י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

חולי סוכרת שימו לב: פצעים בכף הרגל עשויים לסכן אתכם

מדוע כיבי רגל סוכרתית עלולים להסתבך ולגרום נזק בלתי הפיך? • כיצד חוסר תחושה ברגל יכול להוות סכנה? וכיצד שומרים על רגל בריאה ומצילת חיים? טיפים והסברים שחשוב לדעת

חולי סוכרת שימו לב: פצעים בכף הרגל עשויים לסכן אתכם

למומחה הגיע חיים, לאחר ביקור בהול אצל הרופא. היהודי בן ה-50, הסובל מסכרת מזה כעשור, גילה לחרדתו באחד הבקרים כי בכף רגלו מקנן פצע מוגלתי. ביקור בהול אצל הדוקטור בישר לו כי הוא סובל מ'נוירופתיה (חוסר תחושה) סוכרתית' שגרמה לכיב חמור. לך למומחה, הורה הדוקטור, טפל בעניין מיידית.

לאחר בדיקה מעמיקה התברר כי המטופל מקלף בקביעות את העור היבש שבכף רגלו, מה שגרם לפצע מזוהם. במצב רגיל היתה הרגל מחלימה, אך הנוירופתיה (חוסר תחושה) ממנה סבל, העלימה את תחושת הכאב ולא אפשרה לו לדעת כי מצבו בכי רע.

ההמלצה היתה מדרסים נוחים ונעליים רחבות, המונעות חיכוך והיווצרות כיבים בכף הרגל ומאפשרות לו חיים תקינים.

מה למדרס ולבעיות סכרת?
אחד הסיבוכים השכיחים בקרב חולי סכרת הינה תופעת "כף הרגל הסוכרתית", מסביר יהודה קורנפלד מ'בסד אורתופדיה'. התופעה מתבטאת ב'נוירופתיה', אבדן תחושה בכף הרגל, הגורמת לפצעים הנגרמים מחיכוך הרגל בנעל, גירוד או קילופי עור, להפוך לכיבים מוגלתיים, שתוצאתם עלולה להביא לזיהום הרסני ואף לנמק ל"ע.

מה הפתרון?
במקרה של חשש ל'כף רגל סוכרתית', חשוב לטפל ברגל במהירות. מדרס נח המותאם לכף הרגל ונעל רחבה וחסרת תפרים - יקדימו רפואה למכה. חשוב כי הנעל תהיה חלקה מבפנים, מוסיף קורנפלד, כדי למנוע היווצרות פצעים וכיבים מסוכנים, שעלולים להביא לסיבוך לא רצוי.

בנוסף, קיימות בשוק תרופות ושיטות ריפוי שונות, המומלצות יותר ופחות. אך טיפולים אלטרנטיביים לא מומלצים! ד"ר מתתיהו נוף, מנהל מחלקת רגל סוכרתית באסף הרופא מזהיר: "טיפולים אלטרנטיביים עלולים להזיק ולהביא חלילה לנמק וקטיעה רח"ל, השמרו לנפשכם".

'רגל סוכרתית' - איך היא נוצרת?
הכיבים המסוכנים האופייניים לכף הרגל הסוכרתית עלולים להיווצר מכמה סיבות:
ראשית, מנוירופתיה - פגיעה בתפקוד העצבים.
הנוירופתיה מתבטאת בחוסר תחושה המביא לירידה בתחושת כאב, אי הרגשת טמפרטורה ופגיעה בתפקוד השרירים.

התוצאה:
זיהומי כף רגל הנגרמים מחדירת גופים זרים, חבלות, גירודים וכוויות, שמסתבכים ומזדהמים בשל אי תחושת הכאב והטיפול בזמן. רק לאחר שהרגל מתעוותת ויוצרת יבלות ופצעים קשים, מתחילים המטופלים לטפל ברגלם, אך אז לעיתים זה כבר מאוחר מידי. נוירופתיה לא מטופלת, מזהירים מומחים, מקצרת את גידי ועצבי כף הרגל וגורמת לקימורה. עיוות זה עלול ליצור נקודות לחץ ופצעים מזוהמים. בנוסף פוגעת התופעה גם במנגנון לחות העור ויוצרת עור יבש וסדוק עם נטיה לקילוף, שבהעדר הגנה עלול להזדהם ולגרום לכיב מסוכן.

סיבה נוספת לגרימת כיבים מסוכנים היא פגיעה בכלי הדם ההיקפיים. הפגיעה האופיינית לסוכרתיים מפחיתה את זרימת הדם הנחוצה לריפוי הפצעים ועלולה במצבים קיצוניים אף לגרום לנמק. כמו כן עלולים ההפרעה במערכת החיסונית האופיינית לסובלים מסכרת לגרום אף היא לכיבים, שכן היא פוגעת קשות ביכולת ריפוי פצעים.

טיפים: סובל מפגיעה בתפקוד העצבים עקב סכרת? כך תגן על רגליך
• מקדם הגנה מספר 1:
הקפד על שימוש בנעליים רחבות, רכות ולא לוחצות, ובמדרסים המסירים נקודות לחץ מסולית כף הרגל. בכך תמנע עומס או חבלה בכפות הרגליים. את הנעליים רכוש רק אצל מומחה לכף רגל סוכרתית.
• רחץ וטפל בכפות הרגליים פעמיים ביום, תוך המנעות ממים קרים או חמים מדי. לאחר הרחצה, נגב היטב את כפות הרגליים ומרח ווזלין או משחה שומנית אחרת תוך שמירה על יובש המרווחים שבין האצבעות.
• טפל ביבלות ובציפורני כף הרגל רק אצל מי שהוסמך לכך.
• מנע פגיעה בכפות רגליך- אל תלך ברגליים יחפות.
• היזהר מחימום כפות הרגליים מול תנור, בכרית מחממת או במים חמים - על מנת למנוע כוויות.
• החלף מדי תקופה את הנעליים והמדרסים.
• בדוק מדי יום את נעליך על מנת לגלות אזורי חספוס (תפרים בולטים, קפלים ועוד) או גופים זרים, כגון: אבנים, מחטים וכו'.
• יהודה קורנפלד מ'בסד אורתופדיה' מוסיף: גם אם הנך לא במצב נוירופתי, היבדק מידי רבעון על ידי אורטופד המומחה לבעיות כף רגל.

רגל סוכרתית פגיעה בתפקוד עצבים סוכרת מדרסים אורתופדיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד