ נגד מחטף שעשתה שרת הבריאות בקופת חולים מאוחדת

שר הבריאות יעקב ליצמן ישיב לעתירה לבג"ץ נגד מחטף שעשתה שרת הבריאות בתום כהונתה בקופת חולים מאוחדת, כשביטלה בחירות לועידת הקופה

מאוחדת. צילום ארכיון: קובי גדעון, פלאש 90
מאוחדת. צילום ארכיון: קובי גדעון, פלאש 90

החרדים טובים כמבוטחים אך לא כחברי הנהלה: ביומה האחרון של יעל גרמן כשרת הבריאות, היא אישרה תקנון חדש לקופת חולים מאוחדת, מה שמדיר לכאורה את הייצוג החרדי בקופה - שכמחצית ממבוטחיה הינם חרדים.

בקופה, ישנה ועידה המורכבת מ-120 חברים, מהם נבחרו בבחירות 60 חברי ועידה חדשים, בהליך דמוקרטי ע"י בחירות איזוריות לפי הסניפים. האחרונים בוחרים את 11 חברי הדירקטוריון, שם ישנם כיום שני חרדים.

בשנת 2013 לאחר הבחירות לועידה התכנסו חברי הועידה לבחור חברי מועצת קופה חדשים ע"י ועדת בחירות בראשות שופט ואף הספיקו להבחר 28 מתוך 56 שאמורים להבחר מהם כ-10 חרדים. אך בטרם הסתיימו הבחירות, השרה גרמן הורתה על עצירת התהליך. בנוסף גרמן החליפה באופן זמני את חברי הדירקטוריון הוותיקים בחדשים (שלא היו שם בעבר). החברים הוותיקים עתרו לבג"צ שפסק כי אין הצדקה להליך של גרמן, והחזיר את המצב לקדמותו.

ההליך הרגיל לאשרר תקנון חדש, הוא שהמועצה של קופת החולים מאשרת את התקנון, ורק אז שר הבריאות חותם עליו. במקרה זה, חברי הדירקטוריון הגישו טיוטה של תקנון חדש שטרם אושר במועצה, לאחר שהבינו כי יתכן ויאבדו את השליטה שלהם - והשרה אישרה אותו ביום האחרון לתפקידה.

לאחר שהוא אושר, חברי הדירקטוריון הביאו את התקנון החדש למועצה הישנה, שם אישרו אותו - כל זאת בזמן שנבחרו כבר חברי מועצה חדשים. מעבר לכך, בתקנון החדש נקבע שצריכים 75% מתוך חברי המועצה בשביל לשנות את התקנון. אולם לדברי פרקוף, אחד התובעים בבג"ץ, עורך הדין של הקופה לא שם לב שלא היו 75% מחברי המועצה הוותיקים בשביל לאשרר, כך שהתקנון החדש לא אמור להיות בתוקף מבחינה חוקית.

"השרה גרמן ממש לא רצתה חרדים והדירה אותנו, כך אני ראיתי את זה", אומר משה פרקוף שנבחר לציר בוועידה על ידי מבוטחי מאוחדת, וגם מונה לחבר וועדת האיתור עם ארבעה נוספים. לדבריו, ההתנגדות כעת, היא בעקבות כך "שבעלי השליטה רוצים לשמור על מעמדם ומונעים מחברים חדשים להיכנס".

למעלה מ-40 אחוז מהמבוטחים בקופה הם חרדים, "אין שום סיבה שהחרדים יהיו טובים כמבוטחים, ולא יהיו טובים להיות בתפקידי הנהלה" אומר משה. לדבריו, בתקנון החדש, אין יותר בחירות, והדרך לבחירת את חברי המועצה והדירקטריון הוא דרך עו"ד יניב עצמון יו"ר המועצה והיועץ המשפטי החיצוני של הקופה עו"ד מומי דהאן, שקיבל לאחרונה הארכה לעוד 5 שנים ללא מכרז, בשכ"ט של כ-6 מליון ש"ח לשנה.

ליצמן ישיב לעתירה על הדרת חרדים
שופט בג"ץ, ניל הנדל, הורה לשר ליצמן להשיב תוך שבועיים על בקשת צו הביניים בעתירה המבקשת לבטל מחטף של מינוי מקורביה של השרה לשעבר יעל גרמן בקופ"ח מאוחדת, ולהדיר נציגים חרדים.

העותרים טוענים שהמחטף בוצע לאחר שיעל גרמן התפטרה מכהונתה כשרת הבריאות. השרה לשעבר החליפה את תקנון הקופה, ביטלה בחירות למוסדותיה ושריינה את הקבוצה השולטת - לאחר שהגישה מכתב התפטרות מהממשלה.

הנדל הורה אתמול (ג') למשיבים ובכללם שר הבריאות ליצמן להשיב עד לתאריך 9.3.16 על בקשת צו הביניים בעתירה שהגישו קבוצת חברים בקופת חולים מאוחדת לבית המשפט העליון כנגד שר הבריאות יעקב ליצמן וקופת חולים מאוחדת, בדרישה לבטל את התקנון הנוכחי של הקופה.

התביעה שהוגשה על ידי קבוצת חברים בקופה, רובם מהמגזר החרדי, מכוונת למעשה למחטף שעשתה שרת הבריאות הקודמת יעל גרמן מ'יש עתיד', ואשר נועד לדבריהם לסלק חרדים ממוסדות הקופה והנהלתה ולשריין את כהונתם בהנהלה של מקורבי השרה. העותרים מבקשים שבג"צ יורה על ביטול התקנון החדש ועל עצירת הליכי מינוי יו"ר לדירקטוריון הקופה.

העותרים נבחרו לכהן כצירים בוועידה הארצית של קופ"ח מאוחדת וכחברי מועצת הקופה בבחירות וגם בבחירות חוזרות אשר התקיימו בסוף שנת 2013. העותרים הופתעו לגלות כי שרת הבריאות דאז, ביומה האחרון בתפקידה - 2.12.2014, לאחר שמסרה את התפטרותה מהממשלה ולאחר שנודע על יציאה לבחירות, אישרה בחטף שינויים בתקנון קופ"ח מאוחדת ביום 22.7.13 והורתה על החלפתו בתקנון חדש, שהובא רק לאחר מכן לאישור מועצת הקופה בינואר 2015. לדברי העותרים, שינויים אלו נעשו מאחורי גבם וללא ידיעתם של הצירים והחברים הנבחרים, תוך שריון תפקידים לגורמים מסוימים בקופה שדאגו לאשר את התקנון לאחר מכן במוסדות הקופה.

עורכי דינם של העותרים עו"ד ירון הרמן ועו"ד דוד פורר, ממשרד עורכי הדין גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות' כותבים בעתירה כי הליך החלפת התקנון לא נעשה כדין. בין היתר, החלפת התקנון נעשתה כדי לא להמתין לממשלה חדשה ולשר חדש שייכנס לתפקיד ולהציבו בפני עובדה מוגמרת. כמו כן לא אושרה על ידי הגוף הנכון בקופה וגם הגוף שלכאורה אישר את ההחלפה - עשה זאת ברוב שאינו הרוב הנדרש לצורך החלפת התקנון. בעתירה נכתב עוד כי הקופה אינה יכולה לפעול לפי התקנון החדש גם מבחינה מהותית, בין היתר מכיוון שהתקנון מבטל את הזכות הקיימת לייצוג הוגן לחברי הקופה באמצעות בחירות למוסדותיה, ופוגע בזכות החוקתית לשיוויון ובזכות החברים לקחת חלק בניהול הקופה.

העותרים מציינים גם את העילה למחטף של גרמן שבא לפגוע בעיקר בייצוג החרדים. לדבריהם קיים חשש כי המקור האמיתי לשינוי התקנון הוא ניסיונות של גורמים בקופה להשתלט על הקופה ולפעול להדרתו של הציבור החרדי ומיעוטים נוספים שאינם "מקורבים" מהשתתפות בניהול הקופה ולשריון חריג וארוך טווח של בעלי תפקידים מכהנים בתפקידיהם. כל זאת, לאחר מסירת מכתב ההתפטרות של השרה לשעבר, ומבלי שתהיה לכך דחיפות מיוחדת כלשהי, למעט זו הנובעת ממניעים פוליטיים ומרצון להבטיח תפקידים לגורמים מסוימים המכהנים כבר בקופה, רגע לפני תום כהונת השרה ומתוך רצון להימנע מהותרת ההכרעה בנושא עקרוני זה לשר הבא אחריה.

העותרים העלו את טענותיהם בפני הקופה וזו דחתה את הטענות. עד לאחרונה עמדו העותרים בקשר עם משרד הבריאות ואף קיימו מספר פגישות במשרד הבריאות בנושא הטענות הכלולות בעתירה זו. אולם, עד למועד הגשת עתירה זו לא התקבל מענה ממשרד הבריאות לטענות.

בעתירה מבקשים העותרים מבית המשפט כי אנשי משרד הבריאות וקופת חולים מאוחדת ינמקו מדוע לא יבוטל התקנון שאושר במחטף וכן מבקשים צו ביניים שיורה להשהות את מינוי היו"ר החדש לדירקטוריון הקופה. עוד הם מבקשים ממשרד הבריאות וקופת חולים מאוחדת לנמק מדוע לא ימונה משקיף חיצוני לגוף המנהל את הקופה ומדוע לא יבחרו יועצים משפטיים חיצוניים וימונה יועץ משפטי פנימי. זאת לאחר שמבקר המדינה כבר דרש לבחון מחדש את שירותי הייעוץ המשפטי שניתנים לקופה מזה כ-22 שנה בידי אותו משרד, ולאחרונה הוארכה ההתקשרות עימו ללא מכרז ב-5 שנים נוספות.

"ביום האחרון של כהונתה, כשהמדינה כולה עסוקה בבחירות, השרה מצאה לנכון לחתום על תקנון העושה שינויים דרמטיים בגוף ציבורי", אומר ל'בחדרי חרדים' עו"ד ירון הרמן ממשרדי עורכי הדין GKH, "זאת, בניגוד להליך רגיל בו הקופה יחד עם אנשי המשרד מנסחים תקנון חדש". לדבריו, "מן הראוי שנושא זה ייבדק בקפידה". עוד הוסיף כי למיטב ידיעתו, זו הפעם הראשונה בה שר לאחר התפטרותו עושה מהלכים כל כך דרמטיים בגוף ציבורי.

התקנון שאישרה השרה, למעשה מפקיע מהחברים בקופה (כשש מאות אלף בעלי זכות הצבעה מקרב כמיליון ומאתיים אלף חברים) את זכותם להצביע ולבחור בנציגות מטעמם לניהול הקופה, על ידי ביטולו של מוסד הוועידה הארצית. על פי תקנון 2013, מוסד הוועידה הארצית מהווה את המוסד העליון הנבחר של הקופה, ובין סמכויותיו נמנות גם הסמכות לבחירת כשליש מחברי המועצה מתוך צירי הוועידה הארצית והזכות למנות נשיא לקופה.

תקנון 2015 מבטל לחלוטין את מוסד הוועידה הארצית, ובכך מפקיע מחברי קופת החולים, כלי חשוב לשמירת זכויותיהם בקופה ואת זכותם להשפיע על זהות חברי המועצה. בהתאם לתקנון 2015, חברי המועצה ייבחרו כולם על ידי ועדת איתור והוועדה הציבורית. בכך תקנון 2015 סוטה מתכלית החוק, אשר מטרתו, בין היתר, הייתה "להבטיח את התאמת תקנוני הקופות לרבות ייצוג חברי הקופה במוסדותיה...".

בנוסף, תקנון 2015 מכביד את תנאי הכשירות לכהן כחברי מועצה וקובע כי כל חברי המועצה ידרשו להיות בעלי תואר אקדמאי באחד מבין רשימה סגורה של תארים או תואר אקדמאי רלבנטי אחר, או לחלופין בעלי ניסיון מצטבר של חמש שנים לפחות בתחום הניהול העסקי של תאגיד בעל היקף עסקים משמעותי או בכהונה ציבורית או פקיד בשירות הציבורי בנושאים מסוימים או בתפקיד משמעותי בתחום הבריאות. בכך נפלה טעות בסיסית ומהותית בהבנת תפקיד המועצה: תפקיד המועצה לפי תקנון 2015 מקביל לתפקידי אסיפה כללית בחברה, קרי אישור שינויים בתקנון, דיון (להבדיל מאישור) בדו"חות הכספיים ודו"ח הדירקטוריון, אישור מינוי רואה חשבון וכיו"ב. תפקידים וסמכויות אלו אינם נוגעים לניהולה השוטף של הקופה או להתוויית מדיניות, ולפיכך אין כל הצדקה להשוות את תנאי הכשירות של חברי המועצה לאלו של חברי הדירקטוריון.

על פי החשד, תנאי זה נקבע כדי לפגוע ולשלול מציבור רחב, מסוים ומוגדר זכות מוקנית הקיימת לו כיום ויכולת השפעה על הנעשה בקופה, תוך הפליה פסולה, דורסנית ופוגענית.

בכתב התביעה טוענים העותרים כי "לא ניתן להימנע מהרושם לפיו המהלך כולו נועד למנוע ייצוג הולם של חברי הקופה במוסדותיה, ולא ניתן להתעלם מכך שחלק ניכר מחברי הקופה הינם מקרב המגזר החרדי (למעלה מ-40% א.ש.) ומיעוטים נוספים, וכי השרה דאז פעלה בצורה פסולה לפי שיקולים זרים שהנחו אותה כבר בעת ההחלטה בבג"ץ, אשר בוטלה בהסדר במסגרתו".

חברת הכנסת יעל גרמן מסרה בתגובה ל'בחדרי'; "פיזרתי את הדירקטוריון אחרי דו"ח מבקר חריף שלא תוקן במשך שנים. מינוי הדירקטוריון החלופי נעשה ללא מינוי מקורבים וממניעים עניינים בלבד ותוך שמירה על אינטרס כלל מבוטחי הקופה".
הדרת חרדים יעל גרמן קופת חולים מאוחדת משרד הבריאות יעקב ליצמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד