י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

סערת הטרפות בעופות: בישיבת מיר הפסיקו עם 'העדה'

ממלכת התורה לא לוקחת סיכון ונמנעת מרכישת עופות 'העדה', ב'כוכב מיעקב' הפסיקו לחשוש ובקרלין מרגיעים

שחיטת עופות. צילום: פלאש 90
שחיטת עופות. צילום: פלאש 90

סערת הזריקות בעופות בעדה החרדית, שהביאו לחשש גדול כי מדובר בעופות טריפה, גרמה גם לפולמוס גדול בכל מה שקשור לצריכת העופות, בעיקר במוסדות התורה המרכזיים.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בישיבת מיר בשכונת בית ישראל בירושלים, צרכנית גדולה ומשמעותית של עופות, הפסיקו לקנות בשבוע האחרון עופות של העדה החרדית.

גם בישיבה הכלל חסידית 'כוכב מיעקב' טשעבין בירושלים נערכו דיונים סוערים בנושא כשרות העופות ובעקבות הסיפור - בשבוע האחרון לא היו עופות בכלל בישיבה בארוחות הצהריים, רק בשבת האחרונה חזרו העופות לסעודות בישיבה.

מנגד, בחסידויות נוספות בירושלים, כדוגמת תולדות אהרן ודושינסקיא, החליטו להמשיך לצרוך את העופות. האדמו"ר מדושינסקיא אף התייחס לכך בסעודה שלישית בשבת האחרונה ואמר שהבד"ץ פסקו שאין שינוי בכשרות והכל למהדרין ואין שום חשש.

גם בחסידות קרלין סטולין הוציא וועד רבני החסידות בארץ הודעה ובה נכתב: "לאחר שביררנו ובדקנו את הנושא כפי שידינו מגעת, מסתבר שאין כאן דין ריעותא, ואף להצד שיש בזה חשש ריעותא מסתבר שהוא בגדר מיעוט שאינו מצוי, ולפי זה מן הדין אין צריך בדיקה. אך ייתן שבעל נפש מן הראוי לבודקם לכלתחילה אצל רב או אצל בודק או להימנע מלקנות עופות שבחשש זה, כי ייתכן שהוא כעין שאלה שהורה בו חכם".

עדויות נוספות הגיעו ל'בחדרי חרדים' שחשף את הפרשה לראשונה לפני שבוע וחצי, כי קייטרינג גדול בירושלים המספק אוכל לעשרות מוסדות קיבל לידיו בחזרה למעלמה מ-5000 מנות של עופות.

גם אצל האחים לבית משפחת ברנסדורפר קיימת מחלוקת לגבי העופות. רק בשבוע שעבר נפתח מערך שחיטה חדש בכשרותו של הגאון רבי דוב לנדאו, לפי שיטת בעל ה'קנה בושם' הגר"מ ברנדסדורפר זצ"ל. ולאור הוראותיו ופסקי בנו הגאון רבי משה ברנדסדורפר אב"ד היכל הוראה בארה"ק ומגדולי הפוסקים בזמנינו, שאף יצא חוצץ נגד העדה החרדית ופסק שהזריקות מטריפות את העופות.

מנגד, בן אחר, הגאון רבי שמואל ברנסדורפר, פסק בערב שבת במכתב שפרסם בתשובה הלכתית שכל הנפיחות כתוצאה מהזריקות היא מחמת שהחומר אינו נספג כראוי והחריפות של החומר שורף ומכלה את הבשר מסביבו, וזה קורה רק כשנכנס החומר בעוף והמציאות היא שאינו משתנה לגריעותא מיום ליום ואין לזה שייכות לכל מיני ריעותות ודלקות שמכלים הבשר.
זריקות עופות העדה החרדית ישיבת מיר ישיבת טשעבין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד